max verstappen red bull racing gp canada 2025 zaterdag Analyse
Analyse

Verstappen en Mercedes houden met afwijkende aanpak een troef achter de hand

max verstappen red bull racing gp canada 2025 zaterdag

Het circuit in Canada lijkt wellicht niet zozeer op het circuit in Imola, maar de omstandigheden lijken verder wel enigszins op de race in Noord-Italië. Pirelli heeft in Canada wederom de zachtste bandencompounds meegenomen, en dat leidt tot soortgelijke dilemma's in de kwalificatie en race als in Imola. Max Verstappen en Mercedes kiezen hierbij voor een andere aanpak dan McLaren en Ferrari, terwijl Aston Martin weer een oude truc tevoorschijn gaat toveren.

Helmut Marko gaf het na de vrijdagsessies al aan: de mediumband is in Montréal waarschijnlijk sneller dan de zachte band. De Oostenrijker doelde hiermee op een snelle tijd over één ronde, en gaf deze uitleg om aan te geven dat Verstappen de tweede vrije training afsloot met zijn snelste tijd op de banden met gele markeringen. Na de derde vrije training zijn de verschillen in aanpak tussen de verschillende teams duidelijker geworden.

Aston Martin valt meteen op

Aston Martin is elk weekend eigenlijk het enige team dat het toplaagje van de harde banden haalt met één langzame ronde, maar opvallend genoeg kopieerden verschillende teams die aanpak in de derde vrije training. Mercedes en Racing Bulls stuurden hun coureurs ook op pad om al even wat meters met die harde band te rijden. Officieel staat die band nu als gebruikt op de lijst, maar dit is dus slechts één langzame ronde. Hierdoor zou de levensduur van de band in de race opgeschroefd worden.

In de onderstaande tabel valt Aston Martin sowieso op. Het Britse team is het enige team met nog maar twee sets nieuwe zachte banden. De mediumbanden zijn nog helemaal niet aangeraakt, aangezien de teams drie sets van deze banden van Pirelli krijgen. De bedoeling is duidelijk: Aston Martin gaat kwalificeren op de mediumbanden.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen en Mercedes houden met afwijkende aanpak een troef achter de hand
Alonso lijkt weer een kanshebber op een plekje in Q3.

In Imola leverde dat nog grote successen op met twee coureurs bij de eerste zeven, maar het team van Fernando Alonso en Lance Stroll betaalde daar een dag later de prijs voor, toen men geen nieuwe banden meer overhad. Nu is men nog extremer gegaan, met nog maar twee sets van de zachte banden. Zo kunnen Alonso en Stroll in Q2 en Q3 nieuwe mediumbanden gebruiken, en voor de race alsnog een nieuwe set overhouden, en dus twee zo goed als nieuwe sets van de harde banden.

De tekst gaat verder onder de tabel.

Verstappen en Mercedes houden met afwijkende aanpak een troef achter de hand
Verstappen, Russell, en Antonelli kiezen vooraan voor een andere aanpak.

Verstappen met ander strijdplan

Bij de vier topteams is te zien dat Red Bull Racing het enige team is, dat een verschillende aanpak koos voor beide coureurs. In Imola miste Verstappen nog de polepositie, nadat hij bewust geen mediumbanden in Q3 gebruikte. Hij wilde die banden in de race nog gebruiken, en won die Grand Prix ook. George Russell gebruikte destijds wél mediums in Q3, maar betaalde hier de prijs voor in de slotfase van de race, toen hij geen nieuwe banden meer had.

Pirelli heeft zeer zachte banden meegenomen, en dat betekent dat de teams weer op twee pitstops rekenen. Daarnaast willen ze na Imola en Spanje nog zorgen dat ze een extra set banden achter de rug hebben, in het geval van een late Safety Car. Verstappen, Russell, en Kimi Antonelli zijn nu de enige coureurs van de topteams, die nog vier sets banden hebben van ofwel de mediums, ofwel de hards.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

george russell andrea kimi antonelli mercedes 2025 spanje zondag
Mercedes bewandelt dezelfde route als Verstappen.

De vraag is wanneer zij deze troef gaan uitspelen: gaan we in Q3 mediumbanden zien bij Verstappen of Mercedes, of proberen deze coureurs hun bandenvoordeel naar de race mee te nemen? De temperatuur zal in Montréal op zondag duidelijk hoger liggen dan in de rest van het weekend, en de verwachting is dat coureurs last krijgen van graining. In dat geval kan een extra set banden cruciaal zijn, want de zachte banden zullen net als in Imola eigenlijk alleen in de kwalificatie nuttig zijn.

Dit verschil in bandenkeuze zorgt voor een interessante situatie in de kwalificatie en de race. Drie coureurs hebben nog een voordeel achter de hand ten opzichte van de coureurs van McLaren en Ferrari, en het is dus afwachten wanneer deze coureurs proberen toe te slaan. Daarbij is het ook de vraag hoe sterk de mediumbanden uiteindelijk presteren in de kwalificatie. Waar Red Bull en Mercedes in de kwalificatie alsnog voor zachte banden kunnen kiezen, wordt Aston Martin met haar extreme keuze sowieso gedwongen om die mediumbanden nu in te zetten.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws