Enkele minimale reactietijden geschrapt van nieuwe pitstop-richtlijnen

Enkele minimale reactietijden geschrapt van nieuwe pitstop-richtlijnen

De FIA heeft een deel van de minimale reactietijden geschrapt van het plan om pitstops van minder dan twee seconden te vertragen, meldt Racefans. Niet langer zal het verplicht zijn om minimaal 0.15 seconden reactietijd mee te nemen bij het monteren van een nieuw wiel. Ook is de 0.2 seconden minimale reactietijd voor een coureur bij het wegrijden gehalveerd.

Vorige maand werd onthuld dat de FIA pitstops wilde vertragen om de veiligheid ervan te verbeteren. Dit leidde tot kritiek van meerdere teams en naar aanleiding daarvan zijn enkele details van de technische richtlijnen aangepast. Ook is de datum van ingang verschoven van de GP van Hongarije naar de GP van België.

De verminderingen in reactietijd

Allereerst wordt in de richtlijnen beschreven dat wanneer een team sensoren gebruikt om te detecteren wanneer een wiel vast is gezet, het systeem moet kunnen voorkomen dat een pitstop doorgaat als de wielmoer niet is aangedraaid. De beslissing om door te gaan met de pitstop moet genomen worden door de bediener van de wheelgun. Onderdeel van deze reeks was een minimale reactietijd van 0.15 seconden. Echter, deze is in zijn volledigheid geschrapt.

Ook bij het correct monteren van een wiel wilde de FIA een minimale reactietijd van 0.15 seconden implementeren. De software die het systeem van sensoren bestuurt, moet voorkomen dat een monteur aangeeft dat een wiel is gemonteerd voordat de taak volledig is voltooid. Als het signaal te vroeg wordt afgegeven, moet de betreffende monteur de knop loslaten en opnieuw indrukken. Hier is eveneens de minimale reactietijd weggehaald uit de technische richtlijnen.

Verder is de minimale reactietijd voor een coureur om weg te rijden nadat hij terug op de grond is gezet, gehalveerd. Het betrof in eerste instantie 0.2 seconden en zal in de definitieve richtlijnen verkleind zijn naar 0.1 seconden. Dat betekent dus nog steeds niet dat een coureur direct weg kan rijden en het groene licht zal even op zich moeten laten wachten. Een onmiddellijke trigger van het groene licht zou 'niet veilig' zijn.



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Internationale media: 'Verstappen is een doorn in het oog voor Hamilton'

De Grand Prix van Rusland kent meerdere verhaallijnen. Denk bijvoorbeeld aan de misgelopen zege van Lando Norris, Lewis Hamil...

Mis niets van het Formule 1-nieuws met de geüpdatete F1Maximaal-app!

Formule 1-fan in hart en nieren en van plan niets te missen gedurende het 2021-seizoen? Vanaf nu kunt u altijd en overal up-t...

Kopzorgen bij Mercedes door mogelijke motorproblemen: 'We proberen het te begrijpen'

Mercedes-teambaas Toto Wolff zet vraagtekens bij de prestaties van de motoren van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas. Volgens...

Brawn waarschuwt Hamilton voor Verstappen: 'Nu is dat kussentje weg'

Ross Brawn is erg blij met het intense kampioenschapsgevecht tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen. Tijdens de Grand Prix v...

Mercedes kijkt naar Verstappen: 'Dat is niet goed voor het kampioenschap'

De laatste zeven races van 2021 zullen, als het aan Mercedes ligt, niet zonder slag of stoot gaan verlopen. Teambaas Toto Wol...

Ondertussen in de F1 | Stroll zorgt bijna voor drama bij Aston Martin

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Verstappen krijgt hoge cijfers van buitenlandse media: 'Super Max doet het weer'

Na een imposante inhaalrace kan Max Verstappen rekenen op hoge cijfers in de buitenlandse kranten op maandagochtend. Traditie...

Doornbos zag Hamilton balen van finish Verstappen: 'Daar was hij echt zuur van'

Robert Doornbos zag bij de finish van de Grand Prix van Rusland een verraste Lewis Hamilton. De Britse coureur won de race, m...

Dit vinden de teams na de GP van Rusland | 'Ik had de hele race geen boordradio'

In 'Dit vinden de teams...' richt F1 Maximaal het vizier op de wat kleinere teams in de Formule 1: Alpine, Aston Martin, Alfa...

Lammers voorspelt: 'Titelkansen Verstappen liggen in handen van McLaren en Ferrari'

Met nog acht races te gaan wordt er steeds meer gekeken naar de verhoudingen in het kampioenschap: kan Max Verstappen dit jaa...

Lees meer

Net binnen

F1 in het kort | F2-titelkandidaat Piastri gaat in gesprek met Alpine

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Horner: 'Racesimulaties schatten P5 optimum voor Verstappen in Rusland'

Christian Horner heeft aangegeven dat Red Bull Racings racesimulaties voorspelden dat Max Verstappen niet verder was gekomen...

Update | Marko: 'Mercedes zal in Turkije, Austin of Mexico motorwissel doorvoeren'

Volgens Red Bull Racing-adviseur Helmut Marko moet Lewis Hamilton binnenkort een motorwissel doorvoeren. De titelrivaal bij M...

Ondertussen in de F1 | Stroll zorgt bijna voor drama bij Aston Martin

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Albers merkt op: 'Dan werkt die Mercedes-auto voor geen meter'

Christijan Albers denkt dat er een engeltje op de schouders zat van Max Verstappen tijdens de Grand Prix van Rusland. De rege...

Lees meer