Op het moment waarop het moest gebeuren blonk Max Verstappen opnieuw uit. Of het een ronde uit de hoge hoed was? Dat niet zozeer. Verstappen zat lekker in zijn ritme en had het vertrouwen om de auto flink de sporen te geven. Vanaf vrijdag was hij al positief over de auto. Peter Windsor komt superlatieven tekort voor zijn prestatie. Vooral de slotfase van de kwalificatie vond hij erg indrukwekkend.
De kwalificatie duurde behoorlijk lang met zes rode vlaggen. Daardoor kon eigenlijk niemand een goed ritme opbouwen richting Q3. De crashes en fouten van andere rijders lieten zien hoe lastig de omstandigheden waren. Op dat soort momenten blinkt Verstappen juist uit. Hij liet het in Bakoe zien en Windsor kon zijn ogen amper geloven. 'Ik genoot ervan om te zien hoe Max alles rustig hield. In Q1 was alles hectisch in de kwalificatie. Het weer veranderde, de wind was er', somt Windsor op in de analyse op zijn YouTube-kanaal.
'Aan het einde van Q1 kwam Max binnen en zei hij: oh, ik heb wat meer padding rond mijn oren in de helm nodig. Hij besteedt daar best veel tijd aan, praat erover dat ze dat gaan doen, en dat soort dingen. Gewoon kleine details', vervolgt de analist. 'Hij haalt zijn helm af terwijl hij nog in de auto zit, stelt zijn balaclava bij. Dat zie ik niet vaak in de garage. Dan zit hij volledig bovenop alles in de manier waarop hij reed', bewondert Windsor. 'Natuurlijk kwam die druk erbij aan het einde van Q3, maar dat zag je totaal niet. De toon waarmee hij praatte... Alles was onder controle.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor vindt tevens dat de pitmuur van Red Bull Racing een compliment verdient voor het managen van deze lastige kwalificatie. Ook Carlos Sainz en Liam Lawson verdienen lof voor wat ze hebben laten zien. 'Carlos zei natuurlijk: laten we hopen dat het nu keihard gaat regenen', lacht Windsor. 'Want er was nog maar één ronde toen Q3 uiteindelijk opnieuw begon na de crash van Piastri. Het miezerde toen een beetje, maar het was glad, dat zeker. Het was Max die, zoals ik al zei, er het beste van maakte. Ik denk dat een van de sleutels was dat Red Bull hem op de softs hield.'
Verstappen was heel wat sneller
Verstappen was daar zelf niet zo tevreden mee, want hij wilde liever een nieuwe set mediums. 'Waarschijnlijk was het de juiste keuze, gezien de baan wat glad was en de soft sneller op temperatuur zou komen dan de medium', zegt Windsor. 'Qua gevoel zat Lawson op dezelfde set banden, terwijl Sainz daarentegen in zijn laatste run van softs naar mediums wisselde. En opnieuw, een verandering van gevoel in de auto, een verandering van grip, maar toch was het een aanpassing die hij moest maken.' De analist blikt even kort terug op de prestaties van Ferrari. Hij is altijd een Leclerc-fan, maar nu kon hij er weinig van maken.
'Ik dacht even dat hij verbeterde, maar ik vond het echt schokkend om dit te zien van Charles', baalt Windsor. 'Hamilton kwam niet verder dan Q2. De auto was snel, daar bestaat geen twijfel over. Toch maakte hij die fout. Het enige wat je kunt zeggen is dat Oscar Piastri vrijwel exact dezelfde fout maakte: iets te hard de bocht door en misschien iets te laat geremd, en met onderstuur zo de buitenbarrière in. Ondanks dat waren de slotminuten van Q3 gewoon schitterend. Vooral Max, die in de laatste fase een halve seconde sneller was dan wie dan ook.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor sprakeloos
Verstappen legde tegenover de Nederlandse pers, waaronder F1Maximaal.nl, nog uit dat de omstandigheden erg lastig waren, vooral met de wind. 'In die laatste run naar de finishvlag, met slechts één ronde om het onder druk te doen, was hij bijna zes tienden sneller dan iedereen. Tegen die tijd lagen Leclerc en Piastri al in de muur, dus misschien is het niet helemaal een eerlijke vergelijking, maar toch: onder druk, met Carlos Sainz op pole op dat moment, kwam Max en deed hij dat met een enorme marge. Ongelooflijk om te zien', zegt Windsor.
Hij vond het vooral indrukwekkend dat Verstappen zo kalm bleef. 'Wanneer je met Max meekijkt in zo'n ronde, lijkt alles onder controle, alles lijkt stil. Wat je natuurlijk niet ziet, is het voetenwerk, de manier waarop hij de remdruk combineert met stuurbelasting, en soms ook met het gaspedaal. Gewoon schitterend om die ronde van Max te zien', sluit Windsor af. Verstappen pakte voor het eerst een poleposition in Azerbeidzjan en kan die pole vanaf 13:00u Nederlandse tijd verzilveren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties