Het is al enige tijd punt van discussie welke duurzame kant de Formule 1 op moet. De twee opties die momenteel naar voren geschoven worden, zijn elektrisch rijden en biobrandstof. Die laatste optie zou naar verluidt de voorkeur hebben van de FIA, omdat het simpelweg de keuze is die minder nadelige effecten met zich meebrengt.
'De FIA heeft begrepen waar het motorreglement naartoe moet. Er is een 100 procent duurzame biobrandstof ontwikkeld uit bioafval die het voor de kerst beschikbaar gesteld heeft aan de motorfabrikanten', weet Andreas Haupt, werkzaam voor Auto, Motor und Sport.
De fabrikanten zijn momenteel met deze brandstof aan het testen en de tests aan het evalueren. De grootste mogelijkheid voor de Formule 1 in het carbon neutraal krijgen van de sport ligt in deze biobrandstoffen, denkt Haupt. De voornaamste reden hiervoor is dat elektrische motoren te veel nadelige effecten met zich meebrengen.
Waarom de Formule 1 niet elektrisch wordt
Ten eerste kunnen de huidige batterijen het simpelweg niet aan om de volledige afstand van een Formule 1-race af te leggen, met dezelfde vermogensoutput. Naar schatting van de redacteur van het Duitse autosportmedium zou een realistisch doel voor een dergelijke technologische stap over vijftien of twintig jaar zijn, en dat is te laat.
Een alternatief is om het hybridedeel van de motor te vergroten - veertig procent van het vermogen zou dan met brandstof opgewekt worden en zestig procent zou uit de batterij moeten komen. 'Maar daardoor worden de auto's alleen maar zwaarder. Dat gaat weer ten koste van de efficiëntie.'
De coureurs zullen op hun beurt weer ontevreden reageren op de toename in gewicht, terwijl de druk op de banden toeneemt. De Formule 1 zou zo in een vicieuze cirkel terechtkomen van oververhitting van de banden en te langzaam rijden, waar de toeschouwers, de coureurs en de teams niet op zitten te wachten. Daarom gaat voorlopig de voorkeur uit naar biobrandstof.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties