Boordradio's VT1 | Verstappen met vermogensverlies: 'Kan je het fixen?' Formule 1
Formule 1

Boordradio's VT1 | Verstappen met vermogensverlies: 'Kan je het fixen?'

Boordradio's VT1 | Verstappen met vermogensverlies: 'Kan je het fixen?'

De eerste en enige vrije training van de vrijdag op Circuit Silverstone is verreden. Voorafgaand aan de kwalificatie voor de Grand Prix van Groot-Brittannië kregen de F1-coureurs een uur aan trainingstijd toegewezen waarin er weer het een en ander misging. Uitgerekend Max Verstappen beet het spit af door via de boordradio zijn team te informeren over vermogensverlies. Ook hoorden we Lewis Hamilton, die stomverbaasd was toen hij hoorde hoe groot het gat naar Verstappen was in de sessie.

'Maat, wat de f*ck, ik had geen vermogen in de laatste twee bochten', aldus het bericht wat de Nederlander bezorgd afleverde bij ingenieur Gianpiero Lambiase. De Britse ingenieur kijkt natuurlijk live mee aan boord bij Verstappen en gaf aan dat hem ook iets opgevallen was: 'Ja, wij zagen het ook.' Geen vlekkeloze training voor Verstappen dus, al bleek snel dat er weinig aan de hand was.

Verstappen naar Lambiase: 'Kan je het fixen?' Er volgde een salvo aan orders richting de Red Bull Racing-coureur, die op zijn stuur het een en ander aan moest passen. Zodra hij dit gedaan had, ging het ook meteen weer uitstekend. De ronde daarop zette hij drie paarse sectoren neer, wat hem de snelste rondetijd van dat moment opleverde, op meer dan een seconde voorsprong van de Mercedes-coureurs.

Hamilton kijkt naar Pirelli-rubber

Ook titelconcurrent Lewis Hamilton kwam aan het woord tijdens de eerste sessie van het weekend in Groot-Brittannië. De Mercedes-coureur reed een stint op de mediumbanden en merkte op dat er langzaamaan een streep aan het ontstaan was op een van zijn banden. 'Ik heb slijtage op de rechter voorband', meldde hij. Saillant detail: dit was de band die tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië in 2020 klapte.

'Ik heb wat vibraties op deze banden', sprak de zevenvoudig wereldkampioen niet veel later, toen hij op de zachtste bandencompound naar buiten ging. Uiteindelijk zou hij de sessie afsluiten als derde, ook Lando Norris moest hij voor zich dulden. Een tegenvallend resultaat voor de Duitse renstal in de enige vrije trainingssessie voorafgaand aan de kwalificatie.

Nog een momentje van Hamilton op de radio kwam circa tien minuten voor tijd. De Brit had net zijn snelste ronde op de zachte band neergezet en had wellicht het gevoel dat hij dicht bij de Red Bull moest zitten. Ingenieur Peter Bonnington informeerde hem dat het gat zeven tienden was. 'Zeven tienden, waar komen die vandaan?!', vroeg hij zich vol verbazing af. Zijn ingenieur bleef hem een antwoord schuldig.

Sainz en Russell met kleine problemen

Twee andere coureurs hadden tevens momentjes gedurende de trainingssessie. Zo zagen we Carlos Sainz spinnen in de Ferrari, waarna hij rustig zijn weg kon vervolgen. Middels de boordradio stelde hij zijn team op de hoogte van wat de status was na de uitschieter: 'Check de vibraties alsjeblieft, de auto voelt prima. Mijn remmen blokkeerden gewoon aan het einde.' Er was geen spoor van stress te vinden in de stem van de Spanjaard.

Tenslotte was het George Russell, die een thuisrace rijdt dit weekend, met lichte technische problemen. Na een tijdje probeerde de Brit in zijn spiegel te kijken maar viel hem op dat dat niet helemaal lekker meer ging. 'Mijn linker spiegel is gebarsten', zei de Williams-coureur. In de herhaling was te zien hoe hij iets te veel kerb nam, waarna het glas sprong.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws