De race van Stroll | Irritatie na waarschuwingen vanaf de pitmuur: 'Ja, ja, ja..' Formule 1
Formule 1

De race van Stroll | Irritatie na waarschuwingen vanaf de pitmuur: 'Ja, ja, ja..'

De race van Stroll | Irritatie na waarschuwingen vanaf de pitmuur: 'Ja, ja, ja..'

In 'De race van' houdt F1Maximaal.nl iedere Grand Prix de bezigheden van een Formule 1-coureur in de gaten. Hiermee brengen we de uitzonderlijke, middelmatige en teleurstellende prestaties van rijders in beeld die je tijdens de wedstrijd misschien wel volledig hebt gemist. Deze week volgen we Lance Stroll, die in zijn thuisrace knap een plaats in de punten wist te bereiken.

Stroll begon de vrijdag goed met een snelle eerste training in zijn thuisland. De Canadees wist een zevende tijd neer te zetten en liet duidelijk zien dat Aston Martin de laatste tijd stappen heeft gezet. In de tweede en derde vrije training eindigde Stroll net buiten de top 10. Op zaterdag was dan ook de vraag of de Aston Martin-coureur dit tempo kon volhouden. Het antwoordt bleek nee, Stroll werd uitgeschakeld in Q1.

'We hebben dezelfde snelheid als Norris'

Stroll krijgt al vroeg in de race van zijn engineer te horen dat zijn snelheid goed is: 'We hebben dezelfde snelheid als Norris, en we zijn sneller dan Tsunoda achter ons.' Norris was na een slechte kwalificatie door technische problemen vlakbij Stroll gestart. Nadat Sergio Pérez al vroeg in de race langs de kant stond, en niet meer verder kon, kreeg de Canadees te horen: 'Er komt een virtual safety car aan. Het kan heel kort duren en zo afgelopen zijn. Je snelheid is goed, beheer je banden. Voor je rijden Leclerc, Bottas en Norris allemaal op dezelfde snelheid.'

Aston Martin besloot geen pitstop te maken: 'Weinig mensen zijn naar binnen gegaan dus we blijven buiten. Tsunoda is wel naar binnen gegaan en Latifi ook, allebei naar de harde band.' Ook in Canada hadden de nodige teams weer last van het stuiteren. Stroll krijgt een aantal keer te horen op zijn boordradio dat hij moet opletten met het stuiteren, en de banden. 'Het stuiteren voelt prima, en de banden zijn ook nog oké', laat Stroll weten.

Het treintje van Albon

Alexander Albon had niet de snelheid deze race terwijl achter hem grote namen als Charles Leclerc, Valtteri Bottas en Lando Norris zaten. Stroll kreeg te horen op de boordradio: 'Bottas heeft moeite om langs Albon te komen, dit heeft ook effect op Leclerc en Norris. Wij moeten zelf zo snel mogelijk langs Albon zien te komen.' Niet lang daarna ging Albon naar binnen. 'Albon is naar binnen, blijf pushen naar Norris', werd als opdracht aan de coureur gesteld.

Weer een virtual safety car door Schumacher

Safety cars vormden na die eerste uitvalbeurt van Pérez vaker een thema gedurende de race in Montreal. Mick Schumacher moest opnieuw een race staken nadat de Duitser te maken kreeg met motorproblemen. Aston Martin besloot opnieuw geen pitstop te maken: 'We blijven buiten, Lance.'

De Aston Martin-coureur kwam daardoor achter Bottas te zitten omdat Leclerc wel naar binnen ging. 'Je zit nu achter Bottas, hij zit op de harde band en heeft ze evenveel ronden als jij gebruikt. Achter je zit Zhou, hij heeft nieuwere harde banden.' Niet veel later kreeg Stroll te horen: 'Je bent drie tienden sneller dan Bottas.' Terwijl Guanyu Zhou zijn best deed om Stroll in te halen, vertelde zijn engineer: 'Deze snelheid is goed, erg goede snelheid, Lance.'

Stroll irriteert zich aan instructies

De Canadees kreeg een aantal keer via de radio te horen dat hij op zijn banden moest letten. De 23-jarige coureur was zich aan het irriteren over de orders en liet dat duidelijk merken: 'Let op je banden bij bocht zeven en negen', zo vertelde zijn engineer hem, waarop Stroll vol irritatie zei: 'Ja, ja, ja..' Een paar bochten later blijkt waarom Stroll zoveel waarschuwingen kreeg. 'De banden zijn op', zo laat de hij.

Aston Martin blijkt niet van plan haar coureur al naar binnen te halen: 'Probeer nog tien rondes vol te houden, beheer je banden zo goed als mogelijk.' De coureur van de Britse renstal laat weten: 'Maar mijn banden zijn op, wat willen jullie dat ik doe? De banden voelen niet goed meer aan.' Zijn engineer komt met een compromis: 'We gaan voor negen rondes, we kunnen nu niet van het plan afwijken.'

Tsunoda veroorzaakt Safety car

Nadat Yuki Tsunoda te hard uit de pitstraat komt gereden en de controle verliest, waardoor hij in de muur belandt, komt de safety car de baan op. Stroll is er duidelijk niet blij mee: 'Oh mijn ****..' Zijn engineer probeert hem te motiveren: 'Safety car, blijf positief. Blijf op je delta, mensen gaan naar binnen.' De Canadees ligt een ronde achter en dus wordt hem verteld: 'We lopen een ronde achter dus je moet zo snel als mogelijk de safety car inhalen zodra je het signaal krijgt dat dit mag.'

Nadat Stroll de safety car heeft ingehaald en de groene vlag weer wappert, gaat de 23-jarige in de achtervolging op Haas-coureur Kevin Magnussen. Zijn eerste poging mislukt als de Canadees op het rechte stuk probeert de bolide naast die van de Deen te zetten, maar vervolgens kruist hij Magnussen in de bocht en weet via de binnenbocht er alsnog langs te komen.

Stroll zet aan in de slotfase

In de slotfase is het duidelijk dat Stroll begint te pushen. Na het inhalen van Magnussen laat hij zien hoe snel de Aston Martin is na de upgrades. Moeiteloos haalt de coureur de McLaren van Daniel Ricciardo in, waarmee hij in de punten terecht komt: 'P10, houd je hoofd koel. Goed bezig.'

De vele uitvalbeurten en safety cars lijken Stroll in de kaart te hebben gespeeld, in combinatie met een goede strategie van Aston Martin om lang door te rijden op de harde band. Zo pakte de 23-jarige in zijn thuisrace een belangrijk punt voor het team van Aston Martin, na een seizoenstart van Stroll die met recht moeizaam genoemd kan worden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws