Italiaanse media: 'Verstappens achterband klapte door te lage bandenspanning' Formule 1
Formule 1

Italiaanse media: 'Verstappens achterband klapte door te lage bandenspanning'

Italiaanse media: 'Verstappens achterband klapte door te lage bandenspanning'

Volgens media in Italië begaf de achterband van Max Verstappen in Baku het mogelijk vanwege een te lage bandendruk. Pirelli schreef voor de Grand Prix van Azerbeidzjan een bepaalde bandendruk voor en verhoogde het advies, maar het team van Red Bull Racing zou dat advies naast zich neer hebben gelegd.

La Gazzetta Dello Sport meldt dat het informatie heeft over de mogelijke oorzaak van de crash van zowel Verstappen als Lance Stroll. Volgens de sportkrant kwam uit het gedetailleerde onderzoek van Pirelli in Milaan dat er geen sprake was van een constructiefout of een ander defect. De bandenleverancier van de Formule 1 zou er van overtuigd zijn dat Verstappen een te lage bandenspanning in zijn banden zou hebben gehad tijdens de race.

Pirelli veranderde advies bandenspanning

In eerste instantie schreef Pirelli een minimale bandendruk van minimaal 20 psi op de voorbanden en 19 psi op de achterbanden, maar verhoogde dat na de eerste twee vrije trainingen. De Italianen zagen in dat het veiliger was om met een bandenspanning van tussen de 20 en 22 psi in de achterbanden te rijden, maar mogelijk heeft Red Bull daar geen gehoor aan gegeven. Een te lage bandenspanning kan zorgen voor het breken van de bandconstructie, waardoor de crash van Verstappen kon ontstaan.

Red Bull zegt zelf nog geen idee te hebben hoe de crash van Verstappen heeft kunnen gebeuren. Zo zei Helmut Marko na de race tegenover Auto, Motor und Sport niet te weten wat de precieze oorzaak was van de crash. 'We hadden alles onder controle, hij had zelfs nog veel sneller kunnen gaan', zei de Oostenrijker over de race van Verstappen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws