Deze teams lopen risico op een Hamilton-Rosberg-scenario in 2021

Deze teams lopen risico op een Hamilton-Rosberg-scenario in 2021

De titanenstrijd tussen Lewis Hamilton en Nico Rosberg stopte alweer dik vier jaar geleden, maar de meeste Formule 1-liefhebbers zullen het zich nog herinneren als de dag van gisteren. Onlangs deed Toto Wolff een boekje open over hoe hij de situatie destijds ervaarde. Er waren duidelijke signalen en kenmerken die Mercedes simpelweg had genegeerd en die uiteindelijk leidden tot uitbarstingen op het circuit. In de tussentijd heeft de Formule 1 niet meer echt zo'n strijd mogen meemaken. Is er een kans dat we dit jaar wel weer hierop getrakteerd worden?

Wolff kaartte eigenlijk drie punten aan die bij hadden gedragen aan de ontknoping van het onderlinge gevecht. Allereerst hadden de twee coureurs al een geschiedenis met elkaar in het karten. Ze zaten in hetzelfde team en werden vaak met elkaar vergeleken. Hoe de onderlinge verhouding toen was tussen Hamilton en Rosberg, is tot de dag van vandaag onbekend. 'Er was in het verleden veel gebeurd en die historische context kenden wij niet, die zullen we ook nooit kennen', verklaarde Wolff in de High Performance Podcast. Dat de eindeloze rivaliteit tussen de twee iets te maken gehad heeft met het ontploffen van de relatie, lijkt bijna een gegeven.

Daarnaast waren de twee coureurs continu verwikkeld in een spannende titelstrijd. In 2016 liep dit gevecht zelfs door tot de laatste ronde van het seizoen. Op dat moment hadden de Mercedes-heren al een ruime drie jaar aan irritatie achter de rug. Dat kwam niet alleen naar voren in spannende gevechten, maar ook wanneer teamorders opgevolgd moesten worden. 'We moesten kijken naar hoe er werd gereageerd als het niet goed liep', legde Wolff uit. 'Ik zei dat de volgende keer dat ze in de buurt van elkaar zouden komen, ze moesten denken aan Mercedes.' Alleen dat ging niet altijd even goed.

Aston Martin

Kijkend naar teams waarbij een soortgelijk scenario zich dit jaar zou kunnen afspelen, komt gek genoeg Aston Martin als eerste naar boven. Het team is niet verwikkeld in een strijd om de wereldtitel, maar dat hoeft ook niet. Het kenmerk dat Wolff aankaartte, kan vrij geïnterpreteerd worden als 'onderling strijden om posities of punten'. Zo'n gevecht kan nog weleens heel spannend gaan worden. 'De druk die op Sebastian Vettel staat is enorm', legde Ralf Schumacher uit bij Sport1. 'Hij moet Lance Stroll verslaan.'

Dan is Vettel ook niet de makkelijkste als het gaat om gevechten met zijn teamgenoten. Teamorders deden op zulke momenten vaak niet zo veel meer voor de viervoudig wereldkampioen. Een goed voorbeeld daarvan is het 'Multi 21'-scenario tijdens de GP van Maleisië in 2013. Teamgenoot Mark Webber reed toen comfortabel aan de leiding, met Sebastian vlak erachter. Beide coureurs kregen de instructie 'Multi 21' te horen, wat betekende dat ze de race in deze volgorde zouden eindigen. Toch ging Vettel in de aanval en na een hevig gevecht pakte de Duitser de koppositie. Webber en Red Bull waren na afloop niet te spreken over zijn acties.

Stroll en Vettel hebben op dit moment nog geen significante geschiedenis met elkaar, op de botsing tijdens de afkoelronde van de GP van Maleisië in 2017 na. Daar kan dit seizoen wellicht verandering in komen. Met een auto die ondermaats presteert, is de strijd tussen de twee coureurs het enige wat echt gewonnen kan worden. De vraag is hoe Vettel om zal gaan met de druk en in hoeverre hij geleerd heeft van zijn voorgaande fouten. Met zijn leeftijd lijkt hij zijn streken echter niet te verleren. Twee jaar geleden in Brazilië zagen we nog dat de Heppenheimer met regelmaat als heethoofd uit de hoek komt. 'Mein Gott, müss das sein!', zo vereeuwigde hij zichzelf als druppel die de al overvolle Ferrari-emmer deed overlopen. Spektakel is ook in 2021 dus niet uitgesloten.

Ferrari

Het team waar Vettel vandaan is gekomen heeft ook de juiste ingrediënten in huis voor een heftige strijd. Tijdens de eerste GP van dit seizoen in Bahrein liet Carlos Sainz zien dat hij al heel dichtbij teamgenoot Leclerc zit. 'Sainz kan concurreren met een superster als Leclerc', voorspelde oud F1-coureur Pedro de la Rosa al voorafgaand aan het seizoen. Er lijkt een spannende onderlinge strijd aan te komen, terwijl het gevecht om de derde plaats in het klassement na een dramatisch 2020-seizoen maar al te belangrijk is voor de renstal uit Maranello. Dat zet druk op de twee mannen. Ze zullen verwikkeld zijn in een dubbele strijd die ze beiden willen winnen. De vraag is welk doel belangrijker blijkt te zijn.

Veel geschiedenis hebben de twee coureurs niet met elkaar, maar dat is ook niet nodig. Vorig seizoen lieten de twee al zien dat ze hun tanden in elk gevecht zetten. In Bahrein liep een ontmoeting maar net goed af, toen Sainz zijn toekomstige teamgenoot inhaalde voor plek zeven. Indien een dusdanig gevecht dit jaar plaatsvindt, is een goede afloop wederom niet verzekerd. Teamorders zullen dan niet altijd werken, gelijke kansen zijn voor Leclerc namelijk zeer belangrijk. Dat heeft hij in zijn tijd bij Ferrari regelmatig over de boordradio laten merken.

Haas

Het enige team waar de coureurs een lange geschiedenis met elkaar hebben is Haas. Nikita Mazepin en Mick Schumacher zaten tijdens hun kart-carrière allebei bij team TonyKart in 2013. De coureurs hebben ook een zeer vergelijkbare weg naar de Formule 1 gevolgd. Tot nu toe lijken de signalen positief te zijn. 'Het respect is er', vatte Schumacher samen volgens Motorsport.com. 'We gaan nu echt nauw samenwerken, dus het wordt interessant om te zien hoe het dit jaar zal gaan.' Mazepin beschreef zijn teamgenoot zelfs als een 'zeer aardige jongen'.

Dit vriendelijke PR-bandje kan echter in een mum van tijd omslaan. Hamilton en Rosberg waren in hun karttijden ook goede vrienden. Twintig jaar later was daar niets meer van over. Daarbij komt dat bij Haas de onderlinge strijd misschien wel het belangrijkst is. Het team zal het hele seizoen achteraan rijden, dus kunnen de coureurs alleen van elkaar winnen. Mazepin heeft al bewezen in de Formule 2 dat hij er niet vies van is zijn elleboog uit te steken in een duel. Schumacher is wellicht wat voorzichtiger, maar tegelijkertijd staat op hem nog meer druk dan op Mazepin vanwege zijn achternaam en de potentie die hij lijkt te hebben. Mocht een onderling gevecht uitbreken, gaat dat zeer waarschijnlijk voor vuurwerk zorgen.

Red Bull en Mercedes hebben het op orde

De twee titelconcurrenten, Red Bull en Mercedes, zullen dit jaar bespaard blijven van een Hamilton-Rosberg-scenario. Het is onderhand duidelijk geworden dat Valtteri Bottas niet vurig genoeg is om in de problemen te komen met teamgenoot Hamilton. De twee werken ondertussen vier jaar met elkaar samen en enige irritatie werd alleen gericht naar het team. Denk bijvoorbeeld aan de GP van Rusland in 2018, waar een teamorder simpelweg de overwinning afpakte van Bottas. Hoewel Bottas later in de Netflix-serie Drive to Survive aangaf dit nooit meer te doen, is het de vraag of de Fin daad bij woord voegt als het puntje bij paaltje komt.

Bij Red Bull zal het evengoed rustig blijven tussen Max Verstappen en Sergio Perez. Beide coureurs kennen hun posities binnen het team en hebben respect voor elkaar. Perez heeft als enige van de twee echt een geschiedenis van mislopende gevechten met zijn teamgenoot. In de tijd dat de Mexicaan samen met Esteban Ocon bij Force India reed, kreeg hij het in 2017 een aantal keer aan de stok met de Fransman. Sinds de twee mannen voor andere teams rijden, zijn ze een stuk volwassener gaan rijden.

Bij de overige teams lijken de pijlen momenteel niet te wijzen op een ontvlamming van relaties. Daniel Ricciardo en Lando Norris lijken er de types gewoon niet voor, Fernando Alonso en Esteban Ocon leken in ronde één van 2021 qua pace te ver van elkaar af te zitten en bij AlphaTauri en Alfa Romeo lijken ze meer bezig met het team op de rails te krijgen dan dat ze bezig zijn met het bijsturen van de rijdersduo's. In de Formule 1 kan het echter zomaar omslaan. Er is maar één ongelukkige aanvaring tussen Yuki Tsunoda en Pierre Gasly nodig om langzaamaan de spanning om te schroeven, blijken de Japanner en Fransman in 2021 gewaagd aan elkaar.



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Analyse longruns: Pijlsnelle Verstappen toont verborgen snelheid Red Bull

Max Verstappen mag dan in de tweede vrije training voor de Grand Prix van Spanje geen potten hebben gebroken met zijn teleurs...

Marko: 'Verstappen had veel gedoe bespaard als hij binnen de lijntjes kleurde'

Helmut Marko is van mening dat Max Verstappen zich aan de regels omtrent de baanlimieten moet houden, hoe bizar deze ook zijn...

Verstappen wil nog verbeteren in 2021: 'Het is nooit goed genoeg'

Max Verstappen denkt dat de verschillen tussen Red Bull Racing en Mercedes deels afkomstig zijn van de afstelling van de auto...

F1 in het kort | Pirelli: Tweestopper voornaamste keuze in Spanje

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Boordradio's VT1 | Ingenieur Perez: 'Verstappen heeft zijn auto beschadigd in bocht 7'

Ook tijdens de eerste vrije training in Spanje was er weer voldoende te horen op de boordradio's. Zo ervoer Lewis Hamilton wa...

Verstappen tevreden in Spanje ondanks P9: 'Hebben een prima dag gedraaid'

Max Verstappen denkt dat Red Bull Racing een prima eerste dag gekend heeft in Spanje. De Nederlander wist de eerste vrije tra...

Live F1 15.00u | Tweede vrije training Grand Prix van Spanje 2021

Nog geen week na de Grand Prix van Portugal staat het Spaanse Formule 1-evenement van 2021 alweer op de agenda. Het Zuid-Euro...

Marko vreest: 'Nu wordt het wel krap met de reserveonderdelen'

Helmut Marko laat vanuit Spanje weten dat er niet heel veel reserveonderdelen aanwezig zijn voor Max Verstappen en Sergio Per...

Coulthard mengt zich in track limits-discussie: 'Belachelijk dat hieraan getwijfeld wordt'

David Coulthard is helemaal klaar met de track limits-discussie. Drie races gaat het al over het feit dat het niet duidelijk...

Hamilton: 'We kunnen niet afhankelijk zijn van fouten van anderen'

Lewis Hamilton heeft aangegeven geen psychologische spelletjes te willen spelen met Max Verstappen en breekt een lans voor Va...

Lees meer

Net binnen

Verstappen heeft vizier op poleposition: 'Om te winnen moet je hier op de eerste startrij staan'

Max Verstappen heeft een duidelijk doel voor ogen voor de Grand Prix van Spanje. De Red Bull Racing-coureur wil na een wat te...

Doornbos ziet Verstappen onder druk: 'Hij moet niet weer over de limiet van de auto gaan'

Robert Doornbos ziet dat Red Bull Racing er niet meer zo goed voorstaat als aan het begin van het seizoen. De Oostenrijkse re...

Foutjes en verkeer verbergen ware snelheid Red Bull in Spanje

Red Bull Racing kent geen daverend begin van haar weekend in Spanje. De Oostenrijkse renstal lijkt zelfs tegen een fikse acht...

Vraagtekens bij Grand Prix van Turkije na problematische beslissing Britse overheid

De Grand Prix van Turkije staat mogelijk op losse schroeven nadat de overheid van Groot-Brittannië heeft aangekondigd dat het...

Analyse longruns: Pijlsnelle Verstappen toont verborgen snelheid Red Bull

Max Verstappen mag dan in de tweede vrije training voor de Grand Prix van Spanje geen potten hebben gebroken met zijn teleurs...

Lees meer