Max Verstappen versloeg McLaren met de grootste voorsprong van het seizoen tot nu toe. Peter Windsor vond het echter opmerkelijk dat Lando Norris en Oscar Piastri het hele weekend met elkaar bezig waren, niet met Verstappen. Ook de pitmuur leek totaal niet naar Verstappen te kijken, terwijl de analist en voormalig teammanager van Williams dat wel een goed idee had gevonden.
'Als Lando deze race had gewonnen, en zijn pitstop hetzelfde was als die van Oscar, en Max niet in de race zat, had iedereen gezegd: wow, Lando, mega', begint Windsor in de analyse op zijn YouTube-kanaal. 'Maar natuurlijk, waar vergelijk je het nu mee? Met Max Verstappen', vervolgt hij. 'Monza maakte veel mensen bewust van hoeveel kleine foutjes Lando maakt over een periode van tien ronden, terwijl Max dat niet doet.'
Windsor legt vervolgens uit dat dat niet per se betekent dat Verstappen helemaal foutloos was, maar hij heeft meer flexibiliteit om zichzelf te corrigeren. 'Wanneer hij iets te laat remt of te vroeg instuurt, heeft hij een prachtige sweet spot waarin hij alle variabelen kan bijstellen en de auto toch exact kan plaatsen waar hij hem wil hebben, binnen een milliseconde', zoomt Windsor in op Verstappens capaciteiten die de auto als het ware 'manipuleren'.
Dat vermogen heeft Norris niet, denkt de analist: 'Lando rijdt niet zo. Alles is op het randje, ook al zijn zijn inputs zacht. Alles is zoals hij het inzet en daarmee moet hij leven. Daarna moet hij het corrigeren, en dan wordt het een fout.' Het maakt de auto langzamer, omdat er een hapering zit bij de exit, of omdat hij de auto meer moet verplaatsen dan nodig. 'Al die dingen kwamen aan het licht in Monza bij de vergelijking tussen Max en Lando', zegt hij.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verbijstering bij Windsor
Windsor denkt dat McLaren iets meer had moeten kijken hoe Verstappen bepaalde dingen aanpakte op Monza, maar de pitmuur focuste zich alleen op de onderlinge strijd. 'De McLaren had meer downforce dan dat de Red Bull snelheid won, dus Max deed het gewoon veel beter', concludeert hij. 'Vergelijk je Lando met Oscar, dan deed hij het best goed. Hij pakte de pole niet, maar dat kwam omdat hij werd verslagen door Max, niet door Oscar. Als hij uit Ascari had gedaan wat Max deed, had hij op pole gestaan', weet Windsor zeker.
'Ik ben echt verbijsterd dat de engineers hem dat niet hebben verteld, dat hij veel dichter bij de witte lijn moest blijven. Ze leken nooit beter te worden in de gebieden waar Max het verschil maakte!' roept de analist. Volgens Windsor kunnen de twee McLaren-coureurs elkaar alleen maar spiegelen, en dat komt door de manier waarop de auto's ontwikkeld worden en de ingenieurs hun coureurs begeleiden. 'Het is net als bij Ferrari vorig jaar. Ze overlappen en voeden elkaar nu.'
Als de één een fout maakt, en de ander eigenlijk hetzelfde doet, valt het niet zo op. 'We focussen op McLaren omdat ze zo'n goede auto hebben, maar ik heb McLaren nog nooit horen zeggen: Lando, Max doet iets anders in deze bocht, en dat heeft niets met de auto's te maken. Misschien moet je daar eens over nadenken. Het is altijd: Oscar doet dit, hier win je op Oscar, daar verlies je op Oscar', rolt Windsor nog net niet met zijn ogen. 'Ze denken niet lateraal.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Geduldige Verstappen
Windsor denkt dat het best goed kan zijn voor beide McLaren-ingenieurs om de coureurs wat data te voeden over Verstappen. 'We zien Max zijn ding doen, heel geduldig, zorgen dat de auto recht staat voordat hij hem belast. Hij heeft prachtige mid-corner stuurcorrecties en is zo geduldig in Ascari om zeker te zijn van een perfecte exit', vervolgt hij. 'In de race was het iets anders. Waarom zeiden ze dat niet tegen Lando? In plaats van die belachelijke diagonale lijn uit Ascari, doe wat Max doet', klinkt Windsor hard.
De analist vreest zelfs dat Norris dit, de manier waarop hij rijdt, ook niet meer zal kunnen aanpassen. 'Ik denk dat hij niet veel beter gaat worden dan dit. Hij is heel zacht in zijn inputs, heel ritmisch op stratencircuits met veel richtingsveranderingen. Daar is hij goed, daar komt hij in een flow, maar hij moet die fouten altijd corrigeren. Max maakt daarentegen geen fouten die correcties vereisen, maar slechts aanpassingen. Dat is het verschil.'
De voormalig teammanager van Williams denkt dat Oscar Piastri daar een beetje tussenin zit. 'Oscar zit tussen Lando en Max, maar hij heeft dit jaar het Max-aspect van zijn rijstijl niet goed genoeg kunnen ontwikkelen', betreurt Windsor. 'Ik denk dat hij te veel alles afstemt op wat Lando doet, en daardoor zijn ze samen hetzelfde pad ingeslagen van relatief brede lijnen en correcties in plaats van aanpassingen...'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties