Analyse kwalificatie | RB16B kwetsbaar op meerdere circuits, coureursfouten gaven doorslag Formule 1
Formule 1

Analyse kwalificatie | RB16B kwetsbaar op meerdere circuits, coureursfouten gaven doorslag

Analyse kwalificatie | RB16B kwetsbaar op meerdere circuits, coureursfouten gaven doorslag

Lewis Hamilton kon Red Bull Racing-coureurs Sergio Perez en Max Verstappen aftroeven en poleposition pakken in het Grand Prix-weekend van Emilia Romagna. Door een foutje start de Nederlander achter de regerend kampioen en Perez, maar zat er een poletijd in? F1Maximaal analyseert de verschillen tussen de poleronde van Hamilton en de snelste ronde van Verstappen.

Het Autodromo Enzo e Dino Ferrari, beter bekend als Imola, is een circuit zonder genade. Elk foutje kan funest zijn voor een snelle ronde, iets wat voor Verstappen pijnlijk duidelijk werd in de slotfase van de kwalificatie in Italië. Een kleine fout in bocht 3 betekende een tijdsverlies die hij niet meer goed kon maken, waardoor de Limburger vanaf P3 zal starten. Gekeken naar de sectortijden in de snelle rondes van Hamilton en Verstappen is dan ook te zien waar het verschil werd gemaakt.

Verschil sectortijden Hamilton en Verstappen

Sector Mercedes (Hamilton) Red Bull Racing (Verstappen)
1 23.738 23.798 (+0.060)
2 25.787 25.617 (-0.170)
3 24.908 25.083  (+0.175)
Totaal verschil 1:14.411 1:14.498 (+0.087)

Waar Verstappen duidelijk terrein wint in de tweede sector, is Hamilton in zowel de eerste als in de derde sector sneller. Het foutje van de Nederlander in bocht 3 (eerste sector) kost hem hier de snelste sectortijd. De RB16B heeft hier dus ook de potentie gehad om de snellere bolide te zijn, maar door een duidelijke coureursfout lukte dit niet.

In de derde sector is het verschil tussen Hamilton en Verstappen ongeveer net zo groot als in de tweede sector, ditmaal is de Mercedes-rijder echter een stuk sneller. De lay-out van de sectoren verschillen op Imola niet bijzonder veel van elkaar, maar het circuit vraagt veel van de coureur zelf: het aanremmen is op verschillende plaatsen lastiger dan gemiddeld door hoogteverschillen en lastige bochten.

Dit artikel gaat verder onder de kwalificatie-uitslag

Licht aerodynamisch voordeel voor Red Bull, motorkracht gelijkwaardig

Hoewel Verstappen bij de kwalificatie in Bahrein nog kon domineren in elke sector, is het op Imola meer stuivertje wisselen. Het loopt aardig gelijk op in Italië, want het voordeel van bochten met lage- en middelsnelheid valt hier weg: Mercedes is nog altijd aardig competitief in hogesnelheidsbochten. Zoals op de track map onderaan dit artikel te zien is, heeft Imola geen specifieke bochtensector, maar een aantal bochtjes en chicanes verspreid over het wat meer uitgerekte circuit.

De combinatie van coureursfouten, minder voordeel op aerodynamisch vlak en gelijkwaardigheid op de rechte stukken gaf Hamilton een duidelijk voordeel op Verstappen. De verschillen tussen de nummers één, twee en drie zijn nihil: ook Perez zag poleposition aan zijn neus voorbij gaan door een kleine fout in de laatste bocht.

Bloedstollende kwalificaties in 2021

Waar in Bahrein Red Bull nog oppermachtig was door haar chassis, is dit voordeel op Imola komen te vervallen. Er kan geconcludeerd worden dat er de komende kwalificaties ook weer stuivers worden gewisseld, gezien beide bolides andere kwaliteiten hebben. De zaterdagen worden door de verschillen tussen de RB16B en de W12 in ieder geval allesbehalve eentonig.

Analyse kwalificatie | RB16B kwetsbaar op meerdere circuits, coureursfouten gaven doorslag

De track map van Autodromo Enzo e Dino Ferrari, beter bekend als Imola

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws