Het Grand Prix-weekend in Brazilië gaat van start met de eerste vrije training, waarna het tijd is voor de sprintkwalificatie. De teams hebben dus maar zestig minuten om zich optimaal voor te bereiden op het weekend waarin er 33 punten te winnen zijn. De titelstrijd tussen Max Verstappen, Lando Norris en Oscar Piastri zet zich voort op het Braziliaanse asfalt.
Vorig jaar won Verstappen oppermachtig op Interlagos. Het regende pijpenstelen op zondag, waardoor ook de uitgestelde kwalificatie een natte sessie werd. Verstappen ervoer nadelen van de rode vlag vanwege Lance Stroll die van de baan was geschoten, waardoor hij zijn ronde niet af kon maken. Hij kwalificeerde op P12, maar startte op P17 vanwege een gridstraf voor een motorwissel. Getergd begon de Nederlander aan de race in São Paulo.
Iedereen weet ongetwijfeld nog goed hoe hij als een warm mes door de boter sneed. Hij kwam goed weg en haalde zeven mensen in in de eerste ronde. Door goede strategische beslissingen en Verstappens vaardigheden in de regen reed hij feilloos naar P1. Het liefst herhaalt hij dat dit weekend om weer een dreun in het kampioenschap uit te delen. Volgens de weersvoorspellingen kan het op de sprintdag in Brazilië behoorlijk nat worden.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Norris gaat het weekend echter in als de kampioenschapsleider. De Brit demoveerde zijn teamgenoot naar P2 nadat hij won in Mexico. Piastri leek te maken te hebben met een vormdip, maar klonk na afloop in Mexico zelfverzekerd en wist waar het de afgelopen weekenden aan heeft gelegen. Met ingaan van dit weekend is ook bekend dat McLaren liever Verstappen ziet winnen dan dat ze in moeten grijpen bij haar eigen coureurs, en daarmee het kampioenschap beïnvloeden.
Red Bull jaagt op stabiele basis
Na Mexico waren er wat zorgen over de vorm van Red Bull. Verstappen klaagde over het rijgedrag van de RB21 en had vooral last van oververhitting en balansproblemen. Waar echter rekening mee moet worden gehouden is het feit dat Mexico op 2200 meter hoogte ligt en daardoor is de luchtdichtheid heel laag. Red Bull en andere teams hebben maatregelen genomen om de remmen en de krachtbron beter te koelen. Dat zorgde weer voor wat prestatieschommelingen in het veld.
Verstappen hoopt dit weekend te beginnen met een stabiele basis. In Monza, Bakoe en Austin heeft het team weinig aan de auto hoeven te sleutelen, waardoor Verstappen met een goed afgestelde auto de kwalificatie- en racedag inging. In Mexico was men tot voor de kwalificatie nog bezig met de auto, waardoor het niet vlekkeloos ging. De tweede stint op de zachte band, toen de auto minder zwaar was, maakte duidelijk dat Verstappen weer in the game was. Hij liep uiteindelijk vier punten in.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Mercedes en Ferrari jagen ook op McLaren
In Mexico was één van de McLarens ongenaakbaar, maar de andere moest hard werken om beide Mercedessen voorbij te kunnen steken. Voor de drie topteams achter McLaren staat er veel op het spel: de tweede plek in het kampioenschap. Momenteel staat Ferrari één punt voor Mercedes, en staat Red Bull Racing tien punten achter Ferrari. Een goede score van een van die teams kan weer voor opschudding zorgen in het klassement.
Niet alleen Verstappen zal azen op een stabiele basis, ook Piastri hoopt weer eens goed uit de startblokken te kunnen vertrekken. Na Monza is hij nog niet weer op het podium geëindigd. De Britse verslaggevers zouden zeggen dat hij een 'statement weekend' nodig heeft om de leiding in het WK weer over te nemen. Verstappen is eigenlijk de enige die all-in kan gaan. Hij heeft niets te verliezen en geen last van papaja-regels.
Verstappen slechts op P17, McLarens bovenaan
Op het eerste gezicht lijkt het geen sterke vrije training te zijn geweest voor Red Bull. Al vroeg tijdens de sessie belandde Tsunoda in de muur, maar gelukkig kon hij de auto terugrijden naar de pitstraat en was er nog tijd om na de reparatie een paar rondes te rijden. Toch kwam de Japanner niet verder dan P20. Vlak voor hem staan de Ferrari's en daar weer voor staat Verstappen op P17. De McLarens staan ondertussen bovenaan, gevolgd door Nico Hülkenberg, Fernando Alonso en thuisheld Gabriel Bortoleto.
Een zeventiende plek klinkt niet als een geweldige prestatie, maar Verstappen heeft de vrije training vooral gebruikt voor het rijden van long runs. De McLarens waagden zich daar ondertussen niet aan, dus de verhouding zijn niet nauwkeurig te voorspellen. Wel is het zo dat deze tactiek voor Verstappen goed uitpakte tijdens het vorige sprintweekend in Austin, al hielp de dubbele DNF voor McLaren uiteraard ook.
Zal Verstappen weer sprintpole pakken?
Hoewel de McLaren gebaseerd op de resultaten uit de vrije training favoriet lijkt, terwijl de coureurs van Sauber en Alonso ook prima reden, is het niet zeker dat deze mannen ook zullen uitmaken wie vooraan start bij de sprintrace. Verstappen wist in Austin de sprintpole te grijpen en is ook een van de favorieten in São Paulo, zeker als de verwachte regen ook daadwerkelijk over het circuit zal trekken. Er spelen dus meerdere factoren mee in de sprintkwalificatie. In Brazilië is de afgelopen jaren gebleken dat het weer voor verrassende uitslagen kan zorgen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties