Formule 1-CTO Symonds: 'Vanaf 2025 brandstofverbruik met twee-derde verlaagd'

Formule 1-CTO Symonds: 'Vanaf 2025 brandstofverbruik met twee-derde verlaagd'

De Formule 1 kijkt naar de toepassing van meer actieve aerodynamica voor 2025. Het doel is om auto's flink minder brandstof te laten verbruiken, waardoor ze in eerste instantie ook lichter kunnen zijn. Met actieve aerodynamica kan de luchtweerstand worden verminderd op rechte stukken, waardoor het brandstofverbruik op die momenten significant omlaag kan gaan.

Formule 1-auto's zijn de afgelopen jaren een stuk zwaarder geworden en dus heeft de organisatie het doel gesteld om de bolides vanaf 2025 weer iets lichter te laten zijn. 'De auto's zijn nu heel erg zwaar', legt Pat Symonds, Chief Technical Officer van de Formule 1, uit in een interview met Racefans. Een oplossing hiervoor zou kunnen zijn om een synthetische brandstof te gebruiken met een hogere energiedichtheid. 'Als je een race start met honderd kilogram brandstof omdat je energiedichtheid maar de helft is, heb je nog steeds een zware auto. Dus ik denk dat dit ertoe doet.'

Prestaties behouden

Het doel is om de huidige prestaties te behouden, terwijl het brandstofgebruik het liefst met twee-derde wordt verlaagd. 'De acceleratie, het remmen en de bochtsnelheid wilde ik allemaal hetzelfde houden', vervolgt Symonds. Naast een nieuw soort brandstof, zou actieve aerodynamica daarbij kunnen helpen. 'Je hoeft geen ingenieur te zijn om te beseffen dat de huidige auto's onder andere veel brandstof gebruiken door een hoge luchtweerstand.'

'Afgezien van het feit dat men meer kan inzetten op hybridisatie, moet er meer gekeken worden naar de opties wat betreft de luchtweerstand. Maar met een vermindering van de weerstand komt ook een vermindering in neerwaartse druk. Dan gaat de bochtsnelheid omlaag. Dus dat brengt je ertoe te zeggen dat de auto's echt actieve aerodynamica nodig hebben.'



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Perez: 'Ik leerde van Verstappen hoe ik de auto het beste kon rijden'

Sergio Perez gelooft dat hij in de eerste wedstrijd van 2021 veel van Max Verstappen geleerd heeft. De Mexicaan heeft gekeken...

Sainz: 'Vanaf moment één was duidelijk dat Verstappen speciaal was'

Carlos Sainz is van mening dat het talent van Max Verstappen in hun gezamenlijke periode bij Toro Rosso al voelbaar was. In g...

Autosprint: 'Als Verstappen wint in Imola wordt het totale oorlog'

Vanaf de GP van Emilia-Romagna begint de titelstrijd tussen Red Bull en Mercedes weer op nul, concludeert Autosprint. Mercede...

Hoe Red Bull met de RB16B-ophanging zeer listig de reglementsbevriezing ontweek

Technische analisten Mark Hughes en Giorgio Piola zijn van mening dat Red Bull Racing afgelopen winter heel erg listig om de...

Ondertussen in de F1 | Stroll mist rempunt in de pits, rijdt monteur omver

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Gewijzigd Formule 1-tijdschema Grand Prix van Emilia Romagna

De Formule 1 heeft een wijziging aangebracht aan het tijdschema van aankomend weekend naar aanleiding van het overlijden van...

Update | Red Bull zonder differentieelprobleem in Imola? 'Dan doen ze het ongetwijfeld goed'

Max Verstappen verloor door problemen met zijn differentieel drie tienden van een seconde per ronde aan het begin van de GP v...

F1 in het kort | Ferrari brengt nieuwe upgrades mee naar Imola

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Schumacher zet geld op Verstappen: 'Hij was vorig jaar al ongelooflijk snel op Imola'

Ralf Schumacher verwacht dat Max Verstappen ook dit jaar sterk zal zijn op Imola. De stercoureur van Red Bull Racing leek de...

Mol ziet kansen voor Verstappen in Imola bij wisselvallig weer

Volgens Olav Mol zou regen in Imola in het voordeel van Max Verstappen kunnen zijn. Wanneer het circuit zeiknat is, heeft de...

Lees meer

Net binnen

Ondertussen in de F1 | Stroll mist rempunt in de pits, rijdt monteur omver

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Schumacher zet geld op Verstappen: 'Hij was vorig jaar al ongelooflijk snel op Imola'

Ralf Schumacher verwacht dat Max Verstappen ook dit jaar sterk zal zijn op Imola. De stercoureur van Red Bull Racing leek de...

Autosprint: 'Als Verstappen wint in Imola wordt het totale oorlog'

Vanaf de GP van Emilia-Romagna begint de titelstrijd tussen Red Bull en Mercedes weer op nul, concludeert Autosprint. Mercede...

Hoe Red Bull met de RB16B-ophanging zeer listig de reglementsbevriezing ontweek

Technische analisten Mark Hughes en Giorgio Piola zijn van mening dat Red Bull Racing afgelopen winter heel erg listig om de...

Een boycot, lege brandstoftanks en spectaculaire duels in Imola

Het Autodromo Enzo e Dino Ferrari, gelegen in de Italiaanse stad Imola, heeft in de geschiedenis van de Formule 1 voor tal aa...

Lees meer