De strijd op Silverstone: 'Ferrari komt heel dicht in de buurt van de RB18' Formule 1
Formule 1

De strijd op Silverstone: 'Ferrari komt heel dicht in de buurt van de RB18'

De strijd op Silverstone: 'Ferrari komt heel dicht in de buurt van de RB18'

Voor Ferrari staat er een cruciale periode voor de deur. Het team heeft al ruim twee maanden geen overwinning geboekt, en kijkt tegen een grote achterstand aan op Red Bull Racing. Ferrari zal hopen dat na de vervanging van de motor van Leclerc de betrouwbaarheidsproblemen over zijn. The Race geeft een antwoord op de vraag wat kan het team in Silverstone.

De Britse Grand Prix van dit weekend is het begin van een cruciale zomer voor Ferrari. De race op Silverstone moet de herlancering zijn van de Ferrari F1-75-auto, die al twee maanden geen overwinning heeft behaald. Max Verstappen van Red Bull heeft in de afgelopen vier races negentig punten verzameld, vergeleken met 22 punten voor Charles Leclerc.

Ondanks het gebrek aan resultaten en betrouwbaarheid, is de F1-75 tot nu toe nog steeds in staat om met Red Bull te concurreren. 'In Canada kon Carlos Sainz zijn eerste carrière overwinning niet behalen, maar zijn racetempo bleek superieur aan dat van Verstappen, vooral in de tweede stint. Het is duidelijk dat Ferrari tot nu toe minder heeft geoogst dan het echte potentieel van de auto.'

Is Silverstone een Red Bull circuit?

'Op Silverstone keert de Formule 1 terug naar racen op een zeer snel circuit, zoals Baku en Montreal, maar veel meer front-limited op banden (de voorbanden glijden een stuk eerder dan de achterbanden, red.). Waar in Canada en Azerbeidzjan de tractie uit de bochten een bepalende factor was, is bij Silverstone de aerodynamische efficiëntie veel belangrijker. Het is cruciaal om veel snelheid in de bochten te krijgen, met een precieze voorkant die vertrouwen wekt bij de coureurs.'

'Vanuit het oogpunt van aerodynamische efficiëntie, wat in de praktijk betekent dat je een lage luchtweerstand kunt hebben zonder al te veel downforce op te offeren, komt Ferrari heel dicht in de buurt van de RB18. De grote snelheidsverschillen op het rechte stuk, die we bijvoorbeeld in Jeddah zagen, zijn er eigenlijk niet meer. Leclerc kan ook rekenen op een nieuwe krachtbron. Op een zeer snelle baan als Silverstone mag kracht niet worden onderschat', zo stelt The Race.

Ferrari komt waarschijnlijk met nieuwe achtervleugels naar Silverstone

Ferrari heeft veel gewerkt aan de aerodynamica van zijn achtervleugel, en heeft profielen bestudeerd die de snelheid op het rechte stuk verhogen wanneer de DRS open is. 'Juist in die situaties kon Red Bull effectiever zijn dan Ferrari voorheen. Sinds de Spaanse Grand Prix, toen Ferrari een nieuwe vleugel met hoge downforce bracht, heeft het het ontwerp van de beweegbare flap veranderd, die wanneer geopend een bredere doorgang voor lucht biedt, de weerstand vermindert en de maximale snelheden verhoogt.'

In Canada debuteerde Ferrari ook met zijn nieuwe medium low-downforce achtervleugel, met een gebogen hoofdprofiel maar met minder inval. Deze nieuwe achtervleugel, die alleen door Leclerc in Canada werd gebruikt, zal naar alle waarschijnlijkheid door beide coureurs op Silverstone worden gebruikt.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws