Max Verstappen heeft in Miami wellicht niet het gewenste resultaat gepakt, maar de Nederlander heeft zijn rijderskunsten wel kunnen vertonen. In de kwalificatie toonde de wereldkampioen aan de snelste man te zijn, en in de Grand Prix kon hij ook zijn verdedigende talenten tentoonstellen. Peter Windsor is diep onder de indruk en legt het klasseverschil met de McLaren-coureurs uit. Hij helpt Lando Norris dan ook uit de droom.
McLaren toonde in de Grand Prix aan dat ze een seconde per ronde sneller waren dan de RB21 van Verstappen. Toch slaagde de Limburger er een dag eerder in om de eerste startplek te bemachtigen. 'Dat was fantastisch', roept Windsor uit op het YouTube-kanaal van Cameron CC. Verstappen was uiteindelijk 0,065 seconden sneller dan Lando Norris, terwijl ook Oscar Piastri en de Mercedes-coureurs weinig tijd toegaven.
Verstappen-magie in de eerste sector
'Hij voerde die ronde geweldig uit, maar het was ook geweldig omdat je wist dat Max geen enkele kans had om de poleposition in de tweede en derde sector te veroveren', beseft de 73-jarige. 'Je wist dus dat hij iets moest doen in die eerste sector, met alle richtingswijzigingen. Dan heb ik het vooral over bochten 3 en 4, en de snelle bochten daarna, tot bocht 7. Als je het in bocht 7 goed doet, heb je daar op het rechte stuk ook voordeel van, vanwege de acceleratie uit bocht 7. Ik denk niet dat hij specifiek op die bocht gefocust was, maar dat hij gewoon erg goed is in die bochten.'
De eerste sector in Miami heeft wat weg van de snelle bochten in Suzuka of Jeddah, en ook daar greep Verstappen al de poleposition. De wereldkampioen leek echter geen goede kaarten te hebben voor een nieuwe eerste startplek, omdat hij eerder in het weekend steeds tijd verloor in de tweede helft van de ronde. 'Het is heel makkelijk om te zeggen dat hij de banden opbrandde in de eerste sector en dat hij daardoor in de laatste twee sectoren zwakker was. Ik denk niet dat dit het geval was.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor gelooft niet dat Verstappen in de eerste sector meer van zijn banden vroeg dan andere coureurs, maar dat de RB21 simpelweg minder goed is in de langzame bochten en op de rechte stukken. 'Ik denk dat de eerste sector het enige deel van het circuit was waar hij een kans had om de McLarens te verslaan, omdat het allemaal om finesse draait. Het draait om dingen die Max gewoon heel goed doet.'
Contrast met Russell
'Verstappen gebruikt elk beetje asfalt waar hij voordeel uit kan halen', verklaart Windsor. 'Zelfs in de Red Bull weet hij dat hij daar niet veel tijd hoeft te verliezen, als hij het goed doet. Hij deed het in de eerste Q3-ronde al heel goed. Bij die snelle bochten kun je heel goed zien hoe de coureurs de auto belasten bij de richtingswijzigingen. George Russell is daar een goed voorbeeld van, want hij kent echt geen enkele angst. Hij zoekt de limieten op. Hij gebruikt waarschijnlijk nog meer asfalt dan Verstappen aan beide kanten.'
Toch schat Windsor Verstappen veel hoger in. 'Hij vraagt veel minder van de auto, en heeft de gewichtsverdeling bij de auto altijd onder controle. Vanwege die finesse is de auto stabieler bij het ingaan van bocht 7. Daar draait het erom dat je de bocht scherp instuurt en dat het rotatiepunt perfect is, zodat je voordeel pakt op het rechte stuk. Dat deed Max dus ook. Hij stuurde perfect in, en remde ook perfect. Hij voelde met het remmen en het sturen tot op de millimeter perfect aan wanneer hij de auto moest laten roteren. Daarna schoot hij ook gewoon weg op het rechte stuk. Dit zie je zelden.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Hij deed alles perfect', zegt Windsor over de eerste sector van Verstappen. 'Natuurlijk krijg je dan ook veel mensen die roepen dat het een makkelijk rondje voor hem was en dat hij heel veel grip had. Het was helemaal niet makkelijk! De McLarens hadden het na die eerste sector ook lastig om Max nog te verslaan, want Max zou daar ook nooit veel tijd laten liggen, al was Max daar duidelijk niet in het voordeel.'
Verstappen beperkte de schade in de laatste twee sectoren ook uitstekend. 'Max moest heel net rijden in de langzame bochten in de tweede sector. In de laatste sector bij het remmen vanaf hoge snelheid, weten we hoe goed hij hierin is. Het is ergens vergelijkbaar met bocht 7, al heb je daar ook zijwaartse krachten. In bocht 17 rem je in een rechte lijn.' In die bocht maakte Verstappen wederom het verschil met de McLarens.
Verstappen creëert, Piastri reageert
Windsor vermoedt dat Verstappen ook wel vaker door het hoofd van zijn concurrenten spookt. 'Dit is de ronde waar Oscar Piastri waarschijnlijk aan denkt als hij weer op zijn vlucht naar Europa zit, want Oscar ging niet zo goed door die bochten in de eerste sector', zegt Windsor over de kampioenschapsleider. 'Oscar zat te wachten op het verschuiven van de belasting op de auto van links naar rechts. Dan heb je tussendoor steeds onderbrekingen.'
'Max zat hier niet op te wachten', weet de analist. 'Hij creëerde en managede die verschuivingen van de druk op de auto. Hij vertelde de auto daarmee wat hij wilde doen, en gaf de auto's instructies. Oscar was juist aan het reageren op wat de auto deed. Dat is een belangrijk verschil en het is hetzelfde met Lando. Ik denk dat Oscar en Lando in die eerste sector vergelijkbaar waren. Dit is het verschil tussen Max en de McLaren-coureurs.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Sneer naar Norris
Lando Norris had het na de race vooral op Verstappen gemunt. De Brit stak tijdens de race zijn middelvinger op, en liet na afloop optekenen dat Verstappen 'niet slim' rijdt, en zijn eigen resultaat vooral op het spel zet met zijn agressieve rijstijl. Windsor kan alleen maar lachen om de McLaren-coureur, die al het hele seizoen volhoudt dat McLaren geen dominante auto heeft.
Windsor helpt Norris voor het gemak uit de droom. 'We kunnen alleen dagdromen, maar als Max in die McLaren had gezeten... Sorry Lando, dan zou je geen idee hebben hoe ver hij voor je zou rijden. Hij zou totaal verdwenen zijn. Dat is gewoon de waarheid', zo geeft Windsor aan dat Verstappen aan de horizon zou verdwijnen. Windsor denkt dat de huidige situatie er ook voor zorgt dat Piastri en Norris niet snel het niveau van Verstappen hoeven aan te tikken. 'Ze richten zich nu op elkaar verslaan. Ze hoeven zich niet op Verstappen te richten.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties