Aston Martin AMR21 geanalyseerd: 'Geen auto die zoveel verschilt met haar voorganger'

Aston Martin AMR21 geanalyseerd: 'Geen auto die zoveel verschilt met haar voorganger'

Gisteren, op 3 maart, presenteerde Aston Martin de AMR21, haar eerste Formule 1-auto in eenenzestig jaar tijd. Wat heeft het Britse team veranderd aan de auto van vorig jaar? Of is er weer sprake van een Mercedes-kopie? F1Maximaal zet de analyses van Gary Anderson van The Race, Craig Scarborough en Marc Priestley op een rijtje.

Anderson begint zijn verhaal door te vertellen dat hij denkt dat Aston Martin een duidelijke visie heeft voor dit jaar met de wijzigingen die zijn doorgevoerd aan de auto: 'De voorvleugel is aan de bovenkant aangepast om de verloren downforce van de vloer terug te winnen. Het is een trend die we inmiddels vaker hebben gezien bij andere teams. Ook heeft Aston Martin de wielophanging geoptimaliseerd zodat het beter geïntegreerd is met het chassis. Het is duidelijk dat het team een eigen visie heeft toegepast aan de auto en het kan ze zeker betere resultaten opleveren.'

Scarborough legt in zijn YouTube-video uit dat de AMR21 een stuk dunner is geworden ten opzichte van de auto van vorig jaar, de Racing Point RP19. Vooral aan de achterkant ziet de techneut het verschil: 'Aan de zijkanten van de auto kan je bulten zien op de engine cover. Deze zijn vergeleken met de Mercedes nog een stuk groter, omdat ze de auto nog gestroomlijnder willen maken rondom de motor. Daarvoor zijn de sidepods iets groter gemaakt om toch nog genoeg verkoeling voor de motor binnen te krijgen.'

'Er is geen auto die zoveel verschilt met haar voorganger'

Priestley legt tevens in een YouTube-video uit dat grotere sidepods inderdaad het geval zijn, maar dat niet alleen. Ook aerodynamisch ziet hij duidelijke verschillen met de voorganger van de AMR21: 'Er is geen auto die zoveel verschilt met haar voorganger dan de Aston Martin. Bij de sidepods zie je daar de aerodynamische gevolgen van. In plaats van de lagere luchtinlaten, zijn ze nu voor hogere gegaan zoals Red Bull Racing ze ook heeft. Ook de bargeboards zijn dusdanig aangepast om om verloren downforce van de vloer terug te winnen', aldus Priestley.



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Perez: 'Ik leerde van Verstappen hoe ik de auto het beste kon rijden'

Sergio Perez gelooft dat hij in de eerste wedstrijd van 2021 veel van Max Verstappen geleerd heeft. De Mexicaan heeft gekeken...

Sainz: 'Vanaf moment één was duidelijk dat Verstappen speciaal was'

Carlos Sainz is van mening dat het talent van Max Verstappen in hun gezamenlijke periode bij Toro Rosso al voelbaar was. In g...

Hoe Red Bull met de RB16B-ophanging zeer listig de reglementsbevriezing ontweek

Technische analisten Mark Hughes en Giorgio Piola zijn van mening dat Red Bull Racing afgelopen winter heel erg listig om de...

Autosprint: 'Als Verstappen wint in Imola wordt het totale oorlog'

Vanaf de GP van Emilia-Romagna begint de titelstrijd tussen Red Bull en Mercedes weer op nul, concludeert Autosprint. Mercede...

Ondertussen in de F1 | Stroll mist rempunt in de pits, rijdt monteur omver

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Gewijzigd Formule 1-tijdschema Grand Prix van Emilia Romagna

De Formule 1 heeft een wijziging aangebracht aan het tijdschema van aankomend weekend naar aanleiding van het overlijden van...

Update | Red Bull zonder differentieelprobleem in Imola? 'Dan doen ze het ongetwijfeld goed'

Max Verstappen verloor door problemen met zijn differentieel drie tienden van een seconde per ronde aan het begin van de GP v...

F1 in het kort | Ferrari brengt nieuwe upgrades mee naar Imola

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Mol ziet kansen voor Verstappen in Imola bij wisselvallig weer

Volgens Olav Mol zou regen in Imola in het voordeel van Max Verstappen kunnen zijn. Wanneer het circuit zeiknat is, heeft de...

Schumacher zet geld op Verstappen: 'Hij was vorig jaar al ongelooflijk snel op Imola'

Ralf Schumacher verwacht dat Max Verstappen ook dit jaar sterk zal zijn op Imola. De stercoureur van Red Bull Racing leek de...

Lees meer

Net binnen

Ondertussen in de F1 | Stroll mist rempunt in de pits, rijdt monteur omver

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Schumacher zet geld op Verstappen: 'Hij was vorig jaar al ongelooflijk snel op Imola'

Ralf Schumacher verwacht dat Max Verstappen ook dit jaar sterk zal zijn op Imola. De stercoureur van Red Bull Racing leek de...

Autosprint: 'Als Verstappen wint in Imola wordt het totale oorlog'

Vanaf de GP van Emilia-Romagna begint de titelstrijd tussen Red Bull en Mercedes weer op nul, concludeert Autosprint. Mercede...

Hoe Red Bull met de RB16B-ophanging zeer listig de reglementsbevriezing ontweek

Technische analisten Mark Hughes en Giorgio Piola zijn van mening dat Red Bull Racing afgelopen winter heel erg listig om de...

Een boycot, lege brandstoftanks en spectaculaire duels in Imola

Het Autodromo Enzo e Dino Ferrari, gelegen in de Italiaanse stad Imola, heeft in de geschiedenis van de Formule 1 voor tal aa...

Lees meer