Alles wat McLaren veranderd heeft aan de gloednieuwe MCL35M Formule 1
Formule 1

Alles wat McLaren veranderd heeft aan de gloednieuwe MCL35M

Alles wat McLaren veranderd heeft aan de gloednieuwe MCL35M

McLaren heeft als eerste de nieuwe 2021-auto onthuld. Op het eerste gezicht lijkt er niet veel te zijn veranderd ten opzichte van de 2020-boldide, maar schijn kan bedriegen. Het is al lange tijd duidelijk dat het team vanwege de wissel van motorleverancier een hoop onderhuids heeft moeten veranderen. Daarnaast waren alle teams verplicht de bodemplaat van de auto te versmallen en versimpelen. Hoe is McLaren hier mee omgegaan?

In de MCL35M is eigenlijk een tweedeling te vinden. De voorkant lijkt op het oog vrij onaangetast. De achterkant, daarentegen, bevat een aantal duidelijke aanpassingen ten opzichte van de auto van vorig jaar. De print op de auto is grotendeels hetzelfde gebleven. Het kleurenschema is nog steeds oranje met blauw, alleen zijn de sponsoren iets veranderd.

De voorste helft

Allereerst is er nauwelijks iets veranderd aan de voorkant van de auto. De voorvleugel is exact dezelfde als die van het 2020-model, maar de verwachting is dat dit nog gaat veranderen. Doorgaans laten teams hun definitieve voorvleugel pas zien tijdens de testweken. Ook was McLaren gelimiteerd op dit vlak, aangezien ze hun twee ontwikkelingstokens moest besteden aan de achterkant van de auto. De neus van de auto is wel enigszins vernieuwend. Kijkers met een scherpe blik zullen het misschien al zijn opgevallen, maar de specifieke neus is afgelopen jaar in Mugello al een keer getest door McLaren. Hierdoor heeft het team geen tokens hoeven uitbesteden aan deze doorontwikkeling.

Het 'midden' van de auto is eveneens weinig aangepast. De bargeboards zijn, net als de voorvleugel, vrijwel gelijk aan die van afgelopen seizoen. Wederom is de verwachting dat het team tijdens de test in Bahrein met een nieuw exemplaar komt aanzetten. Technisch directeur James Key heeft aan F1Maximaal uitgelegd dat de voorkant van de auto door het seizoen heen nog doorontwikkeld zal worden. De focus gedurende de winterstop lag voornamelijk op de achterzijde.

Alles wat McLaren veranderd heeft aan de gloednieuwe MCL35M

(Foto: McLaren F1 Media)

De achterste helft

In tegenstelling tot de voorkant, is aan de achterkant van de auto wel een hoop veranderd. Om te beginnen heeft het team meerdere aanpassingen moeten doen om de nieuwe Mercedes-motor in de auto te kunnen laten passen. De betreffende motor is anders gebouwd dan de Renault-motor die vorig jaar is gebruikt. De compressor en verschillende koel- en luchttoevoerelementen zijn op een andere plek geïntegreerd in de Mercedes-krachtbron. Hierdoor heeft McLaren een aantal zichtbare aanpassingen moeten doen.

Een duidelijke ontwikkeling is te zien in de sidepods, die eigenaardig veel op die van de 2020-Mercedes lijken. Aan de onderkant zijn ze smaller geworden, terwijl de bovenkant nu iets breder is dan vorig jaar. Ook zijn er koelopeningen toegevoegd vlak achter de cockpit en lijkt die iets te zijn vergroot. Verder ziet het er naar uit dat de achteras een klein beetje naar achteren is opgeschoven. Deze ontwikkelingen kunnen direct gerelateerd worden aan de verschillende bouw van de Mercedes-motor ten opzichte van het Renault-model. Volgens Peter Windsor lijkt het er wel op dat McLaren nog zijn eigen versnellingsbak gebruikt.

De MCL35M laat als eerste zien hoe de vloer reglementair moest worden aangepast voor 2021. Het concept is, vergeleken met vorig jaar, vrij sober. Bijna alle gleuven en aerodynamische elementen zijn weg en wat resteert is een gladde, platte vloer. Vergelijkbare aanpassingen zijn overigens verplicht voor alle F1-teams. Het resultaat zal een vermindering in downforce, maar wellicht juist een verbetering in stabiliteit zijn.

Alles wat McLaren veranderd heeft aan de gloednieuwe MCL35M

(Foto: McLaren F1 Media)

Aankomende presentaties

De komende paar weken zullen de andere F1-teams ook hun nieuwe bolides onthullen. Het zal interessant zijn om te zien wat die teams hebben veranderd en hoe die aanpak verschilt van die van McLaren. Het team uit Woking is namelijk de enige die heeft gewisseld van motorleverancier. Alle andere teams hebben hierdoor indirect een voordeel ten opzichte van de Engelsen, omdat ze vrijer zijn in wat ze kunnen door ontwikkelen. De eerstvolgende presentatie is van AlphaTauri en staat gepland op 19 februari.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws