De nadruk ligt nu al op Verstappen, niet op Red Bull: 'Kunnen we hem niet een paar slaappillen geven?' Formule 1
Formule 1

De nadruk ligt nu al op Verstappen, niet op Red Bull: 'Kunnen we hem niet een paar slaappillen geven?'

De nadruk ligt nu al op Verstappen, niet op Red Bull: 'Kunnen we hem niet een paar slaappillen geven?'

Voor Auto Motor und Sport-journalist Michael Schmidt is het duidelijk dat de nadruk nu al op Max Verstappen ligt, niet op Red Bull Racing. De Nederlander blonk uit tijdens de testdagen in Bahrein en creëert nu al pure wanhoop bij de concurrentie. Een voorstel uit de paddock zou luiden dat Verstappen wellicht een paar slaappillen moet krijgen om hem af te remmen, maar waarschijnlijk is dat ook niet genoeg om hem te stoppen.

'Vooraan Verstappen - en wie komt dan?', zo luidt de titel van de analyse van Auto, Motor, und Sport. Het Duitse medium lijkt het al zeker te weten: Verstappen gaat opnieuw domineren. Vaak is het beter om nog geen conclusies te trekken na de testdagen, waarin de teams nooit alles laten zien, maar toch denkt Schmidt zeker te weten dat de nadruk nu al op Verstappen ligt. 'Het beeld na de test in Bahrein is nog vaag. Alles wat we na drie sessies met zekerheid kunnen zeggen, is: Max Verstappen staat voor en Alpine staat achteraan', schrijft de Duitser. 'De rest hangt in twee groepen dicht bij elkaar. Verwacht ook geen verrassingswinnaar. Verstappen staat opnieuw voorop. De nadruk ligt op hem, niet op Red Bull.'

Sergio Pérez, die geen vlekkeloze wintertest kende, reed waar Ferrari, Mercedes, McLaren en Aston Martin ook rijden. 'Een wanhopig voorstel uit de paddock: kunnen we hem niet een paar slaappillen geven?' schrijft Schmidt. 'Ook aan de andere kant van het veld zijn de experts het eens geworden over een kandidaat. De nieuwe Alpine A524 deed het het slechtst van alle auto's. De auto is te zwaar, aerodynamisch inefficiënt, langzaam over één ronde en in de longrun', analyseert hij. 'Na 19.997 testkilometers weten we dus: achter Verstappen strijden Mercedes, Ferrari, McLaren en Aston Martin met de tweede Red Bull van Pérez. In de tweede helft van het veld strijden Visa Cash App RB, Sauber, Haas, en Alpine.'

Tekst gaat verder onder de foto.

verstappen max red bull racing 2024 bahrein
Verstappen heeft de lat voor de concurrentie nu al extra hoog gelegd. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Terwijl Red Bull de auto niet volledig wilde veranderen, is er wel het een en het ander aangepast aan het ontwerp. 'Men moet Red Bull bewonderen', gaat Schmidt verder. 'In plaats van de technologische voorsprong van de vorige auto te beheren met een evolutie, hebben ze de auto opnieuw uitgevonden. En het werkte praktisch meteen. De RB20 had op de eerste testdag slechts één aanpassing nodig, toen was onderstuur verdwenen. Het risico om met het nieuwe concept te mislukken, was minimaal. Wat de simulaties aangaven, komt bij Red Bull overeen met de realiteit. Niemand heeft preciezere gereedschappen. En Red Bull profiteert er ook nog eens van om altijd een stap voor te zijn op haar tegenstanders.'

Ook onderzoek naar Horner heeft geen invloed

Voorafgaand aan de wintertestdagen werd bekendgemaakt dat Red Bull, het energiedrankjesmerk, een onafhankelijk onderzoek was gestart naar de beschuldigingen aan het adres van teambaas Christian Horner betreffende grensoverschrijdend gedrag. Er werd gedacht dat het team daardoor wat instabieler in Bahrein zou aankomen, maar daar was niets van waar. 'Ook de situatie rond teambaas Christian Horner zal de toonaangevende klasse niet stoppen. Ze zorgen alleen voor een slechte sfeer in het team. En er is bezorgdheid dat het onopgeloste schandaal rond de teambaas het imago van het merk zou kunnen schaden', gaat Schmidt verder. Er is echter nog niets bekend over de toekomst van Horner bij de Oostenrijkse renstal.

Het team geeft aan dat ze zich goed voelt na de testdagen. Niemand wilde een garantie geven over waar ze precies op de ranglijst zouden staan. Bijna elk team heeft zich verbeterd ten opzichte van het voorgaande seizoen, maar niemand kan inschatten of het genoeg is. 'De betrouwbaarheid van de nieuwe auto's is adembenemend. Er was gedurende 24 uur rijtijd slechts één auto die op het circuit stilviel. Bij de Williams van Alex Albon staakte een brandstofpomp bij aanvang', gaat Schmidt verder. 'Tijdens de aanloop naar bocht 11 kwam achter de buitenste kerb een putdeksel los. Hamilton in de Mercedes zoog het ijzeren onderdeel uit zijn verankering, terwijl Pérez in de Red Bull hetzelfde deed. Ferrari moest een vloer afschrijven omdat Leclerc het object raakte. De reparatie op het circuit kostte uren. De eerste keer werd de lunchpauze vervroegd, de tweede keer gewoon gecanceld.'

Ferrari en Mercedes tonen verbeteringen

Volgens de Duitse journalist zou Ferrari de beste kansen moeten hebben als het gaat om de snelste rondetijden. Sainz zette een razendsnelle ronde neer van 1:29.921. 'Maar beide keren maakte men gebruik van de C4-band, die Red Bull, McLaren en Aston Martin nooit hebben aangeraakt. Het verschil tussen de C3 en C4 lag volgens Pirelli tussen de zes en zeven tienden', aldus Schmidt. Ferrari is echter ook beter geworden in de longruns, zij het nog niet helemaal op het niveau van de directe concurrent Mercedes.

Niets missen van Verstappen in 2024? Sluit dan een abonnement met korting af bij Viaplay, of bekijk hier alle opties.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws