Ook teambazen hebben voorkeur voor bandenfabrikant van 2025: 'Miljoenen redenen om voor Pirelli te kiezen' Formule 1
Formule 1

Ook teambazen hebben voorkeur voor bandenfabrikant van 2025: 'Miljoenen redenen om voor Pirelli te kiezen'

Ook teambazen hebben voorkeur voor bandenfabrikant van 2025: 'Miljoenen redenen om voor Pirelli te kiezen'

Volgens meerdere teambazen, onder wie Christian Horner, Frédéric Vasseur en Andrea Stella, is de Formule 1 gebaat bij een verlenging van de samenwerking met Pirelli per 2025. Momenteel zijn de kansen gelijk verdeeld tussen huidig leverancier Pirelli en het Japanse Bridgestone, maar de voorkeur onder de teambazen lijkt dus te neigen naar Pirelli. Vasseur benadrukte dat hij zich voornamelijk afvraagt of het haalbaar is om nog voor 2025 te wisselen van leverancier, en ook Stella sluit zich aan bij de zorgen van de Fransman.

Tijdens de persconferentie na de Grand Prix in Monza benadrukte Mario Isola, de baas van de Formule 1-afdeling van Pirelli, dat de FIA nog altijd geen besluit heeft genomen over de bandenfabrikant die de banden voor 2025 zal leveren. Pirelli ontwikkelt tussendoor gestaag door terwijl men zich bij de FIA buigt over de aanbiedingen die zowel Pirelli als Bridgestone eerder dit jaar aanleverden, maar Isola maakte zich in Monza al niet al te druk. Wel benadrukte de Italiaan dat de bandenfabrikant niet alleen banden zal leveren voor de Formule 1, maar ook voor juniorklassen Formule 2, Formule 3 en F1 Academy. Dat voegt nog een extra laag toe aan een ingewikkeld vraagstuk.

Dat de teambazen de samenwerking met Pirelli graag voort willen zitten per 2025 is geen raadsel, want tegenover MotorsportWeek benadrukte Horner al dat er meer dan voldoende redenen zijn om met Pirelli in zee te blijven gaan. ‘Nee, het is nog lang niet te laat. Pirelli is een fantastisch bedrijf en ik weet zeker dat ze een keurig aanbod gedaan hebben aan de FIA en aan de teams.’ De teambaas van Red Bull Racing hecht dan ook waarde aan de geweldige service die ze al sinds 2011 mogen ontvangen, en hoopt daar nog langere tijd gebruik van te moge maken. ‘Er zijn miljoenen redenen waardoor we graag verder willen gaan met Pirelli.’

Duidelijke voorkeur voor Pirelli, en is ook qua timing de betere keuze

Ook Vasseur, de teambaas van Ferrari, sluit zich aan bij het standpunt van Horner, maar ziet nog een andere belangrijke factor als groot breekpunt. ‘Het gaat niet eens om die miljoenen redenen om de samenwerking voort te willen zetten. Het is nog serieuzer dan dat, op technisch vlak.’ De Fransman verwacht namelijk dat het een grote uitdaging zal zijn voor een fabrikant om als nieuwkomer binnen één jaar twee verschillende sets banden voor twee jaar te ontwikkelen. ‘Ik denk oprecht dat het lastig zal worden. We hebben het namelijk over één type band voor 2025, en eentje voor 2026, dus moeten er twee volledig verschillende banden ontwikkelt worden de komende twee tot drie jaar.’

Ook sluit Vasseur zich aan bij de uitspraken die Isola al eerder deed omtrent de juniorklassen, want die zouden volgens de Fransman nog een extra lading toevoegen. ‘Zoals Mario (Isola, red.) eerder ook al aangaf moeten de banden ook voor de juniorklassen ontworpen worden, dus er is echt veel werk aan de winkel. Of het te laat is wil ik niet zeggen, dat is mijn taak ook niet. Maar een uitdaging is het zeker.’ Ook Stella, de teambaas van McLaren, is het eens met de aanmerkingen van Vasseur. ‘Ik ben het natuurlijk ook eens met die miljoenen redenen, maar het is vooral een kwestie van tijd.’ Volgens Stella zal het voor de teams geen problemen veroorzaken, maar zullen vooral de bandenfabrikanten het er lastig mee krijgen. ‘Wat betreft de timing is het voor ons als teams geen probleem, maar vanuit het perspectief van de fabrikanten ziet het er qua tijd allemaal wat krap uit. Hopelijk wordt de beslissing snel genomen.’

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws