pirelli aston martin gele medium band gp monaco 2025 zondag Opinie
Opinie

Hezemans ziet groot probleem in de F1: 'Ik spreek ook met Max, en het is echt belachelijk'

pirelli aston martin gele medium band gp monaco 2025 zondag

De Formule 1 is al jarenlang op zoek naar oplossingen voor de Grand Prix van Monaco. Het prinsdom heeft een unieke status op de kalender, maar de race levert vaak optochten op. Een nieuw experiment leverde afgelopen weekend geen succes op. Mike Hezemans kent Max Verstappen goed en stelt een nieuwe regelwijziging voor op basis van een race uit het verleden.

Monaco is een bijzondere race op de kalender. De race in het thuisland van veel coureurs is een uithangbord voor de sport en is niet voor niets een van de drie evenementen die een coureur moet winnen om de Triple Crown of Motorsport te behalen. De kwalificatie is vaak een hoogtepunt van het seizoen, maar de race zorgt ieder jaar voor discussies over hoe het evenement sportief gezien verbeterd kan worden.

Hartslag van Verstappen

Na de tegenvallende editie van 2024 koos de Formule 1 dit jaar voor een verplichte tweestopper. Dat zorgde voor een ander beeld in de races, maar inhalen bleef onmogelijk. Hezemans denkt dat de organisatie van de sport echter niet alleen naar de race in Monaco moet kijken, maar ook naar andere races. Hij denkt dat Pirelli momenteel een slechte invloed heeft op het verloop van de races. 'Het begint al met de banden. Het is echt belachelijk. Hier zie je het heel duidelijk, maar je ziet het elke race.'

Hezemans doelt er dan op dat races tegenwoordig om bandenmanagement draaien. Pirelli doet er alles aan om teams tot twee pitstops te dwingen en neemt steeds zachtere banden mee. Het gevolg is dat coureurs alleen maar meer moeten managen. 'Ik spreek ook met Max', deelt Hezemans bij Vrooooom, een programma van Viaplay. 'Hij zegt dat hij een hartslag van 120 heeft, omdat hij zegt: ik doe niks.'

De tekst gaat verder onder afbeelding.

max verstappen red bull racing saoedi arabie training rupert manwaring
Verstappen traint met Rupert Manwaring.

Oplossing voor problemen in de F1

'Dit is geen Formule 1. Je zou zo hard mogelijk moeten rijden', vindt de GT-coureur, die zelf ook een oplossing voorstelt. 'Iedereen heeft hetzelfde. Je moet beginnen bij het begin. Je moet hard kunnen rijden op banden die niet verslijten.' Hezemans gebruikt de Grand Prix van Qatar uit 2023 als voorbeeld. Vanwege zorgen over het Pirelli-rubber kregen de coureurs toen een maximale stintlengte, waardoor ze drie pitstops moesten maken, terwijl de banden wel langer meegingen. Het gevolg was dat coureurs 57 ronden voluit konden rijden, en fysiek doodop uit de auto's stapten.

Rob Kamphues stelt voor dat de Formule 1 terug moet gaan naar kleinere en lichtere auto's. 'Je kunt beter banden maken, die snel blijven. Dan kunnen rijders voluit gaan', aldus de 55-jarige analist. 'De rijders zijn allemaal fit, maar ik heb padel gespeeld met Max, en hij zweette net zo hard als ik. In de raceauto heb ik dat nog nooit gezien. Dat vind ik toch vreemd. Dat klopt niet', vindt Hezemans, die wil zien dat de coureurs tot het uiterste moeten gaan.

'Het is raar dat topatleten fit uitstappen, zonder te zweten, tot ze opeens drie pitstops moeten doen', zegt hij met een verwijzing naar Qatar. 'Dan vallen ze opeens allemaal om, want dan moet je gewoon aan de bak.' Met die regel zou de sport ook niet langer draaien om bandenmanagement, maar om de auto's en de coureurs.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws