Het Duitse medium Auto Motor und Sport betwijfelt of Max Verstappen de strijd met Carlos Sainz had kunnen aangaan tijdens de Grand Prix in Australië, ook als de drievoudig wereldkampioen niet was uitgevallen. Red Bull Racing kampte het hele weekend al met verschillende mankementen aan de RB20, en het zou het Duitse medium daarom niet hebben verbaasd als Verstappen later in de race dezelfde problemen zou hebben gekregen als Sergio Pérez. Het circuit van Albert Park ligt de Red Bull-bolide sowieso niet, aldus het medium.
'Als neutrale fan wist je niet of je blij of boos moest zijn na de Grand Prix van Australië', opent het Duitse medium Auto Motor und Sport haar analyse van de race in Melbourne. 'In termen van spanning en afwisseling was de terugtrekking van Max Verstappen zeker een goede zaak. Maar Red Bull leek ook zonder het vroege remprobleem kwetsbaar. En Carlos Sainz was in absolute topvorm zestien dagen na zijn blindedarmoperatie in Jeddah.'
Volgens het Duitse medium was het opvallend dat Pérez 56 seconden achter Sainz finishte, al kwam dat merendeel door een stukje tear off dat in de bolide van de coureur was gekomen. De problemen leken zich tijdens het hele Australische weekend op te stapelen voor de huidige wereldkampioenen. 'Zware krassen op de vooras vertraagden beide Red Bulls. De coureurs klaagden herhaaldelijk over onderstuur. Verstappen verloor acht tienden per ronde op Leclerc en zes tienden op Norris in de long run op vrijdag. De ingenieurs veranderden de set-up 's nachts. Zonder succes. De long run in de derde training beloofde ook geen verbetering.'
Helmut Marko was van mening dat Verstappen op zijn minst Ferrari had kunnen uitdagen, als hij niet was uitgevallen, maar Auto Motor, und Sport trekt dat in twijfel. 'In de race zou Verstappen waarschijnlijk dezelfde problemen hebben gehad als Pérez, zij het misschien in mindere mate. Dit type circuit in combinatie met de zachte banden van Pirelli is de slechtst mogelijke cocktail vanuit het oogpunt van Red Bull. Op Albert Park worden de voorbanden harder belast dan de achterbanden. Het gladde asfalt werkt korrelvorming in de hand. Ferrari en McLaren konden hier beter mee omgaan. Een soortgelijk karakter maakte het Red Bull vorig jaar in Las Vegas moeilijk.'
'Alonso haalde voet honderd meter eerder van gaspedaal'
Ook de straf die Fernando Alonso na de race nog kreeg voor het te vroeg aanremmen tijdens de laatste ronde, en waardoor de Spanjaard uiteindelijk terugviel naar een P8-raceresultaat, wordt nog even besproken. 'Uit de telemetriegegevens bleek dat Alonso zijn voet ongeveer honderd meter eerder van het gaspedaal had gehaald dan normaal. Hij had zelfs iets geremd, maar dat droeg nauwelijks bij aan de vertraging. Het was waarschijnlijker dat hij één keer meer terugschakelde dan normaal. Daarna schakelde hij meteen weer naar een hogere versnelling, om vlak voor de apex weer op te schakelen. Alonso verklaarde dat hij iets te veel gas had genomen en dit moest corrigeren.'
'De stewards trokken zich weinig aan van de uitleg van de Spanjaard. Voor hen was het duidelijk dat de manoeuvre in kwestie ertoe leidde dat Russell ongewoon snel inhaalde', schrijft het Duitse medium over de oorzaak van de crash van Russell tijdens de laatste ronde. 'Ze erkenden onvoorspelbaar en potentieel gevaarlijk rijgedrag en bestraften dat met een straf van twintig seconden. Hierdoor zakte Alonso van de zesde naar de achtste plaats.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties