Toto Wolff weet wat het is om rijders in zijn team te hebben die wereldkampioen willen, en kunnen worden. Vanaf 2014 werd onder zijn leiding elk jaar een Mercedes-coureur kampioen, tot Max Verstappen die reeks in 2021 wist te verbreken. Ondertussen heeft het Duitse team geen auto weten te bouwen die het McLaren vaak lastig maakt, maar Wolff ziet wel dat dat team zich in een penibele situatie werkt.
De nieuwe regels die in 2022 zijn ingevoerd in de Formule 1 zijn het team van Mercedes niet goed gezind gebleken. Het team dat sinds 2014 bijna alles wist te winnen, won in de afgelopen vier jaar maar een schamele acht races. In de jaren dat het team wel succesvol was, had teambaas Toto Wolff vaak zijn handen vol, vooral in de jaren dat Nico Rosberg en Lewis Hamilton voor het team reden.
Wolff heeft twijfels bij tactiek McLaren
In gesprek met Sky Sports F1 laat Wolff zijn licht schijnen over de situatie bij het team van McLaren. Na de controversiële teamorders kwam er veel kritiek op de teamleiding, Wolff is vooral nieuwsgierig. ‘In die situatie kan je niets goed doen. Je schept een precedent waar je moeilijk vanaf komt. Want wat doe je als het team nog een fout maakt? Moet je ze dan omwisselen?’
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Het lijkt erop dat Lando Norris en Oscar Piastri, op een onwaarschijnlijke inhaalslag van Max Verstappen na, het dit seizoen gaan uitvechten voor het wereldkampioenschap. Wolff gaat er vanuit dat de acties van het team in Italië, niet snel vergeten worden door de rijders. ‘Of ze in Monza gelijk hebben gehad gaan we later dit jaar zien, als het echt gespannen wordt. Aan het einde van het seizoen wordt het keihard, en dan gaan we zien wat voor implicaties deze race gehad heeft.
Onvrede over de ingrepen van de pitmuur
Online maakten Formule 1-fans al snel veel grappen over de beslissing van McLaren. Vooral de boordradio richting Piastri, waarin hij wordt gevraagd aan de kant te gaan zoals Norris dat voor hem deed in Hongarije vorig jaar, wordt op de hak genomen. Dat begon bij ‘Oscar, Lando heeft zojuist zijn auto in de muur gezet. Kan jij dat ook doen om het eerlijk te houden?’ en ontspoorde tot ‘Oscar, Lando is uit elkaar met zijn vriendin. Kan jij om het eerlijk te houden ook je relatie verbreken?’
Zover als dat laatste wil Wolff logischerwijs niet gaan, maar hij vraagt zich wel af tot hoever McLaren gaat met hun regels en afspraken. ‘Ze zeggen dat het een fout van het team was, maar wat is een teamfout? Wat doe je als er een auto niet start en je verliest een plaats? Of de ophanging breekt af, wat doe je dan daarna?’ zet de Oostenrijker zijn vraagtekens. ‘Het zou goed kunnen dat het langzaam uit de hand gaat lopen. Maar ik kan alleen spreken uit eigen ervaring van een aantal jaar geleden.’
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Wolff herkent bepaalde punten bij McLaren die overeenkomen met zijn periode met Hamilton en Rosberg. Hij noemt het een ‘luxeprobleem’ als het al vroeg in het seizoen duidelijk is dat het team de constructeurstitel gaat winnen en twee snelle rijders heeft. ‘Het belangrijkste is om een duidelijke strategie te hebben, niet de ene keer dit en de andere keer dat. Je moet ze of laten racen, of het eerlijk houden,’ begint de Mercedes-teambaas. ‘Als ik terugkijk naar 2016 en de situaties vergelijk, dan zou ik ze laten racen, maar wel fair and square en zonder contact. Als ze elkaar raken, dan nemen wij als team de controle over. Dat is wat ik had gedaan, in plaats van alles te willen controleren vanaf de pitmuur,’ besluit Wolff.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties