FIA scherpt richtlijnen en straffen aan rond bandendruk en -temperatuur

FIA scherpt richtlijnen en straffen aan rond bandendruk en -temperatuur

De FIA heeft nieuwe richtlijnen en straffen opgesteld voor de bandendruk en het onderhoud van de banden, meldt Racefans. Teams zullen zich vanaf de Grand Prix van Frankrijk moeten houden aan strengere protocollen en de bandendruk zal meermaals op specifieke momenten worden gecontroleerd. Het moet voorkomen dat er opzettelijk met een te lage bandendruk wordt gereden.

De nieuwe werkwijze is ingevoerd naar aanleiding van de twee klapbanden die Lance Stroll en Max Verstappen ervoeren tijdens de GP van Azerbeidzjan. 'De herziene richtlijn TD003 verbiedt verschillende praktijken door teams en definieert een reeks nieuwe tests van bandenspanning en temperatuur', schrijft het medium. 'Overtreding van deze beperkingen kan ertoe leiden dat een team wordt gerapporteerd aan de stewards. Het zal de verantwoordelijkheid van de teams zijn om ten alle tijden binnen de limiet te blijven.'

Een aantal van de toevoegingen betreffen strengere regels rond de opwarming van de banden. 'Het uitstellen van het vertrek van auto's uit de pits nadat de bandendekens zijn verwijderd, wordt beschouwd als een middel om de banden te koelen. Als dit vaker voorkomt, of de vertraging is langer dan een halve minuut, moet het betrokken team dit verantwoorden.' Hier beschuldigde Lewis Hamilton Red Bull Racing van in Baku. 'Daarnaast kan elk team waarvan wordt vastgesteld dat de banden te weinig bandenspanning hebben, worden gevraagd de spanning te verhogen en, in ernstige gevallen, te rapporteren aan de stewards.'

Meer testmomenten

Om de nieuwe richtlijnen te kunnen handhaven, zal de FIA regelmatiger tests uitvoeren op de banden die worden gebruikt in de kwalificaties en races. 'Er worden koude druk-controles uitgevoerd op de banden die elke coureur gebruikt om hun snelste rondetijd neer te zetten in hun laatste kwalificatiesessie', beschrijft Racefans. 'Hetzelfde geldt voor de banden die in de races en sprintraces worden gebruikt. Banden worden beoordeeld aan de hand van een door Pirelli gespecificeerde 'koude koelingscurve', waarin wordt aangegeven wat de druk zou moeten zijn bij verschillende temperaturen.'

Naast de druk, zal de samenstelling van het gas in de banden, inclusief het vochtgehalte, worden gecontroleerd. Teams kunnen namelijk de druk veranderen door met de samenstelling van het gas aan de haal te gaan. Ook wordt er gecontroleerd op de bandentemperaturen. 'Bij banden die te warm worden bevonden, moeten de instellingen van de dekens worden aangepast. Teams zullen worden gerapporteerd aan de stewards als ze herhaaldelijk banden verhitten tijdens sessies, maar ze die niet op hun auto's zetten. De controles zullen niet voor vertraging zorgen bij pitstops die op korte termijn worden gepland.'



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Ondertussen in de F1 | Verstappen dit weekend in actie met Team Redline aan de 24 uur van Spa

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Nieuwe reglementen dwarsbomen Mercedes: 'Hadden we kunnen voorkomen'

Toto Wolff ziet zijn team dit jaar ongebruikelijke fouten maken. Mercedes heeft een aantal keer wat steken laten vallen dit s...

Horner onthult: 'Stoel Verstappen brak bij impact na crash'

Christian Horner heeft een kleine week na het ongeluk van Max Verstappen in de Grand Prix van Groot-Brittannië een boekje ope...

Verstappen over nieuwe regels: 'Niet erg om 3 seconden langzamer te gaan'

Max Verstappen denkt dat de nieuwe regels voor 2022 helemaal niet zo streng zijn als ze lijken. De coureur gelooft dat er in...

Waarom inhaalacties in Copse wél kunnen, maar die van Hamilton op Verstappen flopte

De poging tot een inhaalactie van Lewis Hamilton op Max Verstappen in Copse, en het vervolgens veroorzaken van een ongeval, h...

Russell naar Mercedes niet zeker: 'Zolang Hamilton daar zit, blijft hij bij Williams'

Het heeft er alle schijn van dat George Russell na drie jaar in dienst van Williams in 2022 de overstap zal maken naar het fa...

F1 in het kort | Steiner: 'Schumacher heeft nog niet getekend, maar er zijn afspraken gemaakt'

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Albon: 'Ik leer veel van Verstappen en Perez over de auto'

Alexander Albon geeft aan veel te leren van zijn seizoen als reservecoureur bij Red Bull Racing. Niet alleen de 2021-bolide h...

Horner baalt nog steeds van crash Verstappen: 'Hamilton was de agressor'

Christian Horner ziet dat Lewis Hamilton zijn gelijke heeft gevonden in Max Verstappen. In een interview met The Race laat de...

Sainz: 'De McLaren is het moeilijkst om in te halen'

Carlos Sainz heeft een ietwat frustrerend weekend achter de rug in zijn Ferrari. Hij moest uiteindelijk genoegen nemen met de...

Lees meer

Net binnen

Alonso onder indruk van volgende generatie F1-coureurs: 'Goede fase voor de sport'

Fernando Alonso is erg onder de indruk van de volgende generatie top Formule 1-coureurs, zo laat hij weten in gesprek met de...

Sainz: 'De McLaren is het moeilijkst om in te halen'

Carlos Sainz heeft een ietwat frustrerend weekend achter de rug in zijn Ferrari. Hij moest uiteindelijk genoegen nemen met de...

Ondertussen in de F1 | Verstappen dit weekend in actie met Team Redline aan de 24 uur van Spa

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

F1 in het kort | Steiner: 'Schumacher heeft nog niet getekend, maar er zijn afspraken gemaakt'

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Roy Nissany: 'Formule 1 behalen is moeilijk, maar ik doe er alles voor!'

Tijdens de eerste vrije training op Circuit Paul Ricard mocht Formule 2-coureur Roy Nissany plaatsnemen in de Williams van Ge...

Lees meer