nederland zandvoort rb20 sergio perez 1 regen 4 Formule 1
Formule 1

De op één na laatste keer Zandvoort: waarom de Grand Prix van Nederland langzaam verdwijnt

nederland zandvoort rb20 sergio perez 1 regen 4

De zomer loopt op zijn einde en dat betekent dat Circuit Zandvoort zich opnieuw opmaakt voor een raceweekend van wereldformaat. Van 29 tot en met 31 augustus wordt de vijfde Grand Prix van Nederland sinds de comeback in 2021 verreden, en tegelijkertijd de op één na laatste editie. In 2026 komt er namelijk een eind aan de samenwerking tussen Zandvoort en de Formule 1. Dit is dus het voorlaatste jaar dat we mogen genieten van de aanwezigheid van de koningsklasse op Nederlandse bodem.

De Grand Prix van Nederland kent een historie die teruggaat naar 1948, toen de eerste race op Zandvoort werd verreden. Vanaf 1952 maakte de Dutch GP deel uit van het officiële wereldkampioenschap van de Formule 1. Grote namen als Jim Clark, Jackie Stewart en Niki Lauda schreven er historie, maar in 1985 viel het doek. De Nederlandse race verdween lange tijd van de kalender.

Pas 36 jaar later, in 2021, keerde de Formule 1 terug naar Zandvoort. Mede dankzij de opmars van Max Verstappen en de investering in een grootschalige modernisering van het circuit beleefde Nederland een comeback die internationaal lof oogstte. Enorme hoeveelheden oranje vuurwerk haalden de pers ook over de grens. Volgens de Formule 1 zette Zandvoort een ongeëvenaarde standaard voor spektakel naast het circuit.

Zandvoort: een circuit met karakter

Circuit Zandvoort staat bekend om zijn unieke ligging in de duinen, de uitdagende kombochten en de beperkte breedte van de baan, die het racen wellicht niet spannender maakt, omdat het inhaalacties beperkt. Wel is het een circuit dat coureurs uitdaagt, dat technisch zeker niet makkelijk is en dat foutjes afstraft: de grote hoeveelheid grind langs het asfalt kunnen een slippertje zeer kostbaar maken.

De omringende natuur, gecombineerd met de nabijheid van strand en dorp, zorgt ervoor dat Zandvoort een unieke ervaring biedt die niet te vergelijken is met andere races op de kalender. Ja, in Montréal en Melbourne racen ze ook in de natuur, maar dit zijn parken in grote steden. Een weekend Zandvoort teleporteert je echt naar een afgelegen plek.

Zandvoort is ook een circuit van legendes. Van de eerdergenoemde grote, oude namen is het Clark die recordhouder is. Maar liefst vier zeges behaalde de Engelsman op Nederlandse bodem. De Nederlandse Grand Prix kende vroeger ook nog andere winnaars, zoals James Hunt en Alain Prost, toch niet de minste namen. Het feit dat Zandvoort ondanks de beperkte faciliteiten een vaste plaats op de kalender wist te veroveren, onderstreept de charme en historie van het evenement en het circuit zelf.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

2024 nederland zandvoort fans 1
De tribunes kleuren rood, wit en blauw tijdens het Nederlandse Formule 1-weekend.

De kustplaats in opperste paraatheid

De voorbereiding is in Zandvoort zelf natuurlijk al in volle gang. Nauwelijks zijn de boten van Sail uit de provincie verdwenen of de trucks met Formule 1-materiaal rollen alweer de badplaats binnen. Fans posten al foto's en video's bij de hekken van het circuit en vloggers streamen de aankomst van de teams. Lokale ondernemers zien de omzet stijgen, maar moeten ook omgaan met de drukte en de logistieke uitdagingen.

De verwachting is dat dit weekend opnieuw meer dan 300.000 bezoekers richting de kustplaats trekt. Omliggende ondernemers profiteren van de extreme drukte. Zo'n raceweekend stimuleert de lokale economie dan ook aanzienlijk. Exacte cijfers zijn niet bekend, maar zowel door zakelijke als particuliere bezoekers wordt er geld uitgegeven, op en rondom het circuit.

Niet alleen op het circuit, maar ook in het dorp en op de boulevard bruist het immers van de activiteiten. Er is een kermis met reuzenrad, racesimulatoren en zelfs een Marble Mania-baan voor kinderen. Lokale evenementen zoals een racebingo en een circuitrun op skates of step zorgen voor laagdrempelig plezier.

In de Haltestraat treden artiesten als Wolter Kroes en Yves Berendse op, en overal in het dorp hangen oranje vlaggen. Wie geen kaartje heeft, kan de Grand Prix volgen op grote schermen op het Gasthuisplein of in de strandpaviljoens. Zo probeert de gehele omgeving niet alleen financieel een graantje mee te pikken, maar vooral alle faciliteiten rondom het circuit gezelligheid in te blazen.

Populariteit onder druk

Toch is de magie van de Dutch GP niet meer vanzelfsprekend. Waar de eerste drie edities binnen enkele uren uitverkocht waren, blijven dit jaar vooral voor de vrijdag nog kaarten liggen. De samenwerking met Jumbo, die eerder met kortingsacties volle tribunes garandeerde, is beëindigd. Dat heeft gevolgen gehad voor de kaartverkoop.

Bovendien zijn tickets, eten en drinken duurder geworden, waardoor gezinnen en jongere fans vaker afhaken. De organisatie hoopt met extra promotie alsnog zoveel mogelijk bezoekers te trekken, maar de tijd dat Zandvoort blindelings ramvol liep, lijkt voorbij. Zonde, want ook voor gezinnen is het een uitje om nooit te vergeten. De organisatie moet de stijgende kosten simpelweg doorrekenen, wat de consument in de portemonnee voelt.

Een risicovolle investering

De Dutch GP trekt veel publiek, maar de marges zijn smal. Voor investeerders is het evenement risicovol, met hoge kosten en afhankelijkheid van de populariteit van Verstappen. Nu is de aanwezigheid van de Nederlander nog een recept voor succes, maar wat als hij er over twee of drie jaar mee stopt? Dan wordt het plots een risicovolle onderneming.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-zondag-race-hongarije-2025
Zouden er nog net zo veel Formule 1-fans naar het circuit komen als Max Verstappen gestopt is?

Met het contract dat loopt tot en met 2026 is besloten dat er geen verlenging komt. Stijgende kosten, het gebrek aan structurele sponsors en de onzekerheid rond de toekomst van Verstappen spelen daarin mee. Na 2026 is het tot nader order einde verhaal voor Zandvoort als Formule 1-locatie. Wat resteert, is de herinnering aan een unieke passage in de Nederlandse sportgeschiedenis.

De Grand Prix betekent tientallen miljoenen euro’s aan bestedingen in de regio. Hotels, restaurants en taxibedrijven profiteren, al lopen de prijzen soms de spuigaten uit. In Zandvoort zelf is nauwelijks een kamer meer te vinden, in Hoofddorp lopen de prijzen op tot 700 euro per nacht, en in Amsterdam worden VIP-arrangementen aangeboden tot 5400 euro per persoon. Bewoners profiteren zo van de race, waar bezoekers een godsvermogen kwijt zijn voor een weekendje sport.

Zandvoort verdwijnt

De Dutch Grand Prix van 2025 is een weekend van dubbele lading. Enerzijds het feest van een vol oranjegekleurd Zandvoort, anderzijds de wetenschap dat het einde nabij is. Nog twee edities krijgt de kustplaats de kans om zichzelf te tonen aan de wereld. Daarna verdwijnt de Formule 1 weer uit de duinen, maar blijft de herinnering aan een historische comeback die het Nederlandse sportlandschap blijvend kleur gaf.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws