Boordradio's Sprint | Russell gaat los: 'That's how we roll, baby! Dat is hoe we het doen' Formule 1
Formule 1

Boordradio's Sprint | Russell gaat los: 'That's how we roll, baby! Dat is hoe we het doen'

Boordradio's Sprint | Russell gaat los: 'That's how we roll, baby! Dat is hoe we het doen'

Kevin Magnussen begon de Sprint vanaf poleposition, maar helaas kon hij het niet lang volhouden aan kop. Max Verstappen nam de leiding over, al had de Red Bull Racing-coureur al gauw last van bandenslijtage, iets waar de Oostenrijkse renstal niet op had gerekend. Na een mooi gevecht met George Russell kon de Brit de Nederlander inhalen. De Sprint leverde een aantal schitterende gevechten op, al kwamen een aantal teamgenoten elkaar tegen. F1Maximaal zet de boordradio's van de Sprint van Brazilië op een rijtje

De derde en laatste Sprint van het 2022-seizoen is op de zaterdag van het raceweekend verreden en zorgde voor een aantal spannende gevechten en wat duw- en trekwerk onderling. Polesitter Magnussen mocht de Sprint vanaf de eerste stek aanvangen, dus kreeg hij nog wat woorden ter aanmoediging van zijn engineer. 'Veel succes, Kevin. Have fun!' kreeg de Deen te horen tijdens de formatieronde.

De Haas-coureur behield de leiding van de Sprint helaas niet lang, Verstappen nam de leiding in de vijfde ronde over. Russell passeerde Magnussen ook al gauw, en ging daarna door voor de eerste positie die nog in handen lag van de Nederlander. 'Track limits in bocht vier', wist Russell te melden aan zijn engineer, hij zag dat Verstappen iets te wijd ging in de vierde bocht, al werd dit niet genoteerd door de FIA en kreeg de tweevoudig wereldkampioen dus ook geen waarschuwing.

De jonge Brit had er in ieder geval veel zin in, hij opende de jacht op de Limburger, die het ondertussen moeilijk kreeg op de mediumband. Russell zelf stond op de rode band, en had dus meer grip en snelheid. Mercedes zag de kans en verzocht Russell dan ook om niet op te geven, ondanks dat Verstappen zijn auto zeer breed hield. 'Kom op, George', klonk het in de oren van de Mercedes-rijder. Zo halverwege de Sprint nam hij die eerste plek van Verstappen over.

George Russell nam de leiding over van Max Verstappen in de Sprint van Brazilië 2022
George Russell nam de leiding over van Max Verstappen in de Sprint van Brazilië 2022

Alpine- en Aston Martin-coureurs kregen het met elkaar aan de stok

Terwijl er voorin het veld het gevecht plaatsvond voor de eerste positie, gebeurde er achter de top vijf ook nog behoorlijk wat. Zo was te zien dat Lance Stroll het teamgenoot Sebastian Vettel zeer moeilijk maakte om hem in te halen, en daarbij bracht hij de Duitser onnodig in gevaar door hem op het gras naast de baan te duwen. 'Ok', was het simpele antwoord van Vettel, die de actie enigszins vreemd vond, net als de FIA, die Stroll een tijdstraf gaf van tien seconden en drie penaltypunten op zijn licentie.

Ook bij Alpine was het raak, Fernando Alonso en Esteban Ocon gunden elkaar niet al te veel ruimte op het circuit, en daar was de Spanjaard niet blij mee. 'Hij duwde mij in bocht vier, en toen ook op het rechte stuk! Goed gedaan, maat!' klonk Alonso cynisch. Echter, de wedstrijdleiding beoordeelde dat Alonso fout zat in het incident waarbij de twee teamgenoten elkaar raakten, want achteraf kreeg de tweevoudig wereldkampioen een tijdstraf van vijf seconden. Daardoor moet hij de hoofdrace op zondag vanaf P18 starten.

Verstappen heeft het moeilijk, Pérez ziet zijn kansen

De Nederlander kreeg het in de laatste fase van de Sprint alsmaar moeilijker. Mogelijk reed hij ook nog over wat puin heen van een van de Alpine-bolides auto. 'Ik heb wat carbon stukken geraakt, misschien heb ik schade', zei Verstappen. Later kwam de Limburger Sainz tegen, dit leverde ook een kort gevecht op tussen de Ferrari-coureur en Verstappen.

Aan het einde van het rechte stuk wist Sainz hem in te halen, maar hierbij hadden de bolides contact, en verloor Verstappen een van zijn wing endplates. Pérez vernam dat Verstappen langzamer was, en zag het wel zitten om onderling te wisselen van positie. 'Krijg ik zijn positie, of niet? Ik heb die punten nodig', informeerde de Mexicaan. Dit ging voor de rijder met racenummer elf helaas niet door.

Pérez voert immers nog de strijd met Leclerc voor de tweede plek in het kampioenschap, en elke punt telt. Verstappen was niet de enige coureur die last had van zijn banden, ook Sainz zijn softs begonnen te slijten richting het einde van de Sprint. Dit ging niet onopgemerkt bij Mercedes. 'Laten we de druk erop houden', vertelde Peter Bonnington, Hamilton zijn engineer, aan de zevenvoudig wereldkampioen.

Russell opgelaten: 'Dat is hoe we het doen!'

In de laatste paar rondes van de Sprint was Verstappen naar P4 gezakt, en was Russell een zekere seconde los van zijn tegenstanders. Vanwege de gridstraf van vijf plekken van Sainz zou teamgenoot Hamilton sowieso aansluiten op P2. Dit betekent dat de eerste startrij voor het eerst sinds lange tijd weer bestaat uit het Mercedes-duo.

Toen Hamilton de pitstraat in reed, leverde hij ook eerst felicitaties aan het adres van Russell. 'Fantastisch gedaan, jongens! Gefeliciteerd aan George, dit is te gek!', zei de zevenvoudig wereldkampioen. De Brit was uiteraard blij voor zijn teamgenoot en om zelf weer eens van de eerste startrij te starten.

Russell kon zijn eerste overwinning in de Formule 1 vieren, al was het nog maar de Sprint. Hij was er vanzelfsprekend zeer blij mee. De jonge Brit neemt acht punten mee en mag bij de race op zondag vanaf poleposition vertrekken. 'That's how we roll, baby! Dat is hoe we het doen. Goede punten en nu gaan we door naar morgen. Let's go'.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws