De fatale crash op Spa-Francorchamps, waarbij Nederlands racetalent Dilano van ‘t Hoff om het leven kwam, zorgt voor veel kritiek op de welbekende bochtencombinatie Eau Rouge/Raidillon. Deze combinatie staat al langere tijd in de boeken als gevaarlijk, en ook deze fatale crash zorgt voor een nieuwe lading kritiek. Ook Jeroen Bleekemolen, coureur en Formule 1-analist voor de NOS, is niet te spreken over de huidige opstelling van de bochten.
Tijdens de FRECA-race op het circuit Spa-Francorchamps waren de weersomstandigheden alles behalve gunstig, wat Van ‘t Hoff uiteindelijk fataal werd. Bleekemolen was zelf op het circuit, maar heeft het ongeluk niet met eigen ogen gezien. Toch was ook bij hem de schok logischerwijs enorm. Bleekemolen kent zelf de gevaren van het circuit. Tegenover de NOS legt hij uit welke eigenschappen ervoor zorgen dat Spa een gevaarlijk circuit is. ‘Met de enorme snelheden die er worden gereden is Spa zonder twijfel een van de gevaarlijkste circuits van de wereld.’ Heftige dingen gebeuren helaas vaker op het Belgische circuit, aldus Bleekemolen. ‘Ieder jaar heb je bij de 24 uur van Spa crashes die op dezelfde manier ontstaan. Er gebeuren vaak heftige dingen.’
Waarborgen van de veiligheid, Bleekemolen komt met een oplossing
De omstandigheden op het circuit waren levensgevaarlijk, en Bleekemolen weet dat het zicht onder dit soort omstandigheden uiterst nihil is op de baan. ‘Je kunt het de rijder die tegen Van ‘t Hoff aanreed niet kwalijk nemen, want het gebrekkige zicht nam hem de kans af om hem (Van 't Hoff, red.) te ontwijken. Hij had nooit kunnen zien dat er voor zijn neus een auto stilstond.’ Stilstaan is daarbij ook het meest gevaarlijke wat een coureur kan overkomen in de autosport, legt Bleekemolen verder uit.
Er worden wel de nodige aanpassingen gemaakt aan circuits in een poging alles veiliger te maken. Echter werkt dit vaker averechts dan men toe wilt geven. ‘Het probleem is ook dat de circuits steeds veiliger worden gemaakt met meer asfalt naast de baan. Hierdoor gaan rijders tijdens de race te vaak tegelijk een bocht in, terwijl het de bedoeling is maar met één man tegelijk de bocht in te gaan.’ Dan is een ongeluk moeilijk te vermijden, beweert Bleekemolen. ‘Als er dan een coureur spint is een ongeluk onvermijdelijk. De grindbakken moeten overnieuw geïntroduceerd worden, want dan blijft iedereen netjes achter elkaar rijden zoals het hoort en worden er minder risico’s genomen.’
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties