Aston Martin AMR21 geanalyseerd: 'Geen auto die zoveel verschilt met haar voorganger' Formule 1
Formule 1

Aston Martin AMR21 geanalyseerd: 'Geen auto die zoveel verschilt met haar voorganger'

Aston Martin AMR21 geanalyseerd: 'Geen auto die zoveel verschilt met haar voorganger'

Gisteren, op 3 maart, presenteerde Aston Martin de AMR21, haar eerste Formule 1-auto in eenenzestig jaar tijd. Wat heeft het Britse team veranderd aan de auto van vorig jaar? Of is er weer sprake van een Mercedes-kopie? F1Maximaal zet de analyses van Gary Anderson van The Race, Craig Scarborough en Marc Priestley op een rijtje.

Anderson begint zijn verhaal door te vertellen dat hij denkt dat Aston Martin een duidelijke visie heeft voor dit jaar met de wijzigingen die zijn doorgevoerd aan de auto: 'De voorvleugel is aan de bovenkant aangepast om de verloren downforce van de vloer terug te winnen. Het is een trend die we inmiddels vaker hebben gezien bij andere teams. Ook heeft Aston Martin de wielophanging geoptimaliseerd zodat het beter geïntegreerd is met het chassis. Het is duidelijk dat het team een eigen visie heeft toegepast aan de auto en het kan ze zeker betere resultaten opleveren.'

Scarborough legt in zijn YouTube-video uit dat de AMR21 een stuk dunner is geworden ten opzichte van de auto van vorig jaar, de Racing Point RP19. Vooral aan de achterkant ziet de techneut het verschil: 'Aan de zijkanten van de auto kan je bulten zien op de engine cover. Deze zijn vergeleken met de Mercedes nog een stuk groter, omdat ze de auto nog gestroomlijnder willen maken rondom de motor. Daarvoor zijn de sidepods iets groter gemaakt om toch nog genoeg verkoeling voor de motor binnen te krijgen.'

'Er is geen auto die zoveel verschilt met haar voorganger'

Priestley legt tevens in een YouTube-video uit dat grotere sidepods inderdaad het geval zijn, maar dat niet alleen. Ook aerodynamisch ziet hij duidelijke verschillen met de voorganger van de AMR21: 'Er is geen auto die zoveel verschilt met haar voorganger dan de Aston Martin. Bij de sidepods zie je daar de aerodynamische gevolgen van. In plaats van de lagere luchtinlaten, zijn ze nu voor hogere gegaan zoals Red Bull Racing ze ook heeft. Ook de bargeboards zijn dusdanig aangepast om om verloren downforce van de vloer terug te winnen', aldus Priestley.

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws