Crash Verstappen op één na zwaarste klap in de F1 sinds 2015 Formule 1
Formule 1

Crash Verstappen op één na zwaarste klap in de F1 sinds 2015

Crash Verstappen op één na zwaarste klap in de F1 sinds 2015

Ian Roberts, de medicus ter plaatse bij het incident van Max Verstappen in Silverstone, heeft meer details vrijgegeven over het ongeval. De Nederlander vloog tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië met maar liefst 51 g de bandenstapel in, maar dat zegt niet enorm veel, stelt de dokter. Ook laat hij weten hoe Verstappen het er vanaf bracht in de eerste seconden na het incident.

Roberts doet zijn verhaal in gesprek met De Telegraaf. Het Nederlandse medium sprak de man die tevens deels verantwoordelijk was voor het behandelen van Romain Grosjean na zijn crash in Bahrein. Wanneer Roberts gevraagd wordt hoe vanuit een medisch perspectief naar een impact van 51 g gekeken wordt, geeft hij aan dat het een lastig verhaal is: 'Dit soort gevallen uitdrukken in G-krachten is enigszins verwarrend.'

De reden hiervoor is dat het toppunt van de impact weliswaar 51 g is, maar dat om dit toppunt heen de kracht van de impact lager ligt. Die 51 g wordt dus enkel bereikt gedurende enkele milliseconden. Roberts: 'Desalniettemin is het een bruikbare maatstaf, die ons een indicatie geeft van de ernst van de situatie. Het is een manier om de ernst van de impact te beschrijven.'

Die ernst was bij de crash van de Red Bull Racing-coureur groot. Het is de op één na zwaarst gemeten klap in de geschiedenis van de sport, wel met de kanttekening dat er in de voorgaande F1-decennia dus niet altijd gemeten werd hoe hevig de klap was. Alleen bij Grosjean is een zwaardere impact geregistreerd. De Fransman, die op Bahrain International Circuit de vangrail raakte, bereikte een impact van 67 g. Een gedeelde 'derde plek' voor grootste impact aan g-kracht gaat naar Carlos Sainz (Rusland 2015, red.) en Fernando Alonso (Australië 2016, red.), bij wie allebei een impact van 46 g gemeten werd.

Een kleine kanttekening hierbij is dat de crash van Jules Bianchi, die in 2014 het leven liet na op een takelwagen te klappen, hier niet in meegenomen is. Zoals vermeld in de Instagram-post was de geschatte impact van het ongeluk van de Fransman 254 g.

Medisch team kan snel reageren op crash Verstappen

Op een crash in de eerste ronde is altijd goed te anticiperen voor het medische team. In de safety car rijden ze die ronde namelijk achter de grid aan om zo snel op locatie te kunnen zijn wanneer er een groot ongeluk plaatsvindt. 'Omdat het in de eerste ronde gebeurde, waren we er meteen bij', bevestigt Roberts. 'Aanvankelijk was Verstappen een beetje gedesoriënteerd en niet zo stabiel op zijn voeten, maar hij was snel in staat om te lopen.'

Aan de armen werd hij vervolgens geëscorteerd richting het medische centrum, om vervolgens verplaatst te worden naar het plaatselijke ziekenhuis. In het medische centrum voerden de dokters enkele routinechecks uit bij de Limburger. Roberts: 'Hij is daar grondig onderzocht, inclusief een eerste beoordeling op een hersenschudding.' Dit is een gebruikelijke procedure bij een crash met een zware impact. Uiteindelijk leek er van een hersenschudding dus geen sprake.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws