Van een poleposition en een zege in Monza naar zijn licentie behalen op de Nordschleife naar nog een poleposition in Bakoe: het vat de laatste weken van Max Verstappen samen. Analist en voormalig teammanager Peter Windsor vond de pole-ronde van Verstappen in Azerbeidzjan ongelooflijk goed en vindt dat de andere coureurs zich eens af moeten vragen waarom hij zo goed, in plaats van hem complimenten te geven.
Windsor vindt zeker dat Verstappen die complimenten verdient, maar is ook altijd kritisch op de rijders die geen voorbeeld nemen aan de Nederlander. Het is voor hem heel duidelijk dat Verstappen keer op keer de maatstaf is, vooral als hij zulke rondes eruit weet te persen. 'Ik zei al dat Max er op vrijdag behoorlijk goed uitzag', begint hij in zijn analyse op zijn YouTube-kanaal. 'De toon waarop hij praatte, de manier waarop hij de auto in het algemeen beheerde, en de kleine details waar hij op inging', somt Windsor op.
Verstappen had niet zoveel te klagen over de auto op vrijdag, en dat is dit seizoen zeldzaam. 'Het was iets heel anders dan: ik stuiter zo erg, ik weet niet wat de auto doet, de voorkant gaat alle kanten op. Het was allemaal heel kalm en beheerst, precies zoals het op vrijdag in Monza ook was', vervolgt hij. Windsor had daarom al verwacht dat Verstappen het tijdens de kwalificatie goed zou gaan doen, maar moest even terugkomen op zijn voorspellingen toen het weer compleet omsloeg.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Van een zonnetje en warme temperaturen ging het naar regen en harde windstoten. De zes rode vlaggen in de kwalificatie lieten zien hoe lastig het was voor de rijders. 'De wind was het belangrijkste in Bakoe, en later nog wat lichte motregen, wat het allemaal erg glad maakte op de kerbstones en de witte lijnen', verwijst Windsor naar de woorden van Andrea Kimi Antonelli op de boordradio. 'Zoals altijd zeg ik over Verstappen: gooi hem wat variabelen toe en hij verandert weer in een andere coureur.'
Verstappen naar een 'andere klasse'
Waar anderen rondes gevuld met fouten lieten zien, sloeg Verstappen zich er doorheen zonder een band verkeerd te zetten. 'Hij gaat dan naar een andere klasse', vervolgt Windsor zijn lof voor de viervoudig wereldkampioen, 'een andere wereld. Hij beheerst de auto al vóór het rotatiepunt, dus wanneer hij bij dat moment komt waar de minste mogelijke nadelen zijn, draait hij in feite alleen maar het stuur om ervoor te zorgen dat hij de perfecte exit heeft. Niets is afhankelijk van zo laat mogelijk remmen of zo laat mogelijk de apex raken.'
Ook de McLarens raakten in de problemen, met Oscar Piastri en Lando Norris die beiden toegaven te veel te hebben geprobeerd. Piastri eindigde in de muur, Norris bijna. 'We zagen zoveel coureurs met fouten, deels omdat Bakoe heel ongenadig is', knikt Windsor. 'Ook omdat we aan de zachtste kant van het Pirelli-bandenaanbod zitten, een enorme variatie in de gebruikte bandencompounds. Zoveel coureurs wisselden van compound, waardoor het gripniveau constant veranderde.' Daar had Verstappen ook al commentaar op.
Iedereen behalve Verstappen
Alexander Albon was een slachtoffer van het veranderende gripniveau. Tegenover onder meer F1Maximaal.nl gaf hij aan dat er plotseling meer grip was dan verwacht, waardoor hij niet om de muur heen gleed, maar ertegenaan reed. Hij stak zijn hand in eigen boezem. 'Het is een soort Formula Ford, Formula Renault-fout, maar Barrichello en Senna hebben dat natuurlijk ook gedaan, zoals in Monaco, toen Senna die voorsprong had van 52 seconden op Alain Prost. We kunnen niet meer zeggen: oh, dat is een kinderlijke fout', grinnikt Windsor.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Albon maakte wél het punt dat de grip van de ene ronde naar de andere verschillend aanvoelde. Dat is natuurlijk precies waar Verstappen om bekendstaat', vervolgt hij. 'Hij past zijn rijden aan van de ene bocht naar de andere, van de ene ronde naar de volgende. Zoals ik al miljoenen keren heb gezegd: hij manipuleert de auto, om het zo te zeggen, dat hij in staat is om met zijwind om te gaan, om met gladde witte lijnen om te gaan. Wanneer andere coureurs zeggen: oh ja, behalve Max, Max had het echt voor elkaar, dan hebben ze natuurlijk gelijk. Ze hebben het alleen niet over het detail waarom Max dat zo goed doet.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties