Enkele minimale reactietijden geschrapt van nieuwe pitstop-richtlijnen Formule 1
Formule 1

Enkele minimale reactietijden geschrapt van nieuwe pitstop-richtlijnen

Enkele minimale reactietijden geschrapt van nieuwe pitstop-richtlijnen

De FIA heeft een deel van de minimale reactietijden geschrapt van het plan om pitstops van minder dan twee seconden te vertragen, meldt Racefans. Niet langer zal het verplicht zijn om minimaal 0.15 seconden reactietijd mee te nemen bij het monteren van een nieuw wiel. Ook is de 0.2 seconden minimale reactietijd voor een coureur bij het wegrijden gehalveerd.

Vorige maand werd onthuld dat de FIA pitstops wilde vertragen om de veiligheid ervan te verbeteren. Dit leidde tot kritiek van meerdere teams en naar aanleiding daarvan zijn enkele details van de technische richtlijnen aangepast. Ook is de datum van ingang verschoven van de GP van Hongarije naar de GP van België.

De verminderingen in reactietijd

Allereerst wordt in de richtlijnen beschreven dat wanneer een team sensoren gebruikt om te detecteren wanneer een wiel vast is gezet, het systeem moet kunnen voorkomen dat een pitstop doorgaat als de wielmoer niet is aangedraaid. De beslissing om door te gaan met de pitstop moet genomen worden door de bediener van de wheelgun. Onderdeel van deze reeks was een minimale reactietijd van 0.15 seconden. Echter, deze is in zijn volledigheid geschrapt.

Ook bij het correct monteren van een wiel wilde de FIA een minimale reactietijd van 0.15 seconden implementeren. De software die het systeem van sensoren bestuurt, moet voorkomen dat een monteur aangeeft dat een wiel is gemonteerd voordat de taak volledig is voltooid. Als het signaal te vroeg wordt afgegeven, moet de betreffende monteur de knop loslaten en opnieuw indrukken. Hier is eveneens de minimale reactietijd weggehaald uit de technische richtlijnen.

Verder is de minimale reactietijd voor een coureur om weg te rijden nadat hij terug op de grond is gezet, gehalveerd. Het betrof in eerste instantie 0.2 seconden en zal in de definitieve richtlijnen verkleind zijn naar 0.1 seconden. Dat betekent dus nog steeds niet dat een coureur direct weg kan rijden en het groene licht zal even op zich moeten laten wachten. Een onmiddellijke trigger van het groene licht zou 'niet veilig' zijn.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws