Formule 1-CTO Symonds: 'Vanaf 2025 brandstofverbruik met twee-derde verlaagd' Formule 1
Formule 1

Formule 1-CTO Symonds: 'Vanaf 2025 brandstofverbruik met twee-derde verlaagd'

Formule 1-CTO Symonds: 'Vanaf 2025 brandstofverbruik met twee-derde verlaagd'

De Formule 1 kijkt naar de toepassing van meer actieve aerodynamica voor 2025. Het doel is om auto's flink minder brandstof te laten verbruiken, waardoor ze in eerste instantie ook lichter kunnen zijn. Met actieve aerodynamica kan de luchtweerstand worden verminderd op rechte stukken, waardoor het brandstofverbruik op die momenten significant omlaag kan gaan.

Formule 1-auto's zijn de afgelopen jaren een stuk zwaarder geworden en dus heeft de organisatie het doel gesteld om de bolides vanaf 2025 weer iets lichter te laten zijn. 'De auto's zijn nu heel erg zwaar', legt Pat Symonds, Chief Technical Officer van de Formule 1, uit in een interview met Racefans. Een oplossing hiervoor zou kunnen zijn om een synthetische brandstof te gebruiken met een hogere energiedichtheid. 'Als je een race start met honderd kilogram brandstof omdat je energiedichtheid maar de helft is, heb je nog steeds een zware auto. Dus ik denk dat dit ertoe doet.'

Prestaties behouden

Het doel is om de huidige prestaties te behouden, terwijl het brandstofgebruik het liefst met twee-derde wordt verlaagd. 'De acceleratie, het remmen en de bochtsnelheid wilde ik allemaal hetzelfde houden', vervolgt Symonds. Naast een nieuw soort brandstof, zou actieve aerodynamica daarbij kunnen helpen. 'Je hoeft geen ingenieur te zijn om te beseffen dat de huidige auto's onder andere veel brandstof gebruiken door een hoge luchtweerstand.'

'Afgezien van het feit dat men meer kan inzetten op hybridisatie, moet er meer gekeken worden naar de opties wat betreft de luchtweerstand. Maar met een vermindering van de weerstand komt ook een vermindering in neerwaartse druk. Dan gaat de bochtsnelheid omlaag. Dus dat brengt je ertoe te zeggen dat de auto's echt actieve aerodynamica nodig hebben.'

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws