Carlos Sainz weet nu al dat hij na 2024 moet vertrekken bij Ferrari, en komt in 2025 uit voor Williams. Dit jaar ziet hij echter nog meer dan genoeg kansen op podiumplekken, overwinningen, en mogelijk zelfs een wereldtitel. Waar de meeste aandacht op Red Bull Racing en McLaren gevestigd is, kan Ferrari dit weekend in theorie zelfs de leiding in het constructeurskampioenschap grijpen. De Spanjaard voorzag ook oud-teamgenoot Lando Norris van advies in de titelstrijd.
Charles Leclerc is de enige coureur die in de laatste drie weekenden op het podium eindigde. De Monegask won in Italië en heeft een ijzersterk track record in Bakoe. Sainz denkt ook dat Ferrari dit weekend wederom goed voor dag zal komen. 'Dit is een circuit, dat goed bij onze auto zou moeten passen', voorspelt de 30-jarige. 'We waren hier in het verleden snel. Charles (Leclerc, red.) heeft hier de laatste vier polepositions gepakt', zo rekent Sainz tegen onder meer F1Maximaal.nl de sprintkwalificatie uit 2023 mee.
Upgrade een schot in de roos
Sainz wijt de successen van zijn teamgenoot aan meerdere factoren. 'Dat komt doordat Charles hier een expert is, maar ook doordat onze auto het vaak goed doet bij deze bochten van negentig graden op lage snelheid. Dat zagen we vorig jaar ook in Singapore en Las Vegas, en dit jaar in Monza. Dit zou een goede kans kunnen zijn om weer een race te winnen of op het podium te eindigen, dus dat gaan we proberen te doen.'
Ferrari introduceerde in Monza een nieuwe vloer, waarmee het een grote stap vooruit wist te zetten. Het resultaat was meteen een zege. 'Dit gaf ons de kans om het gat te dichten in het constructeurskampioenschap, en het geeft ons een kans. We weten nog niet hoe serieus onze kans is, want we weten nog niet hoe ons pakket het zal doen op normalere circuits, maar op circuits als Monza, Singapore, Bakoe, Las Vegas, en misschien Mexico zou dit ons een goede auto moeten geven, en we zullen er vol voor gaan', zo stipt Sainz vier van de resterende acht Grands Prix aan als goede kansen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
In Spanje introduceerde Ferrari een vloer waardoor de auto ging stuiteren. Daardoor zette het team tijdelijk een stap terug. Sainz reageert geagiteerd op opmerkingen dat coureurs te snel klagen tegenwoordig. 'Ik wil iedere coureur, die zegt dat we te veel klagen, uitnodigen om eens een rondje te rijden. We rijden met 300 kilometer per uur door de bochten terwijl de auto stuitert, en dan zeggen mensen dat we te veel klagen. Ze mogen de auto's vanaf 2022 eens uitproberen, en kijken hoe hun onderrug daarop reageert. Mensen die niet in deze auto's rijden, mogen geen mening hebben.'
Norris versus Verstappen
De ervaren Spanjaard wordt vervolgens ook gevraagd naar de strijd tussen Lando Norris en Max Verstappen. De Nederlander presteert constant, waar Norris een snellere auto heeft, maar ook te vaak fouten maakt en hard is voor zichzelf in de media. 'Dat Lando streng voor zichzelf is, en dat hij zelfkritisch is, is juist een sterk punt van Lando', vindt Sainz. 'Dit zorgt ervoor dat hij snelle verbetert dan anderen. In zijn eerste twee seizoenen boekte hij ook veel vooruitgang door die aanpak. Het probleem is, dat als je vooraan rijdt, dat je in de schijnwerpers staat. Elk klein foutje valt dan extra op.'
Sainz waakt ook voor recency bias. 'Je bent zo goed als je laatste race, en als coureur word je altijd beoordeeld op die laatste race. In Zandvoort was hij nog een held: hij zou de titel gaan pakken, en hij kon Max inhalen, zelfs na een zwakke start. Na Monza kwamen de critici terug. Ik zou hem aanraden om daar niet naar te luisteren, en zich op zijn eigen seizoen te focussen. Hij heeft nu de snelste auto, maar ze zijn niet zo dominant als Mercedes en Red Bull in het verleden.'
De Ferrari-coureur legt ook het lastige van de situatie van de 24-jarige Brit uit. 'Ze zijn twee tienden sneller, en daarachter hebben we zes auto's met zes zeer goede coureurs, die toeslaan zodra je een stap verkeerd zet. Dat deed George Russell in België, en Charles in Monza. Dat gebeurt elk weekend als je geen perfect werk levert. Je auto is een tiende, of twee tienden sneller, maar de druk om vooraan te vechten in de Formule 1 met de druk van de media en de teams moet je overleven. Je moet je aanpassen en kiezen of je wel of niet wil luisteren.'
Ook Ferrari doet mee
Sainz gaat echter niet erin mee dat er alleen strijd tussen Norris en Verstappen is. Hij wijst voornamelijk op het constructeurskampioenschap, waar Red Bull acht punten voor McLaren staat, maar ook Ferrari met 31 punten achterstand op McLaren nog serieus meedoet. 'We hadden een zwak middendeel van het seizoen, maar we zitten nog in het gevecht. Het laat zien hoe sterk dit team presteert, als het aankomt op het maximaliseren van de resultaten en het beperken van de schade als het niet zo goed gaat. Daarom doen we nog mee aan het kampioenschap. We presteren als coureurs ook altijd goed. We zijn constant en zitten altijd dicht bij elkaar. We scoren altijd punten en halen het maximale uit de auto. We zetten een goed seizoen neer, en daardoor zitten we in een lastig seizoen nog in het gevecht voor het kampioenschap.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Tot slot wijst Sainz op de opbouw van de kalender, waarbij er nu opeens twee stratencircuits achter elkaar komen, na veel traditionele circuits. Op stratencircuits deed Ferrari het goed aan het begin van het seizoen, en Sainz verwacht dat dit nu niet anders zal zijn. 'Dit kan ons goed momentum geven, maar het kan ook misleidend zijn, want misschien ga je daarna naar Austin, en val je weer terug tot het niveau van Zandvoort. Ik bekijk het race per race, en dan zie ik waar het schip strandt. Als de verschillen tussen de teams maar een tiende zijn, is het onmogelijk te voorspellen. Op circuits die beter bij ons passen, proberen we toe te slaan, en dan zien we aan het einde van het jaar waar we eindigen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties