Het raceweekend in Miami is al door veel analisten onder de loep genomen, maar nu is het de beurt aan de Sky Sports-verslaggevers. Ted Kravitz, Simon Lazenby, Martin Brundle en Bernie Collins bespreken de prestaties van Max Verstappen. Ze steken de loftrompet voor zijn capaciteiten om ook na te denken over de strategieën van andere coureurs. Kravitz komt met een detail over hoe Red Bull het protest tegen George Russell klaarstoomde.
'Laten we erin duiken. Het weekend van Verstappen: uiteraard weer een ongelooflijke poleposition', steekt Lazenby van wal. Verstappen pakte op zaterdag, na een dramatische sprintrace, inderdaad de poleposition voor de Grand Prix. 'Wat je dit jaar zeker over hem kunt zeggen, is dat hij elk klein foutje afstraft', gaat hij verder. 'Lando maakte eentje in bocht 17, Oscar in bocht 1, en Max profiteerde meteen. Het was vrijwel de perfecte ronde, net als in Suzuka.'
Verstappen kon zijn poleposition echter niet verzilveren. 'Hij eindigde zo'n veertig seconden achter Piastri. Er zijn problemen, maar hij is niet zo openlijk kritisch als we in het verleden hebben gezien', merkt Lazenby op. 'Hij lijkt heel pragmatisch: dit is het beste wat ik kan doen met de auto op dit moment. De auto is duidelijk niet goed genoeg om de McLarens uit te dagen.' Brundle kan niet anders dan het daarmee eens zijn. 'Vrijdag zag je al dat de auto niet in wilde sturen, geen grip had, niet wilde remmen...'
De oud-coureur heeft daarom extra veel lof voor de prestatie op zaterdag. 'Max tovert tijdens de kwalificatie en zet zo'n magische ronde neer, gewoon om iedereen eraan te herinneren hoe goed hij is', vervolgt Brundle. 'Er zijn maar weinig mensen in de F1-paddock die met je zouden willen discussiëren over het feit dat hij op dit moment de beste is. Hij is buitengewoon. Hij heeft alles op orde, maar zijn auto niet. Als je hem nu uit die auto zou halen, waar staan ze dan? Vierde of vijfde? Waarschijnlijk wel.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Protest van Red Bull
Brundle denkt niet dat Verstappens pasgeboren dochtertje ermee te maken heeft. Dat bewees hij op zaterdag immers al. 'Max was zeker niet langzamer, maar als de banden het begeven... Toen Oscar hem inhaalde, begon hij te klagen over de balans en de grip, maar ik denk dat dat gewoon frustratie was. Hij kan magie leveren, maar de McLaren is dan ook duidelijk niet perfect over één ronde. Beide coureurs maken kleine foutjes en de auto is wat nerveus met weinig brandstof.'
De Sky Sports-analist kan Verstappen echter bijna nooit betrappen op foutjes. 'Ik probeer te bedenken wanneer we Max voor het laatst echt een fout hebben zien maken. Misschien tijdens de Grand Prix van Hongarije, onderweg naar de grid?' mijmert Brundle. 'Hij is furieus competitief', vult Kravitz aan. 'Ze zijn nog steeds zo competitief, ook in dat protest.' Red Bull dacht nog een plekje te kunnen winnen met een straf voor Russell.
Volgens de Oostenrijkse renstal ging Russell niet van zijn gas af onder geel. 'Ik zag het al gebeuren. Ik wachtte op Horner bij de pitmuur, en het eerste wat hij deed was naar de timing kijken en inzoomen op de data van Russell. Daarna had hij duidelijk haast', grinnikt Kravitz. 'Ik liep met hem mee naar het einde van de garage en daarna ging hij met Richard Wolveson, die Wheatley vervangt als regel-expert, het protest opstellen om te proberen Russell naar P4 te krijgen. Dat vind ik mooi, die competitiviteit.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Strateeg Verstappen
Het was Verstappen in de auto die opmerkte dat Russell misschien niet had gelift. Hij speelde het door aan ingenieur Gianpiero Lambiase, zodat het gecheckt kon worden. Uiteindelijk wees de FIA het protest af. 'Wat mij opvalt, is dat het rijgedrag van Max indrukwekkend is, en het gebrek aan fouten even indrukwekkend', neemt Collins over. 'Hij pikt steeds die kleine dingen op van andere coureurs: een gemiste gele vlag, het afsnijden van een bocht. Allemaal dingen die extra zijn naast zijn eigen race. Dat onderscheidt hem echt.'
Op de boordradio's van de Nederlander is dan ook te horen hoe goed hij oplet. 'Hij doet de strategie niet alleen voor zichzelf, maar ook voor de andere auto's. Hij zit er bovenop. Dat is iemand die zo ver binnen zijn eigen capaciteiten rijdt. Het is moeilijk te bevatten hoeveel informatie hij tegelijk verwerkt en dan nog zulke intelligente dingen opmerkt', looft Collins. 'Ik denk dat hij beter had kunnen zijn als Russell niet voor hem had gezeten. Ik vraag me af hoe moeilijk de Red Bull is in vuile lucht.'
Russell had tevens geluk met de VSC, waardoor Verstappen vastzat achter hem. 'Om dan alsnog zo'n overzicht te hebben van wat er op de baan gebeurt én de regels door en door te kennen, dat is echt indrukwekkend. Die strijdlust is heel indrukwekkend. Ik blijf me verbazen wanneer je een coureur ziet die alles om zich heen in de gaten houdt en zulke waardevolle info aan de pitmuur door kan geven. Dat is echt bijzonder', sluit Collins af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties