Red Bull was tijdens de vrije trainingen en kwalificatie overal een beetje sneller dan Mercedes. Dat concludeert Auto, Motor und Sport na een spannende zaterdag in Bahrein. Het is een beloning voor het werk dat Red Bull gedurende het hele afgelopen jaar en de winterstop heeft geleverd.
Allereerst zorgde de Honda-motor voor aardig wat snelheid op het rechte stuk. Dat was vooral te zien bij AlphaTauri, Red Bulls topsnelheid lag iets lager. 'De luchtweerstand speelt ook een rol op de rechte stukken', verklaarden de ingenieurs van het team van Max Verstappen. 'We moeten nog een een paar races wachten voordat we pas echt weten welke motor het sterkst is.' Volgens AMuS was het verschil ook te wijten aan een setup met hogere downforce waar Red Bull voor had gekozen.'
Red Bull sneller in de bochten
Waar Red Bull de meeste tijd wist te winnen ten opzichte van Mercedes, was in de bochten. Voornamelijk bocht negen en tien leverden veel tijd op. 'De downforce is nu meer gericht op een constante downforce gedurende bochtenwerk', analyseert AMuS. 'Dat is ook de reden waarom de RB16B nu zo stabiel is. Vorig jaar lag de focus meer op downforce bij topsnelheid.'
Bovendien is de nieuwe combinatie van de Honda-motor en versnellingsbak voordelig voor de wegligging. 'De krachtbron is compacter dan vorig jaar. Daardoor kon niet alleen de koets er slanker omheen worden ontworpen, ook de wegligging is erdoor verbeterd. De motor ligt namelijk lager in de auto. De nieuwe versnellingsbak zorgt er op zijn beurt voor, in combinatie met de nieuwe achterwielophanging, dat de achterzijde in zijn geheel stijver is geworden.' Vooralsnog een allround beter pakket dan Mercedes op dit moment heeft.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties