Inaki Rueda, hoofd strategie van Ferrari, heeft de voorbereiding en voorspelling van Ferrari voor de sprintkwalificatie op Silverstone uitgelegd aan onder andere La Gazzetta dello Sport. De Italiaan heeft beschreven wat de belangrijke punten zijn voor teams om op te letten, wat mogelijke problemen gaan zijn en hoeveel extra spektakel het zal gaan opleveren.
Op Silverstone zal de eerste sprintkwalificatie plaats gaan vinden op zaterdag. De 'echte' kwalificatie schuift daarvoor naar de vrijdag, waar normaal de tweede vrije training wordt verreden. Hierdoor resteren er in totaal nog maar twee vrije trainingen en na de kwalificatie op vrijdag zal parc fermé al van kracht zijn. De uitslag van de sprintrace zal de startgrid voor de race op zondag bepalen.
Rueda begint door uit te leggen hoe beperkt de voorbereiding zal zijn op de kwalificatie en de sprintrace. 'De eerste vrije training zal cruciaal zijn, omdat je de afstelling dan al moet bepalen voor de kwalificatie die drie en een half uur later gepland staat. Vanaf dat moment kan de configuratie van de auto niet meer worden gewijzigd. We zullen dus al aankomen met een basisafstelling, gedefinieerd in de simulator, en twee experimentele afstellingen.'
De strateeg wees er ook op dat het gebrek aan tijd de inbreng van updates in de weg zit. Mercedes zei bijvoorbeeld updates te willen brengen naar Silverstone, maar Rueda waarschuwt voor de risico's die het met zich meebrengt. 'Het is moeilijk om ontwikkelingen te brengen, tenzij je er zeker van bent dat ze werken. Er is eigenlijk geen tijd om ze uit te proberen.'
Also read
Hoe werkt het F1 sprintrace-weekend?
Ferrari ziet 'race tegen de klok' voor zich
De lijst met uitdagingen stopt daar niet. Het gebrek aan tijd, doordat slechts één vrije training gebruikt kan worden voor het bepalen van de juiste afstelling, zorgt er namelijk ook voor dat vergelijkingen tussen afstellingen moeilijk getrokken kunnen worden. 'We hebben mensen die altijd op vrijdag in de simulator in Maranello bezig zijn. Het zal nu lastig zijn om vergelijkingen te maken tussen wat we op de baan zien en wat zij zien. Het zal een race tegen de klok zijn, met het risico om iets te vergeten of verkeerd te doen. Dit baart ons zorgen.'
Er zijn dus een hoop dingen die Ferrari wil testen in de eerste vrije training, inclusief de banden. 'Het zou ideaal zijn om de auto uit te proberen in één snelle ronde en daarnaast de auto op volle belasting te laten rijden. Maar we zullen ons onmiddellijk moeten afvragen of het handig is om de zachte band te gebruiken. Er zijn zes sets van beschikbaar en in de kwalificatie is het de enige toegestane compound.'
Eerste ronde is cruciaal in de sprintkwalificatie
Ferrari heeft ook alvast gekeken naar hoe de sprintrace waarschijnlijk zal gaan verlopen. De voorspellingen van Rueda zijn zowel positief als negatief: 'Helaas vertellen de computerberekeningen ons dat vooral in de eerste ronde posities kunnen worden gewonnen. Daarna blijft de volgorde zo goed als hetzelfde. Over het algemeen verwachten we 66 procent meer inhaalacties. Van gemiddeld 44 naar 68 gedurende het weekend. We verwachten ook meer ongelukken te zien.'
De voorspelling wil zeggen dat middenveld-coureurs met een goede start zichzelf naar het sprintrace-podium kunnen rijden. 'Als Charles Leclerc bijvoorbeeld Max Verstappen of Lewis Hamilton inhaalt, zal hij ze waarschijnlijk voor kunnen blijven. Als de afgelopen race in Oostenrijk een sprintrace was geweest, zou Leclerc voor Sergio Perez zijn geëindigd. In ieder geval zullen de coureurs moeten vermijden dat een riskante inhaalactie de race op zondag in gevaar brengt.'
Nieuwe achterbanden brengen 'spanning'
Er is dus een hoop om aan te denken voor de F1-teams en Pirelli heeft er nog eens een schepje bovenop gedaan. Op Silverstone zal iedereen met nieuwe, verstevigde achterbanden rijden. Deze zijn in Oostenrijk al getest, maar vanaf dit weekend zijn ze de standaard. Ferrari-teambaas Mattia Binotto beschrijft in gesprek met motorsport.com hoe dit nog een extra uitdaging biedt voor alle teams.
'De meeste teams moeten nog wat meer ervaring krijgen met de nieuwe achterbanden. Er zal alleen heel weinig tijd voor zijn, want je moet na de eerste vrije training direct de kwalificatie in met die banden. Ik denk dat er wat rommel kan ontstaan, omdat de set-ups niet geoptimaliseerd zullen worden vanwege het gebrek aan ervaring. Ik denk dat het wat dat betreft een geweldig spannend weekend kan gaan worden.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties