De race van Norris | 'Nu zien we het verschil tussen jouw slicktermediates en nieuwe inters' Formule 1
Formule 1

De race van Norris | 'Nu zien we het verschil tussen jouw slicktermediates en nieuwe inters'

De race van Norris | 'Nu zien we het verschil tussen jouw slicktermediates en nieuwe inters'

In 'De race van' houdt F1Maximaal iedere Grand Prix de bezigheden van een Formule 1-coureur in de gaten. Hiermee brengen we de uitzonderlijke, middelmatige en teleurstellende prestaties van rijders in beeld die je tijdens de wedstrijd misschien wel volledig hebt gemist. Deze week volgen we Lando Norris, die naar eigen zeggen het maximaal haalbare wist te halen uit zijn Grand Prix van Turkije.

Norris begon verdienstelijk aan zijn weekend in Istanbul. De McLaren-rijder noteerde met een 1:25.347 een zevende tijd, zo'n vier tienden van een seconde sneller dan Daniel Ricciardo. Norris verbeterde zijn tijd en plek in de middagsessie. Een 1:24.525 was goed genoeg voor de zesde tijd, terwijl zijn teamgenoot op een veertiende plaats bleef steken met een rondetijd van 1:25.060. De vrijdag vormde wat dat betreft een verhaal van twee kanten bij McLaren.

Op zaterdag, toen de regen arriveerde in Turkije, veranderde er niet heel veel aan die situatie bij het Britse team. In de derde vrije training was het weliswaar Ricciardo die voor Norris stond, maar stonden de twee collega's wel op plaatsen veertien en vijftien. Norris herpakte zichzelf echter tijdens de kwalificatie door de achtste tijd te noteren met een 1:23.954. Ricciardo werd zelfs al uitgeschakeld in Q1, omdat de Australiër niet verder kwam dan de zestiende tijd.

Norris heeft het tempo niet op een 'vooral natte' baan

Terwijl Ricciardo motoronderdelen besloot te wisselen en daardoor achteraan moest starten, schoof Norris juist een plekje op. Lewis Hamilton had immers een gridstraf van tien plaatsen te pakken voor het vervangen van de interne verbrandingsmotor en begon vanaf P11. Na de eerste bocht lag Norris P6, al kwam dat door de spin van Fernando Alonso. Vlak voor hem lag nu Pierre Gasly, die in de ogen van de wedstrijdleiding de boosdoener was bij het incident in bocht 1. Het tempo om de Fransman bij te houden was er niet in de McLaren-auto. Na de eerste ronde was het verschil al anderhalve seconde.

In ronde vier vroeg race-ingenieur William Joseph naar een update over de baanomstandigheden. De Grand Prix werd namelijk gehouden op een natte baan. Norris erkende dat: 'Het is nog steeds erg vochtig, erg glad. Vooral erg nat.' Een ronde later gaf Joseph zelf een update, maar dan om de tijdsverschillen om zijn coureur heen: 'Gasly 3,8 voor je, Stroll 1 seconde met daarachter Tsunoda en Hamilton.' Laatstgenoemde had het op dat moment erg lastig om voorbij te komen aan de Japanse AlphaTauri-jongeling.

Joseph bleef zich gedurende de openingsfase bezighouden met de snelheid van Norris: 'Hoe voelt je pace aan?', vroeg de Engelsman zich af. Zijn landgenoot reageerde: 'Wel goed.' Inmiddels leken de banden van Gasly het al vroeg te begeven, aldus Joseph: 'Hij noteert rondetijden van 35.3, we denken dat je hem nu wel kan matchen.' Dat laatste werd iets makkelijker gemaakt, omdat Gasly een tijdstraf kreeg van vijf seconden voor zijn incident met Alonso.

Hamilton heeft geen kind aan Norris

De opmars van Hamilton werd makkelijker nadat de Mercedes-man Tsunoda eenmaal wist te passeren. Zo zat hij in ronde negen aan de staart van Norris voor de zesde plek. Joseph gaf ondertussen een bandenupdate aan zijn coureur: 'Linksvoor zien we blistering, maar het is niet zorgwekkend.' In ronde tien haalde Hamilton ook zijn landgenoot, met gemak, in en zo zakte de McLaren-coureur terug naar waar hij ook startte: P7. Aan het begin van ronde 13 hield Joseph wel nog steeds de moed erin: 'Deze pace is goed, blijf dit volhouden.'

Bij aanvang van ronde 14 vroeg Norris' ingenieur opnieuw naar de baanomstandigheden. De 21-jarige reageerde: 'Er is nog best veel hetzelfde als eerder. Sommige delen worden wel droger, maar het is nog steeds best lastig om te kunnen zien.' Joseph sloot zich daarbij aan: 'Aan de pitmuur zien we ook dat de omstandigheden grotendeels hetzelfde zijn gebleven.' In ronde 17 gaf de ingenieur de mededeling dat het de bedoeling was om nog lang door te blijven rijden op de intermediates. De teams waren inmiddels in een fase gekomen waarin de vraag werd gesteld of het verstandig was om door te blijven gaan of niet, maar bij McLaren was het duidelijk: doorgaan op dezelfde inters.

Aan het einde van de negentiende ronde vroeg Joseph zich af hoe lang Norris nog door kon blijven gaan op dezelfde banden: 'Nou, ze zijn als het ware veranderd in slicks, dus ik denk nog wel een tijdje', antwoorde de jonge Brit ietwat grappend. Aan de andere kant van de McLaren-garage gebeurde het compleet tegenovergestelde van wat Norris deed, namelijk een pitstop in ronde 22. Ricciardo dacht namelijk dat hij nog wel een stuk sneller kon gaan als hij naar nieuwe intermediate-banden zou gaan.

'Slicktermediates' van Norris tegen nieuwe banden van Ricciardo

Joseph had goed nieuws voor zijn coureur in ronde 22: 'Je bent de snelste auto in de tweede sector.' Ook stelde de Britse ingenieur Norris op de hoogte van Ricciardo's bandenwissel: 'Nu gaan we het verschil zien tussen jouw slicktermediates en nieuwe inters.' De jonge McLaren-rijder voelde twee ronden na de pitstop van zijn stalgenoot dat het steeds uitdagender werd om door te rijden: 'Ik merk dat het lastiger wordt.'

Een ronde later had Norris het even lastig om een boodschap van zijn ingenieur te begrijpen. Joseph zei dat er een doelstelling werd gezet om het nog minstens vijf ronden vol te houden op het huidige setje banden. 'Wat? Ik versta je heel slecht', antwoorde Norris. Toen het werd herhaald, reageerde de Brit opnieuw: 'Oké, maar ik zet nu wel een goede pace neer.' In ronde 27 vertelde Joseph dat Norris moest opletten op de temperatuur van zijn rechter voorband, maar de coureur was met iets heel anders bezig: 'Mijn spiegels moeten worden schoongemaakt tijdens de pitstop.'

Joseph kwam in ronde 28 terug op de bandenwissel van Ricciardo: 'Hij noteert nu rondetijden van 34,9. Hij had het in het begin wel beter met grip-levels, maar nu is het minder.' Opnieuw begreep Norris het even niet: 'Wie heeft wat gedaan?' Joseph: 'Daniel, het gaat over Daniel.' Norris begreep het nu wel en reed zelf rondetijden van 1:34,5, ongeveer vier tienden sneller dan zijn teamgenoot op nieuwe banden. De communicatieproblemen tussen Joseph en de McLaren-coureur bleven nog wel aanhouden. Toen de ingenieur vertelde dat de pace van Norris relatief aan anderen aan het verminderen was, reageerde de Engelsman ietwat geïrriteerd: 'Zet je microfoon iets zachter, ik kan je nauwelijks verstaan.'

Vettel komt na gewaagde gok terug op de baan voor Norris: 'Hij moet me laten gaan'

Norris deelde zijn frustraties over zijn snelheid in ronde 33: 'Ik heb gewoon geen snelheid, ik heb zo veel moeite.' Het zal dan ook niet als een verrassing komen dat de 21-jarige een ronde later naar binnen ging voor een nieuw set intermediates. Uitkomend van de pitstraat gaf Joseph een instructie mee aan Norris: 'Ons doel is het noteren van rondetijden in de 34,4, dat is 34,4.' Na de bandenwissel kwam de Engelsman terug op de baan op een negende plaats, maar Carlos Sainz en Lance Stroll moesten allebei nog naar binnen voor een nieuw set intermediate-banden.

Joseph hield Norris in de tussentijd ook op de hoogte over de andere coureurs op de baan, waaronder ook Ricciardo: 'In het begin versnelde zijn bandenslijtage, maar ging het ook eerder voorbij. Vettel besloot naar mediums te gaan, maar spinde vrijwel meteen in bocht 3, Hij keerde een ronde later terug naar de inters.' Vettel kwam direct voor Norris terug op de baan en hoewel hij blauwe vlaggen te zien kreeg, respecteerde de Aston Martin-coureur deze niet in ronde 39: 'Hij moet me laten gaan', klaagt Norris. 'We hebben contact met de wedstrijdleiding', antwoordde Joseph nadat Norris zijn beklag deed.

Aan het einde van de 41e ronde vroeg Joseph zich af of Norris weer dichter naar Vettel toe kon rijden, nadat de Duitser een gat wist te slaan: 'Dat kan ik niet, ik heb dan alleen maar last van zijn vuile lucht.' Zijn ingenieur antwoorde door te zeggen dat ze de boordradio zouden doorgeven aan de wedstrijdleiding. Als reactie kreeg Joseph terug dat Norris binnen een seconde moest zien te komen van Vettel, maar het verschil was in ronde 42 al bijna twee seconden. Hoewel Vettel een achterligger was, had de McLaren-coureur nog een hele kluif aan hem. Uiteindelijk gaf Vettel 'zijn' plaats op in ronde 43.

Norris jaagt op Gasly én Hamilton in slotfase

Norris leek in de tussentijd best hard in te lopen op Gasly voor P6. De Fransman noteerde een rondetijd van 1:35,0 in ronde 45. Norris was ongeveer een anderhalve seconde sneller dan dat. Het gat kromp tot net boven de zes seconden. Joseph had tevens een positieve boodschap voor zijn coureur: 'De slijtage lijkt te verminderen, dus laten we Gasly pakken!' Twee ronden later wist de AlphaTauri-coureur te versnellen en zette hij een rondetijd van 1:33,8 neer. Wel was Norris nog steeds de snellere van de twee dankzij een tijd van 1:33,2. Het tijdsverschil was net iets meer dan vier seconden in ronde 49.

Hamilton maakte pas in ronde 50 zijn eerste en enige pitstop van de race en zakte terug naar P5, vóór Gasly en Norris die op dat moment erg snel onderweg waren. Laatstgenoemde was de snelste van de drie en reed rondetijden die telkens een tiende of twee à drie beter waren dan zijn voorliggers. Het gat tussen Gasly en Norris was inmiddels onder de vier seconden gedoken.

Aan het begin van ronde 54 had Norris een boodschap naar zijn team: 'Geen berichten meer tot het einde van de race alsjeblieft, ik moet me focussen.' Daarvoor vroeg de McLaren-jongeling zich namelijk het verschil in rondetijden met Charles Leclerc af, maar de Monegask reed rond op P4 en leek vooralsnog buiten bereik te zijn. Toch was het verschil enorm: Norris noteerde rondetijden van 1;32, Leclerc juist 1:35. In de 55e ronde had Norris al zicht op de vijfde plaats van Hamilton, maar met Gasly ertussen kon er niks worden bewerkstelligd. Zo kwam de Brit als zevende over de eindstreep

'Ik denk dat dat alles is wat we vandaag konden behalen', zei Norris na afloop. Joseph was tevreden: 'Je hebt het goed gedaan met de banden, vergeleken met vorig weekend heb je ook weer veel kunnen leren', aldus de ingenieur die nog even terugkomt op de Grand Prix van Rusland. Nu zullen Norris en zijn team terugkijken op deze race en bedenken wat er beter moet voor Austin over twee weken.



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws