Beterschap op komst voor Magnussen? 'De nieuwe auto moet hem beter liggen' Formule 1
Formule 1

Beterschap op komst voor Magnussen? 'De nieuwe auto moet hem beter liggen'

Beterschap op komst voor Magnussen? 'De nieuwe auto moet hem beter liggen'

Met een magere buit van drie punten en de laatste plaats in het constructeurskampioenschap met Haas heeft Kevin Magnussen niet veel om tevreden over te zijn nu 2023 ten einde is. De Deen hoopt, net zozeer als teamgenoot Nico Hülkenberg, op beterschap aankomend seizoen. Als we kersverse teambaas Ayao Komatsu mogen geloven, mag Magnussen zich alvast in de handen wrijven.

Magnussen moest het afgelopen seizoen het vaak moest afleggen tegen zijn teamgenoot. Volgens de Deen was dat vooral te wijten aan het feit dat de VF-23 niet paste bij zijn rijstijl. De auto reageerde niet goed op de overgang van het remmen naar het insturen en versnellen bij het ingaan van bochten, en verloor stabiliteit op dat moment. Hülkenberg had daar minder moeite mee. De Duitser kiest namelijk vaker voor de V-stijl, waarbij hij het rempedaal meer indrukt op een rechte lijn om vervolgens scherp in te sturen en te accelereren bij het uitgaan van de bocht.

'De auto doet het niet goed wanneer er hoge g-krachten bij komen kijken. Je moet de bochten meer als een 'V' nemen. Dat past niet bij mijn rijstijl', bevestigde Magnussen in het afgelopen kampioenschap. 'Natuurlijk zijn er veel gradaties wat betreft rijstijlen, niet enkel deze twee, maar in het algemeen is dat mijn conclusie. Op dat vlak presteerde de auto niet goed.'

Beterschap op komst

Bij Haas zijn ze tijdens de winterstop druk in de weer om dit probleem van de baan te krijgen en dus mag Magnussen hoop koesteren dat het kwartje in 2024 vaker zijn kant op zal vallen. 'Ik zal niet zeggen dat het probleem volledig verholpen is, maar we hebben vast en zeker vooruitgang geboekt', liet teambaas Komatsu tegenover de media optekenen. 'Kevin is iemand die stabiliteit nodig heeft bij het insturen. Voor hem is het belangrijk dat de auto dezelfde lijn kan aanhouden in bochten.'

Als teambaas en opvolger van Günther Steiner wil Komatsu zijn coureurs door en door kennen. En dus zet de Japanse ingenieur ook in op een goede onderlinge relatie met zijn coureurs. 'Ze weten beiden dat ik straightforward ben. Ik zeg wat ik denk. Niet om agressief over te komen, maar om bullshit te vermijden. We hebben gewoonweg geen tijd te verliezen. Zo weten ze wat ik denk en kunnen we goed samenwerken. We begrijpen elkaar goed en zijn open en transparant tegenover elkaar. Daar ben ik blij om', aldus Komatsu, die Magnussen al 'jarenlang' kent en genoot van het afgelopen seizoen met nieuwkomer Hülkenberg.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws