Boordradio's GP Hongarije | Verstappen: 'Wie had dat vanochtend gedacht' Formule 1
Formule 1

Boordradio's GP Hongarije | Verstappen: 'Wie had dat vanochtend gedacht'

Boordradio's GP Hongarije | Verstappen: 'Wie had dat vanochtend gedacht'

Tijdens een Hongaarse Grand Prix waarin er ontzettend veel gebeurde, zelfs nu de regen uitbleef, werd er weer enorm veel gepraat over de boordradio's. Bandenstrategieën, commentaar op inhaalacties en een 'no power' na weer een uitvallende Ferrari-motor, het kwam allemaal weer voorbij, evenals een bericht waarvan na de kwalificatie van gisteren niet werd gedacht dat het er zou komen. Kortom, hier zijn de boordradio's.

Voorafgaand aan de Grand Prix van Hongarije rees de vraag of er regen zou komen. Kort voor de start werd George Russell dan ook geïnformeerd over neerslag die onderweg was. 'We verwachten regen in vijf minuten, hevigere regen in 10 minuten', zo werd hem verteld. De Brit hoopte daar op, gezien zijn keuze voor de zachte band. Even later werd deze hoop de kop ingedrukt door diezelfde engineer. 'Het blijft droog voor het komend halfuur.'

Teamgenoot Lewis Hamilton had op zijn weg naar de grid last van iets met de remmen, zo liet hij weten, en dus leek zijn vooruitzicht voor de race even minder te zijn. 'Grote vibraties in de remmen', zo liet hij weten, maar de Brit kon toch zonder veel problemen door de openingsfase komen. Sterker nog, de op de gele band gestarte Hamilton had zelf een voordeel kort na die openingsfase. 'Mensen op de softs beginnen beginnen nu moeite te krijgen met de voorkant.'

Wie dan weer geen makkelijke openingsfase kende, was Fernando Alonso. De Spanjaard was goed weg, maar kwam toen zijn teamgenoot tegen. Het was nota bene Esteban Ocon die hem het leven zuur maakte, want waar verschillende teams vaak teamorders geven, mochten de Alpine-coureurs vechten. En dat heeft Alonso geweten ook. 'Ik heb nog nooit een teamgenoot zo hard zien verdedigen, ooit.' Toch wilde hij er graag voorbij, want hij dacht meer snelheid te hebben. 'Ik ben veel sneller.'

Red Bull gaat door met motoren-stress

Bij Red Bull Racing besloot men voor de race om de motoren bij zowel Max Verstappen als Sergio Pérez te wisselen. Toen laatstgenoemde dan ook sprak over iets dat hij hoorde bij de motor, zullen direct alle alarmbellen zijn gaan rinkelen. 'Er is een raar geluid in de motor in de hoge versnellingen.' Gelukkig bleek al snel uit de data dat er niets aan de hand was. 'De motor is helemaal goed Checo.'

Goed, situatie afgewonden, niets aan de hand, zou je denken. Toch was de stress voor Red Bull nog niet voorbij, want ook Verstappen kende problemen. De Nederlander had last van een koppeling die wat bleef hangen. 'De koppeling hapert, wat de *** gebeurd er?', zo liet de coureur op typerende wijze weten. De problemen bij hem bleken iets serieuzer, want er moest daadwerkelijk iets worden aangepast. 'Fail 20', zo werd hem verteld, waarna hij zijn weg weer goed kon vervolgen.

Met de slechte kwalificatie van Red Bull in het achterhoofd, leek Ferrari een goede slag te kunnen slaan. Charles Leclerc was in het begin van de race dan ook vol vertrouwen. 'Kan Carlos een beetje sneller gaan?', zo hintte hij dat hij zelf meer snelheid had. Deze situatie werd opgelost met pitstops, waardoor de Monegask voor zijn teamgenoot terecht kwam. Vanaf dat moment moest hij echter voorzichtig doen. 'Zoals we weten moeten we voorzichtig zijn met de banden.'

Vleugje van oude Ricciardo verdwijnt als sneeuw voor de zon

'Lets *** go', zo klonk het opeens uit de auto van Daniel Ricciardo. De Australiër reed tot dat moment een vrij kleurloze race, maar wist met een schitterende move op de twee Alpines even zijn vuur te laten ontbranden. Even later was daar de Ricciardo zoals we hem van de laatste twee seizoenen kennen; ongelukkig. Lance Stroll was daarbij zijn slachtoffer. 'Ik gaf hem genoeg ruimte, hij reed gewoon op me in, check op schade', aldus de Canadees, die ook gelijk kreeg na de race van Ricciardo.

Banden zorgen voor opschudding

'*** de banden zijn ***', zo klonk het vanuit Leclerc na de opmerkelijke keuze van zijn team om de witte band onder zijn auto te leggen. Toch leek er even hoop dat hij de virtuele koppositie kon behouden na een spin van Verstappen. 'Ik ging op het gas en ik spinde', aldus de Nederlander, die op dat moment maar een plek had verloren aan Leclerc door zijn 360. Kort daarna pakte hij alsnog de virtuele leiding terug van zijn titelconcurrent.

Wie dan totaal geen moeite had met de banden was het team van Mercedes. Met name bandenfluisteraar Hamilton wist zijn banden goed overeind te houden, op het moment dat de anderen deze aan het verliezen waren. 'De banden zijn nog steeds goed man.' Ook teamgenoot Russell moest een lange stint rijden op zijn gele band, en werd toegedicht dat dat wel moest lukken. 'We denken dat de banden goed blijven tot het eind'

Niet alleen een Ferrari-strategie zorgt voor falen

Niet voor het eerst dit seizoen faalde Ferrari. Niet alleen het fabrieksteam, maar ook een zusterteam had daar last van in Hongarije. 'No power', zo liet Valtteri Bottas weten, die daarmee zijn laatste kans op punten in rook zag opgaan. Gelijk was het Leclerc die ook onzeker was over zijn eigen bolide, iets wat misschien niet geheel verrassend is gezien de reputatie. 'Is de auto helemaal oké?' Al snel kwam echter de bevestiging dat alles oké was. 'Vanuit de data ziet alles er goed uit.'

Onverwachte winnaar

Even leek de regen nog voor spanning te zorgen, toen Russell zei: 'Het regent hard op het moment', maar een overwinning voor Verstappen kwam niet meer in gevaar. 'Wat een rit, wat een manier om de eerste seizoenshelft af te sluiten', aldus Gianpiero Lambiase, waarna de Nederlander zelf zich gelukkig toonde met zijn team. 'We zijn kalm gebleven, wat een resultaat. Wie had dat vanochtend gedacht dat we zouden winnen vandaag.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws