Viaplay Nederland-CEO wordt voor het blok gezet: 'Dan helpt de lamme de blinde' Opinie
Opinie

Viaplay Nederland-CEO wordt voor het blok gezet: 'Dan helpt de lamme de blinde'

Viaplay Nederland-CEO wordt voor het blok gezet: 'Dan helpt de lamme de blinde'

Ruud Hendriks, de grondlegger van de Nederlandse commerciële radio en tv, heeft zijn twijfels over de samenwerking tussen Viaplay en Talpa, waardoor er nu Formule 1 wordt uitgezonden op SBS9. Hij verklaart waarom in de F1 Aan Tafel-podcast van Grand Prix Radio, waar Viaplay Nederland-CEO Roger Lodewick ook aanwezig is. Lodewick snapt het commentaar, maar geeft aan dat Viaplay nog lang door wil blijven gaan met de Formule 1.

Onlangs is het bekendgemaakt dat Viaplay de Formule 1 tot en met 2029 in Nederland zal mogen uitzenden. De streamingdienst heeft de strijd om de uitzendrechten gewonnen van concurrent Ziggo Sport, dat de rechten terug wilde krijgen nadat het bedrijf in 2022 de rechten verloor. Het overschakelen van Ziggo naar Viaplay verliep zo makkelijk niet, geeft ook Lodewick toe. Viaplay heeft financieel gezien een lastige periode achter de rug, maar heeft het toch voor elkaar gekregen om de rechten van de Formule 1 opnieuw te bemachtigen. 'Ziggo kon alleen voor de Nederlandse markt bieden, zij zitten niet in andere landen', zegt Hendriks, die probeert de verklaren waarom Ziggo een hoger bod uit kon brengen dan Viaplay.

'Maar het is wel wat apart, want Liberty Global bemoeit zich ook met Ziggo, en toch gingen de rechten naar Viaplay', vervolgt hij. 'We kennen Viaplay van de afgelopen 2,5 jaar, maar we zijn eigenlijk het RTL van Scandinavië', zegt Lodewick. 'In 1987 hebben we commerciële tv gelanceerd', gaat de Viaplay Nederland-CEO verder. 'Dat is het probleem, jullie zijn een standalone', onderbreekt Hendriks. 'Jullie hebben die deal met Talpa, maar eigenlijk is het een geval de lamme helpt de blinde, want Talpa heeft de streamingmarkt volledig gemist. Dat was een strategische blunder van John de Mol', zegt Hendriks, die verwijst naar de strategische samenwerking die RTL wel heeft, met Videoland. 'Nu is het eigenlijk een zorgenkindje, en geen platform. Jullie hebben niet die exposure. Dus die deal vind ik een interessante.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

verstappen viaplay red bull testdagen bahrein 2024
Viaplay blijft tot en met zeker 2029 de Formule 1 uitzenden in Nederland. 

'Maar het is ook een publiek geheim dat John van de SBS-zenders afwil. Zonder streamingpartij zijn die zenders meer waard dan zonder. Ik denk dat Viaplay zonder die deal ook minder waard is', vervolgt Hendriks. 'Zouden jullie niet overwegen om het hele gebeuren parallel met Talpa te overhandigen en in 2030 de rechten te verkopen aan een andere aandeelhouder?' richt hij zich tot Lodewick. 'Dat weet ik niet, we moeten wel een meerwaarde blijven creëren voor de aandeelhouders', zegt de CEO. 'Maar het moet jou als CEO toch frustreren, dat die etalage, die jouw concurrenten wel hebben, dat jij die niet hebt?' vraagt Hendriks. 'Ik ben nu vier maanden bij Viaplay. We hebben de rechten van de Formule 1 kunnen verlengen. Toen ik binnenkwam wilde ik een beter podium creëren voor het personeel, en dat hebben we gedaan.'

'Ik wil graag het stemgeluid van de F1 in Nederland ook kunnen bepalen'

Door presentator Mattie Valk wordt Lodewick gevraagd of de verlenging van de F1-uitzendrechten ook betekent dat ze de radiorechten weer hebben gekocht. 'Ik vond dat destijds een beetje overkomen als: we gaan de radiorechten pakken en dan Olav Mol en Grand Prix Radio een beetje pesten', merkt Hendriks op. 'Ik weet niet of we de radiorechten hebben tot en met 2029', zegt Lodewick. 'Ik weet wel dat we ze dit jaar hebben. Maar ik zeg nooit nee tegen een samenwerking. Ik wil graag het stemgeluid van de F1 in Nederland ook kunnen bepalen', zegt de CEO. 'Niets is uitgesloten, dat is belangrijk om te zeggen. Tot vier weken geleden wisten we niet hoe de toekomst eruit zou zien. Op dit moment hebben veel mensen een mening over ons, maar niet iedereen weet wat we doen.'

Hendriks wijst aan dat het lastig is om zo'n sentiment, zoals dat van Viaplay, nu te veranderen. Men heeft al een mening gevormd over Viaplay, en de kans dat die nog gaat veranderen, is klein. 'Dat kost tijd', stelt Lodewick. 'We zijn begonnen met een nieuwe crew, en dat ging niet altijd smooth. Er waren nieuwe presentatoren en analisten, een nieuwe dynamiek. In het eerste jaar ging dat nogal stijfjes. Ik ben ook opgegroeid met Olav, maar nu voel ik me ook wat meer thuis. Ik denk dat we niet mogen vergeten dat, toen Ziggo de rechten van RTL overkocht, zij het ook twee maanden zonder Olav geprobeerd hebben, en dat was een bittere pil. Ik vind het heel moedig wat ze toen gedaan hadden, want als daar geen Nederlander aan het roer had gestaan, die de markt kende, die was gewoon doorgegaan. Viaplay wil dit heel lang gaan doen. We maken bepaalde keuzes die niet iedereen leuk vindt. Zo gaat het.'

Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws