De Race van Vettel | 'Hoeveel verliezen we als we nu nog naar binnen komen?' Formule 1
Formule 1

De Race van Vettel | 'Hoeveel verliezen we als we nu nog naar binnen komen?'

De Race van Vettel | 'Hoeveel verliezen we als we nu nog naar binnen komen?'

In 'De Race van' houdt F1Maximaal iedere Grand Prix de bezigheden van een Formule 1-coureur in de gaten. Hiermee brengen we de uitzonderlijke, middelmatige en teleurstellende prestaties van rijders in beeld die je tijdens de wedstrijd misschien wel volledig hebt gemist. Deze week volgen we viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel.

Ruim voordat het Formule 1-circus in Turkije neerstreek, was het al duidelijk dat het om veel redenen een speciaal weekend ging (en kon) worden. Alleen al om het bijzondere circuit keek men wekenlang uit naar de race. Met zijn breinbrekende bochten, golvende heuvels en opmerkelijke geschiedeis behoort het Intercity Istanbul Park tot de favoriete banen van de coureurs en fans.

Maar vanaf het eerste moment dat de auto’s de baan opreden, kwam naar boven dat alle verwachtingen voor het weekend bij het grof vuil gezet konden worden. De voortdurende regen in combinatie met het pas twee weken geleden gerenoveerde asfalt transformeerde het ‘Tilkedrome’ in een schaatsbaan. Voor de verandering zouden de ronderecords overeind blijven in 2020.

Kan Ferrari de omstandigheden naar haar hand zetten?

Voor Ferrari was de merkwaardige situatie een meer dan aangename verrassing. Aan het begin van het seizoen al had de Scuderia aangetoond dat het onder natte omstandigheden uit de voeten kan. En aangezien de weersvoorspelling voor het gehele weekend regen toonde, was het Ferrari-kamp zich welbewust van haar kansen in Turkije. De strijd om de derde plaats in het constructeurskampioenschap is nog niet gestreden, een goede prestatie was van het hoogste belang.

Al in de eerste vrije training laten Sebastian Vettel en Charles Leclerc zien dat de SF1000 de minste auto niet is bij nat weer. Beide heren rijden direct de top vijf binnen en verlaten het restant van het weekend de top tien geen enkele trainingssessie. Intern ligt het voordeel opnieuw bij Leclerc: de Monegask lijkt zijn Duitse teamgenoot ook in Turkije tuk te hebben, waardoor Vettel wederom onder vuur ligt bij zijn critici.

Een veelbelovend begin van het weekend

Maar het is in de kwalificatie waar Vettel het tij keert. In de eerste sessie, waarin de weergoden de coureurs niet gezind zijn, is de viervoudig wereldkampioen aanzienlijk sneller dan zijn teammaat. Hij laat Leclerc op ruim een seconde van zich. Samen promoveren ze naar Q2, waar de omstandigheden inmiddels iets zijn verbeterd. Het is hier waar de dag voor beide rijders eindigt, dit tot grote verbazing van de coureurs.

De Race van Vettel | 'Hoeveel verliezen we als we nu nog naar binnen komen?'

Met name voor Leclerc, die in de natte ochtendsessie van zaterdag nog de tweede tijd noteerde achter Max Verstappen, komt het gebrek aan snelheid als een verrassing. In tegenstelling tot enkele uren eerder krijgen de Ferrari-coureurs de banden maar niet aan de praat op het glibberige asfalt. De vernedering is compleet wanneer partnerteam Alfa Romeo Q3 wèl haalt, nota bene met beide bolides.

Vraagtekens voor de race

Ferrari en daarmee ook Vettel wil echter niet bij de pakken neerzitten en houdt hoop op een enerverende zondag. ‘Onder extreme omstandigheden loopt het gewoon niet’, vertelt de Duitser na de kwalificatie. ‘Hopelijk zal morgen beter zijn dan vandaag. Ik weet niet wat het weer gaat doen, dus afhankelijk daarvan zullen we zien hoe het gaat.’ Met de rust en kalmte van een boeddhistische monnik stevent Vettel af op de racedag.

De volgende morgen blijkt dat de regen nog altijd niet is vertrokken. Het rubber dat de coureurs gedurende het weekend hebben geprobeerd neer te leggen om wat meer grip te krijgen op het asfalt is daarmee voor de tweede maal verdwenen. De race ligt volledig open: niemand, van polesitter Lance Stroll tot Kevin Magnussen in de Haas, wordt uitgevlakt voor de overwinning.

Een wereldstart

De start van de wedstrijd is, zoals het de gemiddelde regenrace betaamt, een kleine chaos. Een chaos waarin Vettel zich van zijn beste kant laat zien, zo blijkt. Terwijl de Red Bull Racing-bolides van Verstappen en Alexander Albon meer wielspin hebben dan vaart maken, manoeuvreert Vettel zich een weg door de menigte. In de eerste bocht alleen pakt hij zeven tegenstanders, de derde plaats eigent de Ferrari-coureur zich toe wanneer Lewis Hamilton in bocht negen de fout in gaat.

Vettel wordt voortdurend op de hoogte gehouden door zijn team over het gat naar Verstappen achter hem. Het schommelt telkens, van een halve seconde tot bijna twee seconden. Hieruit blijkt dat inhalen niet eenvoudig zal worden. Waar in regenachtige omstandigheden doorgaans meerdere lijnen mogelijk zijn voor de coureurs om uit te vinden, wordt al snel helder dat er vandaag maar één werkende lijn bestaat. En daar zal Vettel geen moment van afwijken.

Tactiek komt in het spel

In de beginfase van de Turkse Grand Prix al beginnen teams strategische keuzes te maken in een poging een aantal posities te winnen. Het grote aantal onbekende factoren draagt bij aan de onduidelijkheid. Is de full wet band sneller, of toch de intermediate? En zal het circuit nog droog genoeg worden om over te gaan op slicks? Het zijn allemaal vragen waarop de teams het antwoord niet weten.

Als in een casino probeert Ferrari haar kansen tactisch te spreiden. Met Vettel in de top drie en Leclerc diep in het middenveld besluit de Scuderia mee te gaan in de probeersels van andere achterblijvers als Russell. Wat blijkt: de intermediates werken uitmuntend in de alsmaar verbeterende omstandigheden. Vettel zelf merkt de verbeteringen ook op. ‘Het zal spoedig veilig zijn om over te stappen op intermediates’, waarop Riccardo Adami, de race-engineer van Vettel, antwoordt. ‘We zien het, we monitoren momenteel de Williams’, zij rijden op die band.’

De rollen draaien om

Wanneer Leclerc door Ferrari naar binnen is gehaald en de tijdlijsten in vuur en vlam zet, zal het niet lang duren voordat ook Vettel zijn voorbeeld zal volgen. ’We denken erover om je naar binnen te halen. Leclerc rijdt op inters en is veel sneller. Bevestig, a.u.b.’ In de achtste ronde van de 58 ronden lange race duikt Vettel de pitstraat binnen voor zijn eerste stop. Binnen een mum van tijd is hij weer buiten, met Hamilton, eveneens zijn team bezocht, op enkele seconden achter hem.

De Race van Vettel | 'Hoeveel verliezen we als we nu nog naar binnen komen?'

De Ferrari is tot dat moment aanzienlijk meer comfortabel op het rubber met de blauwe wand, maar wanneer de inters er bij beide onder worden geschroefd, draaien de rollen om. Ineens is het voordeel aan Hamilton. De Brit, die zich aan het eind van de race voor de zevende maal als wereldkampioen kan kronen, komt met rasse schreden dichterbij. Maar passeren zit er niet in voor de Mercedes-coureur, want Vettel houdt zijn auto breed en wijkt bovendien niet van zijn lijn.

Verstappen slaat toe

In de tussentijd houdt de Ferrari-garage zich druk bezig met de bezigheden van Verstappen. De Nederlander, die Vettel tijdens diens eerste stint niet voorbijkwam, is ontketend in de vrije lucht en rijdt ondanks zijn verouderde full wets betere tijden dan het groepje bestaande uit onder andere Vettel en Hamilton. Adami dringt erop aan dat Vettel het tempo opschroeft. ‘Het zal krap worden met Verstappen. Focus. Hij blijft buiten, Verstappen blijft buiten.’

‘Het is nek aan nek’, meldt Adami niet veel later. ‘Verstappen rijdt nu een 48,6, wij denken dat hij aan het eind van de ronde binnenkomt.’ Het gat dat de Red Bull-coureur heeft geslagen lijkt genoeg te zijn om Vettel achter zich te houden. ‘Verstappen is nu in de pitstraat, we racen met hem bij de uitgang.’ Bij het uitkomen van de eerste bocht ziet Vettel dat hij niet genoeg heeft gedaan. Verstappen heeft de overcut perfect uitgevoerd en kan nu op weg naar de kop van het veld, die wordt opgemaakt door Stroll en Sergio Perez.

Druk van Hamilton

Twee ronden later volgt een nieuwe twist, wanneer Antonio Giovinazzi plotseling langzaam door het gras rijdt. De Italiaan parkeert zijn Alfa Romeo langs de barrière en daarmee wordt de virtual safety car ingeroepen. Adami meldt zich direct op de boordradio. ‘Doe je rembalans naar voren, houd je delta positief en probeer temperatuur in de banden te houden’, zo klinkt het vanuit de pitstraat.

Bij het eindigen van de neutralisatie in de veertiende ronde gaat Hamilton voor een inhaalactie bij het aanremmen voor de haarspeldbocht. Maar de Mercedes-coureur schat de situatie verkeerd in en blijft te veel aan de verkeerde zijde van het asfalt, waardoor hij zijn rempunt mist en bijna van de baan schiet. Albon ziet zijn kans en glipt erlangs, om vervolgens meteen druk te zetten op Vettel. Nog geen halve ronde later schiet hij de Duitser aan de binnenkant van bocht 7 voorbij met een scherpe manoeuvre.

Verstappen gooit eigen ruiten in

Hoewel de SF1000 van Vettel duidelijk minder presteert ten opzichte van de Racing Points en Red Bulls, geeft hij zich niet eenvoudig gewonnen. Het gevecht met Hamilton, die met hand en tand probeert de plaats zijn rivaal afhandig te maken, zal voortduren tot de 32ste ronde. De Brit zit muurvast achter de Ferrari. Het is voor beide coureurs een kwestie van overleven tot de vlag valt.

Overleven is het ook voor Verstappen, die na een fout van Perez zijn kans ziet om de tweede plaats over te nemen. Maar de Red Bull-coureur onderstuurt van de baan en doet een dubbele pirouette tot stilstand. ‘Dubbel geel op het rechte stuk, dubbel geel op het rechte stuk: Verstappen is gespind. Doe een kleine lift van het gaspedaal zometeen’, aldus Adami. Albon, Vettel en ook Hamilton passeren de Nederlander stuk voor stuk.

Vettel, de tacticus

Terwijl Verstappen zich met vlakke banden en al genoodzaakt ziet om een gebruikte set intermediates onder zijn RB16 te laten monteren, wordt er bij Ferrari al verder vooruit gedacht. ‘We verwachten geen regen meer’, meldt Adami. ‘Oké, maar ik denk dat de situatie niet veranderd, dus misschien is het een goed idee om nog een setje inters te gebruiken straks’, reageert Vettel. ‘Is goed, we monitoren’, bevestigt de Italiaanse ingenieur.

Vettel is vrij zeker van zijn zaak en neemt het strategische heft in eigen handen. ‘Het is nog te nat op de baan, we zullen te veel tijd verliezen als we overstappen op droog weer banden’, stelt de man uit Heppenheim. ‘Oké, wat wil je doen?’, vraagt Adami. ‘Inters!’, roept Vettel. ‘Blijf buiten voor nu’, zo klinkt het antwoord. ‘Weet wel dat er niet veel over is van mijn linker voorband. Op een nieuwe set zullen we sneller zijn’, dringt Vettel aan.

Verstappen maakt zijn achterstand goed

Na de pitstop van Leclerc in ronde 30 volgt Vettel het voorbeeld van zijn teammaat drie ronden later opnieuw. Het lijkt erop dat Ferrari te lang heeft gewacht met het naar binnen halen van de 53-voudig Grand Prix-winnaar, want bij het verlaten van de pitstraat komt hij wederom achter Verstappen terecht op de baan. Dit terwijl Verstappen vijftien ronden eerder nog flink wat tijd verloor vanwege zijn spin en daarbij behorende pitstop. De Red Bull-coureur is vastberaden de overwinning te grijpen en verdwijnt aan de horizon.

De Race van Vettel | 'Hoeveel verliezen we als we nu nog naar binnen komen?'

In ronde veertig arriveert een hecht groepje coureurs onder leiding van Vettel bij de staart van Stroll. Vanwege een ernstig probleem met zijn voorvleugel ploetert de Canadees al vanaf de zeventiende ronde met zijn bolide. Stroll probeert het naderende groepje nog achter zich te houden, maar slaat de plank mis door zich te verremmen in de haarspeldbocht. De alerte Vettel ontwijkt de glijdende Racing Point en promoveert daarmee naar de vierde plaats.

Hamilton gokt, voor de winst

De volgende maal dat het groepje start-finish passeert, rijdt Vettel weer achter zijn teamgenoot. Leclerc is vlak daarvoor namelijk eenvoudig langszij gereden op het rechte stuk. De Monegask vliegt er met behulp van zijn wijd openstaande DRS-systeem zonder moeite voorbij. Leclerc heeft de vaart er sowieso goed in zitten op zijn dan pas tien ronden oude intermediates, want daarna slaat hij het gat naar Verstappen in rap tempo aan stukken. Vettel heeft meer moeite de aansluiting te vinden, maar passeert de Nederlander alsnog wanneer deze vers rubber laat monteren voor zijn laatste stint.

Tegelijkertijd begint het besef bij Ferrari en ook Red Bull binnen te dringen dat Hamilton wel eens het einde van de wedstrijd zal proberen te halen. De Brit, die voor de pitstop van Vettel nog een vast uitzicht had op de versnellingsbak van zijn SF1000, besloot samen met de strategen van Mercedes om de gok te wagen en het leven van zijn banden zoveel mogelijk te rekken. Kan het ze de wedstrijd opleveren?

Vettel opent jacht op Leclerc

In de slotfase van de race lijkt het er niet op dat Hamilton de pitstraat nog zal bezoeken. De zesvoudig wereldkampioen heeft zo’n grote voorsprong op Perez, ongeveer twintig seconden, dat hij zijn zevende titel bijna kan proeven. Terwijl Hamilton vrijwel zeker is van de zege, zelfs als hij nog een stop doet voor de veiligheid, heeft de Racing Point-coureur achter hem nauwelijks rubber over op zijn wielen. Perez zakt met iedere ronde verder terug en probeert met man en macht uit de klauwen van Leclerc te blijven.

De Race van Vettel | 'Hoeveel verliezen we als we nu nog naar binnen komen?'

Maar Leclerc heeft het eveneens niet makkelijk met zijn verouderde banden, zo krijgt Vettel te horen over de boordradio. ‘Charles heeft een fout gemaakt in de eerste sector, het gat met hem is weer kleiner geworden’, meldt Adami voor de derde keer in korte tijd. ‘Hoeveel plaatsen verliezen we als we nog naar binnen komen voor droog weer banden?’, vraagt Vettel op zijn beurt. ‘We verliezen dan drie posities aan Sainz, Albon en Verstappen. Maar we verwachten ook zware regen voor de laatste ronden van de race’, reageert Adami. ‘Hoe zeker ben je dat het gaat regenen?’, aldus een benieuwde Vettel. ‘Vijftig procent’, klinkt het.

Een slotronde van jewelste

Met iedere ronde ziet Vettel het gat naar zijn teamgenoot kleiner worden. Hij ruikt een kans om alsnog het podium te halen. Het is een resultaat dat de Duitser meer dan kan gebruiken om zijn tot nu toe zeer matige seizoen te vergeten. En aangezien de overwinning vrijwel zeker aan zijn neus voorbijgaat vanwege een strategische keuze, is de derde, misschien de tweede plaats, het hoogst haalbare.

In de slotronde van de race begint Vettel, die dan twee seconden achter Leclerc ligt, te aanvaarden dat hij het podium op een haar na zal missen. Maar dan gebeurt het ondenkbare. De immer foutloze en zorgvuldige Perez schiet bijna van de baan aan het eind van de tweede sector. Leclerc reageert direct en scheert langs de Mexicaan. Maar in de haarspeldbocht is het 22-jarige talent te gretig en blokkeert hij zijn praktisch kale linker voorband. Perez pakt zijn tweede plaats terug en Leclerc probeert met man en macht tractie te krijgen, maar op het vuile, glibberige asfalt komt hij simpelweg niet op stoom. Zodoende kan ook Vettel erlangs.

Strijdlustige Vettel verlangt naar meer

In de laatste combinatie van bochten wordt duidelijk dat Perez geen ronde langer door kan rijden op zijn dan 48 ronden oude intermediate banden. De vullingen trillen zowat uit het gezicht van de Mexicaanse coureur en als gevolg verliest deze nog bijna een positie aan Vettel, die op verser rubber behendig accelereert uit de laatste knik. ‘Ga ervoor, ga ervoor!’, roept zijn engineer. Maar Perez doet net genoeg en laat het rode gevaarte zijn spiegels niet verlaten.

Eenmaal de finishvlag gepasseerd blijkt waarom Vettel zijn helm aan het eind van het seizoen nog niet aan de wilgen hangt. ‘Ik had hem bijna, ik had hem bijna, bwoah!’ De vechtlust is nog levend en wel in het hart van de viervoudig wereldkampioen. ‘Geweldig gedaan, Seb’, reageert Adami. Met zijn prestatie doet Vettel goede zaken in het klassement. Hoewel hij zich niet kan mengen in de strijd om de kopposities in het middenveld, verdubbelt hij zowat zijn puntentotaal.

Tevreden naar Bahrein

‘Dat was prachtig’, zo vervolgt een hoorbaar uitgeputte Adami. ‘Dankjewel, het was een intense race. Ik denk dat ik vanavond wel goed zal slapen. Bedankt allemaal voor je harde werk. Het was lastig op de intermediates, misschien was ik wat te conservatief. Met name in bocht acht. Het was wellicht niet de juiste keuze om banden te sparen, maar goed, het was hoe dan ook een sterke race’, besluit Vettel.

‘Hoe vond je de eerste ronde?’, vraagt Vettel nog, refererend aan de acht posities die hij in de openingstoer buitmaakte. ‘Dat was zo cool, je was op dreef! Als een leeuw, Seb!’, aldus een enthousiaste Adami. Het is nu aan de Ferrari-coureur om zijn seizoen op een vergelijkbare manier af te ronden, alvorens hij de overstap maakt naar het toekomstige fabrieksteam van Aston Martin. Op een dag waar Vettel zijn rijke ervaring in de sport op grootse wijze benutte, kan het huidige Racing Point niet blijer zijn met de beslissing om hem in dienst te nemen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws