AMuS: 'Mercedes en Ferrari hebben meer bandenslijtage dan Red Bull' Formule 1
Formule 1

AMuS: 'Mercedes en Ferrari hebben meer bandenslijtage dan Red Bull'

AMuS: 'Mercedes en Ferrari hebben meer bandenslijtage dan Red Bull'

Volgens het Duitse Auto, Motor und Sport heeft Mercedes een structurele fout bij het opwarmen van de Pirellibanden. Net als tijdens de GP van Monaco was de Duitse renstal in Baku erg snel over één ronde, maar door alle setup-correcties gedurende het weekend verandert de W12-bolide in een soort schuurmachine voor de banden. Ook Ferrari heeft hier last van, terwijl Red Bull Racing naar verluidt beter met de banden kan omgaan.

'Mercedes kampte het hele weekend al met onvoldoende bandentemperatuur aan de vooras', analyseert AMuS na afloop van de GP van Azerbeidzjan. In alle trainingen liepen Lewis Hamilton en Valtteri Bottas al achter de feiten aan, wat ook terug te zien was in de rondetijden. 'Met tal van experimenten en verschillende setup-correcties gingen ze uiteindelijk weer óver hun doel heen, net als in Monaco.'

De bandentemperatuur zat er namelijk goed in, waardoor Mercedes tijdens de kwalificatie ineens erg snel was. Toch ging het tijdens de race hierdoor juist fout. 'Gemeten op één rondje werd de Silver Arrow ineens veel beter, gemeten over de raceafstand veranderde de auto ineens in een bandeneter. Hamilton moest daarom al in de elfde ronde de pitstraat in duiken.'

Mercedes en Ferrari hebben meer bandenslijtage dan Red Bull

Ook Ferrari heeft volgens het Duitse sportmedium eenzelfde probleem. 'Beide teams hebben duidelijk meer slijtage dan Red Bull.' Toch was het Max Verstappen die door een klapband uitviel op het stratencircuit van Baku, iets wat bij de twee andere topteams niet is gebeurd. De Nederlander verklaarde echter dat dit waarschijnlijk niet door de slijtage komt, maar dat de fout bij Pirelli kan liggen.

Na de crash en uitvalbeurt van Verstappen zwaaide er een rode vlag. Coureurs mochten tijdens de rode vlag hun banden wisselen voor de laatste twee rondes van de race in Azerbeidzjan, er waren zorgen over de levensduur van de harde Pirelliband. Als deze bandenwissel er niet was geweest, hadden we volgens het Duitse medium misschien nog wel meer klapbanden gezien.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws