Duitse journalist onder de indruk van consistentie Verstappen: 'Dat was opzienbarend' Formule 1
Formule 1

Duitse journalist onder de indruk van consistentie Verstappen: 'Dat was opzienbarend'

Duitse journalist onder de indruk van consistentie Verstappen: 'Dat was opzienbarend'

Michael Schmidt heeft met veel bewondering gekeken naar de consistentie van Max Verstappen tijdens de Grand Prix van Bahrein. De journalist van Auto, Motor, und Sport zag dat niet alleen de drievoudig wereldkampioen, maar ook Red Bull Racing-teamgenoot Sergio Pérez er relatief eenvoudig in slaagde om een lange stint op het zachtste rubber van Pirelli af te werken zonder daarbij terrein prijs te hoeven geven op de concurrentie, die op de harde compound reed.

Waar vrijwel iedereen de laatste stint van ruim twintig ronden afwerkte op de band met de witte wang, daar stuurde Red Bull beide coureurs op de zachtste band naar buiten. Carlos Sainz, die nog in gevecht was met Pérez om de tweede plaats, rekende er op dat het tempo van de Mexicaan in de slotfase in zou zakken, maar niets bleek echter minder waar. Ondanks de bemoedigende woorden aan het adres van Sainz dat het omslagpunt bereikt zou zijn, hield Pérez eenvoudig stand en kwam de Spanjaard geen meter dichterbij.

Het veld lijkt in 2024 ontzettend dicht op elkaar te zitten, met uitzondering van Red Bull dan. 'Niemand durft risico's te nemen, alleen Red Bull kan zich dat veroorloven', constateert Schmidt in zijn analyse voor Auto, Motor, und Sport. 'Want zij hebben de beste coureur, de meeste expertise en dus ook de meeste reserves', aldus Schmidt.

Indrukwekkende consistentie Verstappen

Dat Red Bull koos voor een strategie, die ze ook vorig jaar de zege opleverde, was geen onlogische keuze. Het constante tempo dat Verstappen tijdens zijn eerste stint, eveneens op de zachte band, reed, toonde al aan dat Verstappen de slijtage prima onder controle had. 'De consistentie van Verstappen was opzienbarend', zo schrijft Schmidt. 'Tussen ronde vijf en ronde zestien lagen alle rondetijden van de titelverdediger tussen de 1:36,960 en 1:37,178 seconden. En dat op het zachte rubber en met veel benzine aan boord.'

Tekst gaat na de afbeelding verder.

max verstappen red bull bahrein gp 2024
Max Verstappen maakte in Bahrein veel indruk met zijn constante rondetijden.

Vorig jaar wist Red Bull eenzelfde strategie ook al te laten werken, maar ondanks dat de concurrentie het concept van de RB19 heeft overgenomen, durfden zij een laatste, lange stint op de zachte band niet aan. 'Alleen Daniel Ricciardo was daartoe in staat. Tegen het einde van de race had hij acht seconden goedgemaakt op teamgenoot Yuki Tsunoda, die op de harde banden reed.'

Voorsprong Red Bull

In de kwalificatie was het verschil in Q1 tussen de eerste en de laatste plek net iets meer dan een seconde, maar in de race waren de verschillen duidelijk een stuk groter, zo zag ook Schmidt. 'Je moet vrezen dat Verstappen nog niet eens alles heeft laten zien. Eigenlijk had Sainz in de laatste stint de meeste tijd goed moeten maken met zijn bandenvoordeel. Maar de Nederlander had de teugels al wat laten vieren', aldus Schmidt, die na een race zonder safety car de balans probeert op te maken.

'Na de eerste pitstop had hij 11,9 seconden gewonnen op Sainz, toen beide coureurs op de zachte band reden. In de tweede stint reden ze allebei op de harde band en steeg het gat naar 21 seconden. Daar kwamen nog vier seconden bij in de laatste stint. Ferrari verloor 0,44 seconde per ronde op Red Bull en Mercedes zelfs 0,82 seconden. McLaren moest zelfs 0,85 seconden toegeven, terwijl Aston Martin op 1,31 seconden volgt', benoemt Schmidt tot slot de verschillen per ronde tussen de topteams.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws