Boordradio's GP Imola | Red Bull hengelt naar informatie bij Verstappen: 'Doe me dan maar slicks..' Formule 1
Formule 1

Boordradio's GP Imola | Red Bull hengelt naar informatie bij Verstappen: 'Doe me dan maar slicks..'

Boordradio's GP Imola | Red Bull hengelt naar informatie bij Verstappen: 'Doe me dan maar slicks..'

De Grand Prix van Emilia Romagna heeft weer enkele boordradiopareltjes geproduceerd. Op een nat Imola hadden de heren het lastig en natuurlijk was er veel communicatie over en weer over de onvoorspelbare weersomstandigheden. Dit, en veel meer, bekijkt F1Maximaal.nl na afloop van de vierde race van 2022, die gewonnen werd door Max Verstappen, met rugdekking van teamgenoot Sergio Pérez.

Nog voordat er ook maar één ronde gereden was, werden de eerste meldingen van regenbuien al gemaakt. In de formatieronde reed Pierre Gasly richting zijn startplek toen hij aangesproken werd door zijn AlphaTauri-ingenieur: 'We verwachten meer regen in twintig tot vijfentwintig minuten.' De Fransman was, net zoals zijn collega's, gestart op de intermediate-band, de semi-natweerband.

Sainz en Alonso vallen uit, Verstappen praat met Red Bull

De eerste ronde verliep chaotisch. Terwijl Max Verstappen en Sergio Pérez de eerste en tweede plek bezetten, werd Carlos Sainz aangetikt in de tweede bocht door Daniel Ricciardo. Wederom strandde de Spanjaard in de grindbak, wat betekent dat hij in twee races twee DNFs moest noteren. 'Ja, Daniel raakte me', meldde hij teleurgesteld. 'Ik werd in Sainz gedrukt', suggereerde de Australiër, die pas aangetikt werd door Valtteri Bottas nadat hij de Ferrari raakte.

Tijdens de safety car die op het incident volgde, spraken veel coureurs met de teams over een mogelijke wissel naar droogweerbanden. 'Wil je slicks?', vroeg Verstappens ingenieur, Gianpiero Lambiase, de Nederlander. 'Nog niet maat, nog niet.' Van de rest van de coureurs besloot niemand nog voor een wissel te gaan: 'Niemand heeft gepit voor droogweerbanden.' Verstappen instemmend: 'Het is nu te risicovol.'

De tweede uitvaller van de Grand Prix van Emilia Romagna 2022 kwam niet veel later dan de uitvalbeurt van Sainz. Imola was de Spanjaarden niet goedgezind, want Fernando Alonso kreeg in de eerste ronde een tik van Mick Schumacher, wat hem een deel van zijn bodywork kostte. 'Hoe erg is de schade? Vrij slecht, vrij slecht', meldde zijn team hem. Alonso reed de pitstraat in en moest de wedstrijd vroegtijdig staken.

Regen of geen regen in Imola

Strategisch gezien was de wedstrijd op Imola een lastige. De baan droogde snel op, maar ook leek er nog regen aan te komen. De teams waren hun coureurs continu aan het polsen over hoe het zat op de baan. 'Max, wat denk je van de omstandigheden?', vroeg Red Bull. 'Het is niet droog genoeg', verzekerde hij. Nicholas Latifi hoorde vervolgens het volgende: 'We verwachten regen in de komende tien ronden.'

Naarmate de coureurs meer ronden rijden op de intermediates op een droger wordende baan, slijten de groen omrande banden steeds meer. De natweerbanden zijn immers niet gemaakt voor een droog circuit. 'Ik ben zeker meer aan het glijden', gaf Verstappen in ronde 17 aan. Nog steeds werd er regen verwacht, dus de pitstop stelde Red Bull nog even uit. 'Ik heb een update nodig voor het geval dat we een safety car krijgen, Max.' Verstappen: 'Doe me dan maar slicks..'

'Het is nog te vroeg, ik ben aan het pushen..', melde Hamilton vlak nadat Ricciardo als eerste naar de droogweerbanden gewisseld was. De minisectoren van de McLaren-coureur toonden dat de mediums veel sneller waren dan de intermediates. Zodoende gingen de coureurs massaal de pitstraat in om de mediums te halen. Red Bull behield de één-twee na de pitstop-fase, al moest Pérez kortstondig Leclerc voor zich dulden.

Russell krijgt aanpassing aan voorvleugel niet

Voor de meeste coureurs verliep de pitstop-fase prima. Valtteri Bottas bleef iets langer stilstaan dan verwacht, en Mercedes kon bij George Russell de gewenste aerodynamische aanpassingen niet doen. 'We konden je vleugel niet aanpassen', gaf zijn ingenieur aan. 'Je aerobalans is dus heel shy.' Slecht nieuws voor de Brit, die op dat moment een uitstekende vijfde plaats bezette in een lastig te temmen Mercedes W13.

Halverwege de race waren veel heren op DRS aan het wachten. Het inhaalhulpmiddel wordt niet geactiveerd wanneer de wedstrijdleider de baan te nat acht, en daarom moesten de rijders tot ronde 35 wachten voordat ze de vleugel open konden klappen. 'De DRS, kom op! Dit is een grap, kom op!', klaagde Leclerc, die zonder niet langs Pérez wist te komen, maar uiteindelijk mét ook niet.

Verstappen vertoonde gedurende de race een dominante pace. Hij reed langzaamaan weg bij teamgenoot Pérez, die Leclerc eigenlijk continu ophield en buiten zijn DRS wist te houden. In de rest van de race kwam hij eigenlijk alleen nog maar achterliggers tegen. 'We hebben een blauwe vlag voor Verstappen..', meldde de ingenieur van Hamilton, Peter Bonnington. Een pijnlijke constatering na het spannende titelgevecht van 2021.

Drama voor Leclerc

Leclerc kwam maar niet langs Pérez en dat leidde tot frustratie. 'Plan D, hoe ziet het eruit?', vroeg hij zijn renstal. Hij verzocht zijn team om een extra pitstop te maken. 'Niet goed, blijf buiten tot het einde van de race', kreeg hij terug. Niet veel later ging de Monegask tóch naar binnen voor de zachte band, een voorbeeld dat Pérez volgde. 'Ik denk dat we naar de mediums hadden moeten gaan..', suggereerde Leclerc daarna.

Leclerc waarschuwde na Australië al voor foutjes die op een gegeven moment komen gedurende een heel F1-seizoen. In de derde sector van Imola kwam de eerste fout van het jaar al voor de getalenteerde Ferrari-coureur. Na de chicane spinde hij en raakte hij met zijn voorvleugel de muur. Hij moest de pitstraat in en tuimelde door de tijdstabel terug naar de negende plaats. 'Ziet alles er oké uit in de data?', hoorden we vanuit de Ferrari. 'Alles prima, je kan pushen.'

Late regen dwarsboomt Red Bull-feestje niet

In de allerlaatste ronden van de wedstrijd hoorden we twee Red Bull-coureurs en het team zelf nog praten over regendruppels. 'We hebben een paar druppels regen in bocht 7, let erop', waarschuwde de ingenieur van Pérez. 'Nu een paar druppels..', zei Verstappen niet veel later, met nog enkele ronden op de klok. Het werd spoedig duidelijk dat de regen de uitkomst van de race niet meer zou beïnvloeden.

Verstappen kwam als eerste over de eindstreep na een overtuigend optreden in Italië. 'A lovely sunday', zo vatte hij de race tevreden samen. 'Dit is een geweldig resultaat voor het team, zeer verdiend.' Pérez was het met zijn collega eens: 'Yes, mannen! Dit verdienen we! Ik ben erg blij voor het team.' Verstappen en Pérez behaalden Red Bulls eerste één-twee sinds 2016.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws