F1 simuleerde Silverstone-crash Verstappen en Hamilton voor 2022-reglementen Formule 1
Formule 1

F1 simuleerde Silverstone-crash Verstappen en Hamilton voor 2022-reglementen

F1 simuleerde Silverstone-crash Verstappen en Hamilton voor 2022-reglementen

Pat Symonds stelt dat de Formule 1 voor de reglementswijzigingen van 2022 de crash tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton op Silverstone gesimuleerd heeft. Het kwam op het Britse circuit in 2021 tot een crash voor de Nederlander nadat hij aangetikt werd door zijn titelconcurrent. De technisch directeur van de F1 zegt naar het incident gekeken te hebben met het oog op potentieel verlies van downforce.

'Bij de vorige auto's was de wake (verstoorde luchtstroom die een F1-bolide veroorzaakt) heel breed. We hebben vorig jaar met mijn werkgroep dan ook een interessante simulatie gedraaid van het Silverstone-incident van Verstappen en Hamilton', geeft de F1-expert vrij bij Sky Sports F1. Naar aanleiding van de crash van de Red Bull Racing-coureur was de technische werkgroep van Symonds dus benieuwd of het naast elkaar rijden van twee coureurs voor downforceverlies zou zorgen.

'Het verraste ons hoeveel neerwaartse druk de bolides verloren in deze simulatie door naast elkaar te rijden', vervolgt de oud Williams-topman. 'We hebben jaren gekeken naar hoe het voor de coureurs voelde om elkaar te volgen, maar niet naar hoe het zat met downforceverlies wanneer twee coureurs naast elkaar reden.' Er werden dus wel degelijk effecten gemeten, wat deels kan verklaren waarom Hamilton in Copse zijn rempunt miste.

Volgen wordt makkelijker, Albon gaat er op in

Symonds polste in Barcelona de coureurs al om te checken hoe er gekeken wordt naar de nieuwe bolides, en hoe deze aanvoelen. 'Wanneer je aan het testen bent, probeer je niet al te dicht bij de andere auto's te komen. In Barcelona had ik het er echter met diverse coureurs over. Iedereen was zeer complimenteus over de verbeteringen', geeft hij aan.

'Alexander Albon gaf mij het meest interessante antwoord toen ik hem er naar vroeg. Hij zei dat hij zijn manier van denken moest resetten omdat hij niet kon geloven hoe dicht de auto's bij elkaar konden komen.' De Williams-coureur stelt dus dat dit een andere instelling vergt dan voorheen. Diverse coureurs gaven in de eerste testweek al aan minder gripverlies te ervaren wanneer een voorligger dichtbij lag.

Slipstream minder effectief

In 2021, en de jaren ervoor, was de slipstream van grote waarde. Omdat de luchtstroom die verstoord werd door de voorligger niet direct achter de bolide plaatsvond, viel er relatief veel tijd te winnen door op het rechte stuk vlak achter iemand te gaan rijden, in iemands kielzog, als het ware. Dat effect wordt nu kleiner.

'Je kan niet alles hebben. Als je probeert om het makkelijker te maken om te volgen, doe je dat door lucht met goede kwaliteit van de auto af te laten komen. Dat kost nou eenmaal wat van het slipstream-effect.' Absoluut maakt het geen verschil, maar relatief valt er door de slipstream minder snelheid te winnen omdat de luchtstroom per definitie al zuiverder is.

'Ik denk dat er nog steeds inhaalacties plaats zullen vinden. DRS zal nog nodig zijn, maar ik hoop in mindere mate dan in de afgelopen jaren. We doen ontzettend veel onderzoek naar wat de fans willen, en hoewel er vaak gesproken wordt van dat inhaalacties gewenst zijn, is dat niet per se wat de fans willen. Het gaat om het gevecht. De inhaalactie vindt pas aan het einde van dat gevecht plaats', concludeert Symonds. Hij is van mening dat de betere coureur altijd wint wanneer auto's elkaar beter kunnen volgen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws