Boordradio's GP Australië | Verstappen: 'Ik ruik een vreemde vloeistof..' Formule 1
Formule 1

Boordradio's GP Australië | Verstappen: 'Ik ruik een vreemde vloeistof..'

Boordradio's GP Australië | Verstappen: 'Ik ruik een vreemde vloeistof..'

De Grand Prix van Australië kende drama, uitvallers en communicatie rondom de bandenstrategieën. Geregeld meldden de coureurs zich via de boordradio, en dat leverde vaak interessante, boeiende of bizarre fragmenten op. F1Maximaal.nl neemt je mee door de boordradio's van de wedstrijd in Melbourne, waarin Max Verstappen uitviel en Charles Leclerc overtuigend zegevierde.

Waar Leclerc een nagenoeg foutloze race kende, was dit voor teamgenoot Carlos Sainz beslist niet het geval. De vanaf P9 startende Spanjaard viel bij de start ver terug, en vocht het in ronde 2 uit met Mick Schumacher. Hij verloor zijn bolide in de negende bocht en schoot over het gras in de grindbak, waar hij strandde. 'Wat moet ik doen? Kunnen ze me eruit duwen?', vroeg hij zijn team. Het was einde race voor de Ferrari-rijder: 'Motor uit, motor uit.'

Ingenieur Verstappen herinnert hem aan reglementswijzigingen

De uitvalbeurt van Sainz veroorzaakte een safety car. Toen die safety car weer naar binnen dook, besloot de ingenieur van Verstappen, Gianpiero Lambiase, hem er even aan te herinneren dan zijn safety car-strategie uit het verleden, waarin hij de Red Bull direct naast de Ferrari van Leclerc positioneerde, niet meer toegestaan was. 'Even ter herinnering: zodra de safety car binnen is, hebben we ons aan de nieuwe gedragsregels te houden.'

'Je mag dus niet naast hem rijden, alleen achter hem', aldus de Engelsman, die zijn coureur adviseerde. Zodra Leclerc weer op zijn gas ging, werd duidelijk dat Red Bull Racing de rauwe pace niet had om Ferrari aan te vallen. Na allebei de safety car-fasen kwam de Nederlander wel dichtbij, maar niet dichtbij genoeg om een inhaalpoging te plaatsen.

Plan A en ervaren coureurs in de fout

De teams communiceren graag cryptisch met de coureurs. Men spreekt voorafgaand aan de race enkele plannen af, en verwijzen naar deze plannen om de concurrenten geen informatie te bieden betreffende wat ze van plan zijn. McLaren bood hier een mooi voorbeeld van toen de ingenieur van Lando Norris hem toesprak: 'Oké Lando, we denken aan plan A, maar wel plus vijf.' Met andere woorden: we gaan voor plan A, maar tel er vijf extra ronden bij op. De bandenslijtage lag blijkbaar lager dan verwacht.

Diverse ervaren coureurs hadden moeite met Albert Park Street Circuit. Allereerst zagen we Sebastian Vettel de fout in gaan. Hij maakte een uitstapje door de grindbak: 'Sorry daarvoor..', meldde hij zijn team. 'Het is heel lastig om in te schatten wanneer ik moet remmen.' Niet verrassend: Vettel heeft nauwelijks gereden in Australië. Ook bij Kevin Magnussen was het oppassen geblazen: 'Alles oké, Kev?', werd hem gevraagd toen hij de Haas maar nét op het circuit wist te houden. 'Ja, mijn fout.. Sorry.'

Verstappen duikt de pitstraat in

De eerste rijder van de topcoureurs die naar binnen dook, was Verstappen. De bandenslijtage lag bij de RB18 in Australië juist hoog. Dit werd duidelijk toen Verstappen zijn ingenieur op de hoogte stelde: 'Maat, ik heb enorme graining op mijn linkervoorband.' Graining treedt op wanneer de band intern koud is, maar het loopoppervlak warm.

Hamilton verliest positie tijdens safety car

Lewis Hamilton moest het in de Australische Grand Prix afleggen tegen zijn jongere teamgenoot, George Russell. Dit was vooral het geval omdat Russell handig gepit werd door Mercedes gedurende een safety car. 'George heeft gebruik gemaakt van die safety car', meldde ingenieur Peter Bonnington de zevenvoudig wereldkampioen. 'Betekent dat dat ik mijn positie kwijt ben?', vroeg hij zich af. 'Dat klopt, Lewis..'

Gedurende die safety car ging het voor Schumacher nog bijna mis. Hij was zijn banden aan het opwarmen achter Yuki Tsunoda, en had niet aan zien komen dat de Japanner vaart zou minderen. 'Holy cow, dat scheelde niks!', aldus de kort maar krachtige analyse van de Duitser toen ook hij op de rem trapte.

Na de safety car had Russell naast zijn teamgenoot ook Sergio Pérez achter zich. Die kwam er bij de jongeling niet zomaar voorbij. Mercedes waarschuwde Russell dat wanneer hij zou blijven verdedigen tegen de Red Bull, hij zijn banden op zou kunnen roken. 'George, belangrijk: zorg dat je je banden managet. Als je deze kapotrijdt tijdens het verdedigen tegen Pérez dan kan je hem er ook gewoon langs laten', suggereerde zijn ingenieur. 'Dat wil ik niet horen', reageerde hij.

Verstappen valt uit, Pérez bezorgd

Voor de tweede keer in drie races in 2022 sloeg het noodlot toe. Verstappen stond plots stil naast het circuit, en later bleek dat hij de wedstrijd vroegtijdig moest staken vanwege een probleem met de brandstoftoevoer. 'Ik ruik een vreemde vloeistof..' Meteen werd hem verzocht om de RB18 langs het asfalt te zetten, zijn motor begon te roken.

Pérez zag zijn teamgenoot uitvallen en wilde niet dat dat hem ook overkwam. 'Wat was het probleem bij Max?', vroeg hij zijn ingenieur. 'Maak je maar geen zorgen, dat is voor ons niet relevant', werd hem verzekerd. Uiteindelijk bleek dit inderdaad het geval. Pérez wist de race uit te rijden en eindigde op de tweede plek, achter winnaar Leclerc.

Alonso begrijpt Gasly niet, Leclerc aast op snelste raceronde

Fernando Alonso kende een enerverende race waarin hij vele collega's uitdaagde op het asfalt. Op een gegeven moment kwam zijn opmars tot stilstand omdat een andere coureur aan het treuzelen was. 'Wie zit er in die AlphaTauri?', vroeg hij zijn team. 'Gasly..', kreeg hij terug. 'Ik snap niet waarom hij niet inhaalt..', reageerde de tweevoudig wereldkampioen.

Tegen het einde van de race was Leclerc erop gebrand om een extra punt binnen te halen voor de snelste raceronde. 'Kunnen we voor die snelste ronde gaan voordat ik verkeer tegenkom, alsjeblieft?', verzocht hij zijn team. 'Nee, we hebben de snelste raceronde al in handen en hebben niet het idee dat iemand die nog af kan pakken', kreeg hij terug. 'Oké, maar.. Oké.'

Pérez leeft mee met Verstappen

Aan het einde van de race informeerde Pérez nog even bij zijn ingenieur hoe het ging: 'Zijn jullie nog wakker?' De Mexicaan had een punt: in die laatste ronden was de race aan het doodbloeden. Toen hij eenmaal de eindstreep gepasseerd was, liet hij zich nog even horen voor zijn teamgenoot: 'Vervelend van Verstappen, mannen. We hebben als team goed werk geleverd, maar ook nog veel te doen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws