De vijf circuits die beter geschikt zijn voor een double-header Formule 1
Formule 1

De vijf circuits die beter geschikt zijn voor een double-header

De vijf circuits die beter geschikt zijn voor een double-header

Dit jaar rijdt de Formule 1 voor het tweede seizoen op rij tweemaal op hetzelfde circuit rond. De coronacrisis is nog steeds goed voelbaar voor de sport. De race in Canada werd geannuleerd en ook de vervangende race in Turkije kon geen doorgang vinden. De Grand Prix van Stiermarken keert ervoor terug, zoals we deze ook in 2020 al zagen. Maar had de Formule 1 niet beter op een ander circuit een double-header kunnen afwerken?

Vorig jaar hadden we een veelvoud aan double-headers in de Formule 1. Zo werd er in 2021 twee keer een race verreden op het circuit van Silverstone, kwamen de heren coureurs tweemaal in actie op de Red Bull Ring als opening van het seizoen én werden er tot slot ook nog twee races verreden op het circuit van Bahrein. Kortom, het is een trend die zich dit jaar even voortzet door de coronacrisis. De organisatie van de sport moet flexibel blijven en doet dit middels de uitstekende banden die het heeft met diverse circuits.

Toch is het gemakkelijk om jezelf af te vragen waarom de F1 er opnieuw voor kiest om wéér twee races te verrijden op de Red Bull Ring. F1Maximaal neemt je mee naar de alternatieven in Europa, waarbij we niet per se tot tweemaal toe naar dezelfde race hoeven te kijken op één circuit. We kijken daarom naar circuits die dit jaar geen F1-race hebben, omdat dat nou eenmaal meer diversiteit en opties biedt. Omgekeerde lay-outs zijn in 2020 al overwogen, maar bij vrijwel elk circuit moesten er significante aanpassingen (aan onder meer uitloopstroken, red.) gemaakt worden, waardoor dit uiteindelijk geen plausibele optie bleek.

1. Motorland Aragon

Een circuit dat niet vaak genoemd wordt, maar tóch een Grade 1-licentie heeft is het circuit Motorland Aragon. Het circuit werd in 2009 geopend en sindsdien zijn er vooral MotoGP-races en WTCR-races afgewerkt. Ondanks het feit dat de FIA er niet veel races laat rijden is het een vloeiend circuit met genoeg inhaalpunten.

Zo heb je na bocht 1 een scherpe 90-gradenbocht naar links die geheid voor dappere actie kan zorgen. Het circuit heeft veel hogesnelheidsbochten, maar we hebben gezien in Mugello dat een typisch MotoGP-circuit ook prima voor actie kan zorgen in de Formule 1.

2. Het bijzondere Circuit Ricardo Tormo

Een ander circuit in Spanje dat ruim bedeeld is in verschillende omlopen is het Circuit Ricardo Tormo in Spanje. Eveneens gelegen in de buurt van Valencia zou het geen raar circuit zijn om naar af te reizen voor een mogelijke dubbele afwerking. Zo kan er op het ‘normale’ Grand Prix-circuit worden gereden, hier zijn al een aantal testsessies afgewerkt. Maar dat is niet de enige omloop, zo is daar ook de mogelijkheid voor het racen op een outer-loop die iets meer snelheid toelaat.

Kortom, wederom verschillende circuits, waarbij wederom andere afstellingen nodig zijn. Juist dat laatste is belangrijk om ander type race te bewerkstelligen. En niet onbelangrijk, ook dit circuit in Spanje heeft een Grade 1-licentie van de FIA. Het zorgt ervoor dat er andere karakteristieken boven komen drijven bij de bolides, waardoor bijvoorbeeld een Red Bull Racing of een Mercedes in meer of mindere mate in het voordeel is. Een dubbele race op hetzelfde circuit betekent ook een dubbel voordeel.

MotoGP-kampioen Valentino Rossi reed al eens een rondje over het circuit met een Mercedes, hieronder te zien.

Valentino Rossi manoeuvreert een Mercedes over Circuit Ricardo Tormo

3. Een terugkeer van de Nürburgring

Als we dan toch een duit in het zakje mogen doen voor Liberty Media, is er één circuit waar we nog eens voor willen pleiten: de Nürburgring. Een Grand Prix in Duitsland is onmisbaar op de kalender en daarnaast ook nog eens relatief in de buurt van Oostenrijk. Het is daarmee een definitieve optie die niet genegeerd had mogen worden.

Het circuit leverde vorig jaar een uiterst spannende Grand Prix op met veel actie. Er was een safety-car nodig en het veld lag ook hier erg dicht bij elkaar, Daniel Ricciardo wist hier immers het podium te bestijgen met Renault. Het is een circuit dat racen prima faciliteert, met stevige rempunten in bocht 1 en bocht 7, en natuurlijk de chicane voor de laatste bocht.

Een rondje op de Nürburgring

4. Het snelle circuit van Mugello

De race op het circuit van Mugello was een van de huzarenstukjes van het seizoen 2020. Nog nooit had de Formule 1 hier een race op afgewerkt, terwijl het circuit prima voldeed als toneel voor het Formule 1-circus. De organisatoren waren in ieder geval al lang aan het azen op een race, maar tot 2020 kwam het nooit tot wasdom.

Vervolgens werden we getrakteerd op een wederom bizarre race die op een zeker moment helemaal uit de klauwen liep. Vanaf ronde 1 was duidelijk dat het een bijzondere race zou worden. Veel coureurs kozen voor een agressieve eerste fase, wat leidde tot een safety-car én een rode vlag na de herstart met de befaamde crash die nog lang zou heugen. Uiteindelijk werd de race afgevlagd met slechts 12 coureurs.

Daarnaast is het circuit, gelegen in de Toscane, een echt kwalificatiecircuit. Het was in 2020 vooral genieten op de zaterdag, gezien de coureurs dat weekend steeds meer de limiet opzochten en dit ook duidelijk te zien was aan de bolides. Kortom, een succesweekend dat zeker voor herhaling vatbaar is.

Een rondje op Circuit Mugello

5. Het legendarische circuit van Estoril

Tot slot kan de Formule 1 ook nog eens extra afreizen naar Portugal voor de terugkeer van een legendarisch circuit. Voorheen verreed de Formule 1 de Portugese Grand Prix namelijk op het circuit van Estoril. Tot 1996 werden er races gereden op het circuit, daarna raakte het deels in verval doordat de sport er stopte.

Een terugkeer leek vorig jaar dan ook dichtbij toen de geruchten over een nieuwe Grand Prix van Portugal zich aandeden. Echter werd al snel duidelijk dat het ging om het circuit in Portimao. Toch had het geen straf geweest om de Formule 1-coureurs op Estoril te zien terugkeren.

Het circuit biedt namelijk veel uitdaging voor de coureurs. Het circuit typeert zich niet als een hogesnelheidscircuit, zoals Portimao dat iets meer is. Dit circuit is er een waar vooral de lage snelheidsbochten een sterke stempel drukken. Denk bijvoorbeeld aan de stevige chicane bij bocht 9 en 10. Kortom, het is zeker een circuit dat het overwegen waard is in plaats van een extra race in Oostenrijk.

We kunnen in ieder geval stellen dat de sport in Europa talloze mogelijkheden heeft om uit te wijken naar een ander circuit ter vervanging van de Grand Prix van Stiermarken. Daarnaast weten we ook dat verschillende circuits ook gewoon interesse hebben. Zo liet bijvoorbeeld de circuitdirectie van Mugello weten wel oren te hebben naar een tweede race op het circuit en stond ook Portimao weer op het programma dit seizoen. Kortom, genoeg opties. Laten we vooral hopen dat ook Liberty Media in mogelijkheden blijft denken.

Door: Merijn Kramer

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws