Krack: 'Als coureurs de auto's te stijf vinden, moeten ze maar thuis op de bank gaan hangen' Formule 1
Formule 1

Krack: 'Als coureurs de auto's te stijf vinden, moeten ze maar thuis op de bank gaan hangen'

Krack: 'Als coureurs de auto's te stijf vinden, moeten ze maar thuis op de bank gaan hangen'

Otmar Szafnauer en Mike Krack vinden het vreemd dat er midden in het seizoen nieuwe technische richtlijnen worden geïntroduceerd door de FIA. Szafnauer, die de teambaas is van Alpine, vindt dat alle teams binnen dezelfde beperkingen werken en had dan ook verwacht dat de renstallen de gezondheid van hun coureurs in acht zouden nemen. Krack vindt dat de rijders hadden moeten verwachten dat de auto's lastig te besturen zouden zijn.

Na de Grand Prix van Azerbeidzjan hebben enkele coureurs geklaagd over fysieke ongemakken als gevolg van porpoising. Krack begrijpt niet volledig waarom de Formule 1-coureurs hun beklag doen over het fenomeen. 'Ik kan aan de ene kant wel begrijpen waarom de coureur erover klagen', zegt de teambaas van Aston Martin tijdens de persconferentie voorafgaand aan de derde vrije training. 'Aan de andere kant hebben ze te maken met een Formule 1-auto. Als de auto's te stijf zijn, dan moeten ze misschien maar thuis op de bank gaan hangen.'

De Luxemburger denkt ook dat de coureurs hadden kunnen verwachten dat ze het moeilijk zouden krijgen. 'Toen deze nieuwe regels bekend werden gemaakt, was het duidelijk dat ze niet makkelijk te besturen zouden zijn', vervolgt Krack. 'Dat komt door de vloer met het venturi-principe, de auto's zijn behoorlijk stijf en zitten dicht tegen de grond aan. De rijhoogte is laag en je presteert beter als je lager aan de grond ligt.' Teams worden in de technical directive dan ook verzocht de rijhoogte te verhogen als het stuiteren oncomfortabel is.

Szafnauer: 'Teams kiezen ervoor om rijhoogte niet te verhogen'

Szafnauer is duidelijk ontevreden over de technische richtlijnen van de FIA. De Alpine-teambaas vindt dat het bestuursorgaan niet midden in het seizoen zulke veranderingen door kan aanbrengen. 'We hebben allemaal dezelfde beperkingen, en we neigen te rijden met een rijhoogte die ons de prestaties geven, maar onze coureurs geen pijn doet. Dat kunnen andere teams ook doen. Sommige teams kiezen ervoor om dat niet te doen, en lobbyen dan bij de FIA om het te veranderen en helaas komt dan de technische richtlijnen', aldus Szafnauer.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws