AMuS analyseert: Mercedes zo goed als machteloos tegen Verstappen en Red Bull Formule 1
Formule 1

AMuS analyseert: Mercedes zo goed als machteloos tegen Verstappen en Red Bull

AMuS analyseert: Mercedes zo goed als machteloos tegen Verstappen en Red Bull

Max Verstappen pakte in Mexico zijn negende zege van het seizoen, maar dit had volgens de analyse van Auto, Motor und Sport een soort dubbele zege moeten worden voor Red Bull. Sergio Perez had idealiter aangesloten op de tweede plaats maar hij schopte het niet verder dan P3. In dezelfde analyse komt ook aan bod waarom Mercedes in de kwalificatie wél sneller was dan de Red Bulls en waar hun tekortkomingen lagen in de race.

De race in de ijle lucht van Mexico was, zoals verwacht, de killer voor Mercedes. 'Red Bull had duidelijk de snellere auto. We konden alleen op zoek naar schadebeperking', zei teambaas Toto Wolff objectief. Maar hoe kon het dan dat Mercedes wél zo snel was in de kwalificatie? Het antwoord lag in de bandentemperatuur. Mercedes had de banden op de optimale temperatuur, Red Bull had het geweldig mis. 'Het gebrek aan grip is dubbel merkbaar op een circuit waar je met weinig downforce te maken hebt', legde Max Verstappen uit.

Op zondag werd de favorietenrol van Red Bull Racing wel waargemaakt. Honda's verwachte motorvoordeel speelde vrijwel geen rol in hun dominantie, dat lag meer bij de afstelling. Wanneer maximale vleugels vereist zijn, heeft de RB16B een voordeel. Om downforce te genereren, moet Mercedes een diepe en stijve setup rijden. Anders werkt de aerodynamica niet. Op een raceafstand wordt het verschil nog groter door de bandenslijtage. Zestien en een halve seconde achterstand bij de finish spreekt boekdelen.

Had Mercedes wel kans op de zege?

'Achteraf gezien was de tweede startrij de betere uitgangspositie. We moeten Tsunoda bedanken', grapte Red Bull-teambaas Christian Horner. Na een ongelukkige situatie in Q3 werd de kans op pole position voor Red Bull ontnomen. Verstappen kon bij de start vanuit de slipstream zo aan de buitenkant langsrijden. En doordat de Nederlander het perfecte rempunt koos vloog hij voorbij aan beide Mercedessen, hij zou de leiding in 71 ronden niet meer uit handen geven.

Mercedes-teambaas Wolff was ontevreden met zijn coureurs bij de start. Met name Valtteri Bottas kreeg de volle laag. 'Voor Max verdeelde de zee zich. Als Valtteri verder naar links was gereden, had hij Max kunnen blokkeren', bekritiseerde de Oostenrijker. Alleen als Bottas en Hamilton hun posities hadden verdedigd, was het moeilijk geweest voor Verstappen. 'Mercedes was te snel voor ons op het rechte stuk', analyseert technisch directeur Adrian Newey. 'Je zag het bij Checo. Hij was duidelijk sneller dan Lewis, maar hij kon er niet voorbij komen.'

Wat kon Perez doen voor P2?

Perez werd elf ronden na Hamilton binnengebracht. Ze hoopten aan het einde van de race een aanval op te kunnen zetten met het bandenvoordeel. Maar deze berekening werkte niet. De lokale held kon dichtbij komen maar kon niet inhalen. De eerste kans om in te halen leek al te liggen in ronde 29, toen de wereldkampioen na zijn pitstop net achter de Ferrari van Charles Leclerc vastzat en het voordeel van zijn verse banden niet kon benutten. In de tv-uitzending werd de kans op een succesvolle overcut geschat op meer dan 50 procent. Maar dit zou volgens berekeningen van Mercedes 'niet genoeg en het risico niet waard zijn voor Red Bull'.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws