Aantal inhaalacties 2022 laat zien dat F1 het aan het rechte eind had met de nieuwe reglementen Formule 1
Formule 1

Aantal inhaalacties 2022 laat zien dat F1 het aan het rechte eind had met de nieuwe reglementen

Aantal inhaalacties 2022 laat zien dat F1 het aan het rechte eind had met de nieuwe reglementen

De Formule 1 kreeg in 2022 te maken met nieuwe technische reglementen. Het doel van deze nieuwe regelgeving was om ervoor te zorgen dat auto’s elkaar makkelijker konden volgen waardoor er uiteindelijk meer inhaalacties zouden zijn op de baan. Daarnaast had het veld dichter naar elkaar toe moeten schuiven, maar aangezien Red Bull Racing zonder problemen de wereldtitel pakte, lijkt dit doel niet gehaald te zijn door de Formule 1. Heeft de sport wel haar hoofddoel bereikt? F1Maximaal duikt in de cijfers van 2022.

Door de aerodynamica van de auto’s in het hybride tijdperk creëerden de bolides veel vuile lucht. Hierdoor konden de wagens elkaar niet goed volgen waardoor het aantal inhaalacties vaak beperkt bleef. De Formule 1 riep daardoor eerder al DRS in het leven, maar de sport wilde nog meer spanning tijdens de races. De Formule 1 besloot de grondeffectauto’s weer te herintroduceren. Deze bolides moesten ervoor zorgen dat de vuile lucht werd geëlimineerd en dat de coureurs elkaar makkelijker op de hielen konden zitten. Dit moest uiteindelijk dus resulteren in meer inhaalmanoeuvres en meer spektakel. Dan was het alleen nog aan de coureurs om elkaar daadwerkelijk te passeren op de baan.

De Formule 1 had voor het 2022-seizoen dan ook even het idee om DRS uit te bannen, maar de sport moest concluderen dat het mechanisme nog altijd cruciaal was. Daar is niet iedereen het helemaal mee eens. Volgens de oude garde zijn de inhaalacties in het huidige tijdperk enkel toe te schrijven aan het gebruik van DRS. De vaardigheden van de coureurs zouden er niet meer toe doen. Bovendien zorgt het gebruik van DRS ook vaak voor interessante spelletjes op de baan. Denk aan het incident tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton in Saoedi-Arabië in 2021. Een paar maanden later wilden Verstappen en Charles Leclerc niet als eerste over het DRS-detectiepunt rijden en remden ze al ver voor de bocht af.

Bahrein en Saoedi-Arabië geven geweldig startschot 

De eerste double-header van het seizoen liet alvast positieve signalen zien. Vooral vooraan waren er veel gevechten tussen Max Verstappen en Charles Leclerc voor de leiding van de race. Op het Bahrain International Circuit probeerde Verstappen meermaals de Monegask in te halen en dat lukte vaak. Na het tweede DRS-gedeelte lag Leclerc echter telkens weer voor. Desondanks wist Verstappen over het gehele rondje bij te blijven bij de Ferrari-rijder, waardoor hij bijna elke ronde een aanval kon openen op de meervoudig racewinnaar. Deze moest Verstappen uiteindelijk staken door een technisch mankement.

Een week later ging het gevecht tussen beide rijders echter weer vrolijk verder. Ditmaal moest Verstappen op het Jeddah Corniche Circuit opnieuw in de achtervolging. Tijdens de tweede race van het seizoen lukte het de regerend kampioen echter wel om Leclerc te verslaan. In ronde 47 was Verstappen er na een lang gevecht eindelijk voorbij. Toch gaat het natuurlijk niet alleen om de gevechten voor de leiding van de race. Gelukkig gebeurde er tijdens beide races voldoende over het gehele veld. In Saoedi-Arabië waren er 33 inhaalacties en in Bahrein maar liefst 58.

Max Verstappen en Charles Leclerc herleefden hun kartdagen tijdens de Grand Prix van Bahrein.
Max Verstappen en Charles Leclerc herleefden hun kartdagen tijdens de Grand Prix van Bahrein.

Pirelli uit tevredenheid over aantal inhaalacties

Bandenleverancier Pirelli kwam uiteindelijk met de cijfers omtrent de inhaalacties naar buiten. Pirelli had berekend dat er dertig procent meer inhaalmanoeuvres waren in 2022 dan in 2021. Daarbij gebruikte de bandenleverancier niet de cijfers bij de start en tijdens de pitstops. Als een coureur een slechte pitstop had, zoals Verstappen bijvoorbeeld tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten, dan telde de inhaalactie niet, ondanks dat er een plek werd gewonnen door zowel Lewis Hamilton als Leclerc. Pirelli deelde dat er in 2021 599 inhaalacties waren en in 2022 waren het er 785.

Mario Isola was uiteraard te spreken over hoe het rubber van Pirelli zijn werk deed gedurende het afgelopen seizoen. De Italiaan zag echter wel dat het als complete pakket vooral heel goed werkt. ‘Het feit dat ze elkaar beter kunnen volgen en daardoor geen downforce verliezen, is natuurlijk een stuk beter voor onze banden’, zei Isola tegenover Motorsport.com. 'Het is gewoon een belangrijk onderdeel van het hele pakket.' Er was echter wel één band waar de coureurs en uiteindelijk Pirelli niet tevreden over waren. De bandenleverancier is keihard bezig om de regenbanden voor 2023 te verbeteren.

2022-seizoen op bijna elk circuit beter dan gemiddeld

Een verbetering van dertig procent is iets waar de bedenkers van de nieuwe reglementen natuurlijk uiterst trots op zullen zijn. Ook als er gekeken wordt naar het gemiddelde aantal inhaalacties per circuit wordt het duidelijk dat de nieuwe reglementen een succes zijn. Slechts op zeven circuits deed het 2022-seizoen het slechter dan gemiddeld. Bij de Grands Prix van Azerbeidzjan en Singapore valt dat ook wel te verklaren, aangezien deze dit seizoen minder chaotisch waren dan in het verleden. Andere factoren als regen en slechte startposities in andere jaren (denk aan de Grands Prix van Emilia Romagna, Nederland en Japan) zullen natuurlijk ook een rol hebben gespeeld.

Grand Prix Gemiddelde inhaalacties sinds 2017 per circuit Aantal inhaalacties 2022
Grand Prix van Bahrein 42 59
Grand Prix van Saoedi-Arabië 26 32
Grand Prix van Australië  6 28
Grand Prix van Emilia Romagna 17 13
Grand Prix van Miami 45* 45
Grand Prix van Spanje 24 43
Grand Prix van Monaco 3 5
Grand Prix van Azerbeidzjan 41 21
Grand Prix van Canada 24 33
Grand Prix van Groot-Brittannië 25 26
Grand Prix van Oostenrijk 29 52
Grand Prix van Frankrijk 42 30
Grand Prix van Hongarije 22 52
Grand Prix van België  36 49
Grand Prix van Nederland 22 18
Grand Prix van Italië 32 52
Grand Prix van Singapore 21 15
Grand Prix van Japan 37 19
Grand Prix van de Verenigde Staten 33 59
Grand Prix van Mexico 28 20
Grand Prix van Brazilië 46 62
Grand Prix van Abu Dhabi 22 53

*Er is voorlopig nog maar één editie van de Grand Prix van Miami gereden.

Een grote uitschieten in het lijstje in natuurlijk de Grand Prix van Australië. Daarbij heeft een combinatie van factoren natuurlijk geholpen met het grotere aantal inhaalacties. Zo lijken natuurlijk de auto's een grote rol te spelen, maar ook het circuit is door wat aanpassingen heengegaan. Enkele bochten zijn verbreed, terwijl een chicane in de tweede sector juist helemaal is verwijderd. Ook de Grand Prix van Abu Dhabi ziet een stuk meer inhaalacties en dat zal ook hand-in-hand gaan met de aanpassingen aan het circuit. Zo lijkt de Formule 1 dus op meerdere fronten goede stappen te hebben gezet.

Zorgen minder inhaalacties ook voor saaiere races?

De reden voor de verandering in reglementen was om het racen een stuk spannender te maken. De vraag is echter of een race met weinig inhaalacties ook daadwerkelijk saai is. Voor de Grands Prix van Australië en Monaco gold dat in het verleden vaak wel. Weinig actie en na de kwalificatie kon men vaak de winnaar al wel noteren. Dat was in 2022 niet per se anders, alleen besloten de strategen van Ferrari in Monaco de race op zijn kop te zetten. De tactiek van de teams was in 2022 dan ook hetgeen wat sommige minder interessante races juist spannend maakte.

De Grand Prix van Nederland was vooral interessant door de verschillende strategieën bij Red Bull en Mercedes. Datzelfde gold, al was dat wel in mindere zin, voor de Grand Prix van Mexico, waar Verstappen onbedreigd de race wist te winnen. Toch zijn de gevechten in het middenveld vaak ook cruciaal om een race nog spannend te maken, zeker in een seizoen waar één coureur en één team vaak de overhand hebben. Zo waren de races in Frankrijk en Azerbeidzjan, waar Ferrari zelf de overwinning vaak door het putje spoelde, niet meer spannend; niet vooraan, maar ook niet in het middenveld. Dat komt dan weer door het gebrek aan inhaalacties.

Desondanks kan er wel gesteld worden dat de nieuwe reglementen, die aan het begin van dit seizoen werden geïntroduceerd, werken. Pirelli meldde zoals gezegd dat er dertig procent meer inhaalacties waren in het afgelopen seizoen in vergelijking met 2021. Bovendien zagen de meeste 2022-circuits een toename in het aantal inhaalmanoeuvres ten opzichte van het gemiddelde aantal inhaalacties. Het is niet vreemd dat coureurs hun banden langer levend konden houden, de auto's verloren immers geen downforce als ze een andere auto moesten volgen. Als Red Bull zijn zaakjes op orde houdt en Ferrari en Mercedes hun zaakjes op orde krijgen, dan zullen er ook voor de leiding veel meer gevechten ontstaan. Denk maar terug aan de Grands Prix van Bahrein en Saoedi-Arabië van dit jaar.

Wed op Nederland-Argentinië en krijg 3,40 keer je inzet als NL wint. Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws