Kimi Antonelli beleefde op Zandvoort niet zijn beste weekend in zijn nog prille Formule 1 carrière. De Italiaan stond op vrijdag in de grindbak en reed op zondag Charles Leclerc uit de race na een ambitieuze inhaalactie. Hij hield daar niet alleen een fikse straf aan over, maar ook flinke schade.
In een debuutjaar waarin Andrea Kimi Antonelli bij het team van Mercedes de fijne kneepjes van het vak mag leren, gaat het naast successen niet altijd zonder slag of stoot. Na zijn eerste podium in Canada, was hij het weekend daarna te gretig in de openingsronde en beëindigde hij zijn eigen race én die van Max Verstappen. Dit weekend op Zandvoort reed hij wederom een coureur van een topteam uit de race.
Antonelli te gretig
‘Ik ging ervoor, want het is zo moeilijk om in te halen. Hoe langer je in de vuile lucht zit, hoe meer je banden slijten en je tijden slechter worden,’ vertelt Antonelli na afloop van de race aan onder meer F1Maximaal.nl. ‘Dus ik ging ervoor, maar dit was teveel. Het spijt me voor Charles en volgende keer denk ik wel twee keer na als ik zo’n actie inzet. Volgende keer weet ik van tevoren honderd procent zeker dat ik de actie doorzet.’
Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Antonelli was bezig aan een sterke race. Het team had hem net voorbij laten gaan aan teamgenoot George Russell en probeerde Leclerc aan te vallen met een undercut. ‘Het is jammer want de snelheid was goed, we waren op weg naar voren,’ zegt de Italiaan. ‘Ik wist dat dit de beste kans zou zijn die ik ging krijgen. Ik ging voor de inhaalactie want ik zat dicht achter Charles en hij had koudere banden. Ik ging over de limiet, ik probeerde mezelf nog terug te trekken toen ik zag dat hij ervoor kwam. Ik probeerde hem te laten gaan, maar het was niet genoeg.’
Het circuit van Zandvoort staat erom bekend dat het moeilijk is om in te halen, ondanks een record aantal inhaalacties in 2023 wegens wisselende weersomstandigheden. Des te meer rede voor Mercedes en Antonelli om gebruik te maken van hun bandenvoordeel. Waar de Hugenholtzbocht meerdere lijnen en dus inhaalmogelijkheden lijkt te hebben, bleek dit eens te meer tegen te vallen. ‘Je kan de bocht op verschillende manieren nemen. De wijde lijn is natuurlijk de snelste lijn, maar om in te halen kan je bij het ingaan van de bocht meer aan de binnenkant zitten om een kortere afstand af te leggen,’ legt Antonelli uit. ‘Maar het is wel duidelijk geworden dat ik niet dichtbij genoeg zat. Als ik dichterbij had gezeten had ik Charles wel ingehaald, maar ik zat te ver.’
Nog meer pech
Voor het incident met Leclerc kreeg Antonelli een tijdstraf van tien seconden. En het ging van kwaad tot erger, want niet veel later kreeg de Mercedes-coureur ook nog eens een straf van vijf seconden voor het te hard rijden in de pitstraat. ‘Ik wist meteen dat ik een straf ging krijgen, en toen kreeg ik ook nog een straf wegens te hard rijden in de pitstraat. Dat mag ook niet nog een keer gebeuren. Ik weet niet zeker wanneer ik dat deed, ik denk bij de eerste stop dus ik moet ervoor zorgen dat dat me niet nog een keer overkomt,’ zegt Antonelli.
Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Ondanks de tijdstraffen en een beschadigde auto leek Antonelli nog steeds op weg om in de punten te eindigen, tot er opnieuw een safety car op de baan kwam door het uitvallen van Lando Norris. ‘De late safety car was ook ongelukkig. We hadden bijna een gat van tien seconden naar de rijders achter ons en ik denk dat het mogelijk was om rond plek zes of zeven te eindigen. De rechterkant van de vloer was goed beschadigd, net als de vleugel. De rechterkant sleepte de hele ronde over het asfalt. Ik had veel last van vibratie en het stuur stond scheef. Het was dus wel duidelijk dat we heel veel schade hadden, maar we hebben het nog geprobeerd,’ aldus Antonelli.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties