Klaagzang Mercedes en Aston Martin gaat er bij de concurrenten niet in

Klaagzang Mercedes en Aston Martin gaat er bij de concurrenten niet in

Mercedes en Aston Martin hebben de afgelopen periode de krantenkoppen gevuld met verbeten opmerkingen over de reglementswijzigingen. De aanpassingen aan de vloer zouden het concept dat door de twee teams aangehouden wordt, rijden met een lage rake, sterk benadeeld hebben. Red Bull Racing, aan de andere kant van het rake-spectrum, wilde er niets van weten, maar ook tussenliggende partijen weigeren nu mee te gaan in de beargumentering van Toto Wolff en Otmar Szafnauer.

'Het is de sport gelukt', liet een cynische Mercedes-teambaas weten toen Red Bull zijn team verschalkte in de kwalificatie voorafgaand aan de Grand Prix van Bahrein. De onvrede bij de top van de regerend wereldkampioenen was zichtbaar. Om het Pirelli-rubber in 2021 in bescherming te nemen moest er downforce ingeleverd worden door de teams. De Formule 1 besloot wijzigingen door te voeren aan de vloer die vermoedelijk een groter effect hebben op de teams die met lage rake rijden. Red Bull-adviseur Helmut Marko ging fel in op de woorden van zijn landgenoot.

Na de diepe zucht die Wolff slaakte, liet ook Aston Martin-teambaas Szafnauer van zich horen. Zijn team besloot in 2020 voor een vergelijkbaar concept te gaan als Mercedes, een concept dat nu dus niet lekker meer blijkt te werken. Over de aanpassingen aan de vloer was volgens de Roemeen niet eens gestemd. 'Als die stemming wel gedaan zou zijn, waren de vloerreglementen er nooit doorheen gekomen', hield hij vol. De zorgen van Pirelli omtrent wat de downforce-toename na nog een winter ontwikkelen op de banden zou hebben, waren volgens Szafnauer niet per se voldoende reden om zo'n ingrijpende maatregel door te voeren.

McLaren en Alpine in de verdediging

De verhalen van Wolff en Szafnauer gaan er bij Red Bull niet in, maar ook bij McLaren en Alpine niet. McLarens technisch directeur James Key ten overstaan van Auto, Motor und Sport: 'Al zou de rijhoogte een invloed hebben op de prestaties, dan is deze invloed heel klein. We begonnen allemaal aan de ontwikkeling van de 2021-bolide met een achterstand van een volle seconde ten opzichte van vorig jaar. Het gaat erom hoe je je vanaf dat moment hebt ontwikkeld', beargumenteert de Brit. Om het op een filosofie te gooien is volgens de McLaren-topman te makkelijk.

Marcin Budkowski, technisch directeur van Alpine, tevens tegenover het Duitse medium: 'We spelen met complexe luchtstromen en interacties met andere componenten. Deze theorie voldoet niet om het hele verschil te verklaren. Het gaat erom deze interacties onder controle te krijgen. Dat is niet makkelijk, de luchtstroom begint namelijk bij de neus en loopt helemaal naar achteren', meldt de Pool. Dat de rijhoogte een effect heeft, sluit hij niet uit, maar er moet volgens de Alpine-man gekeken worden naar het grotere plaatje.

Aston Martin kan niet op steun rekenen

Dat McLaren en Alpine in de discussie de kant van de Oostenrijkers kiezen en niet die van de high-rakers, is niet heel vreemd. Vorig jaar verscheen Aston Martin (toen nog Racing Point, red.) aan de seizoenstart met een bolide die bijzonder veel op de 2019-versie van Mercedes leek. Daarmee wisten ze het 2020-seizoen uiteindelijk af te sluiten als op drie na sterkste team. De directe concurrenten, waar Alpine (toen Renault, red.) en McLaren er twee van waren, uitten met regelmaat hun onvrede over de 'oneerlijke' manier waarop de Britse renstal aan haar snelheid was gekomen - simpelweg door te kopiëren. Die rekening staat bij de twee teams ongetwijfeld nog open.



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Perez: 'Ik leerde van Verstappen hoe ik de auto het beste kon rijden'

Sergio Perez gelooft dat hij in de eerste wedstrijd van 2021 veel van Max Verstappen geleerd heeft. De Mexicaan heeft gekeken...

Sainz: 'Vanaf moment één was duidelijk dat Verstappen speciaal was'

Carlos Sainz is van mening dat het talent van Max Verstappen in hun gezamenlijke periode bij Toro Rosso al voelbaar was. In g...

Hoe Red Bull met de RB16B-ophanging zeer listig de reglementsbevriezing ontweek

Technische analisten Mark Hughes en Giorgio Piola zijn van mening dat Red Bull Racing afgelopen winter heel erg listig om de...

Autosprint: 'Als Verstappen wint in Imola wordt het totale oorlog'

Vanaf de GP van Emilia-Romagna begint de titelstrijd tussen Red Bull en Mercedes weer op nul, concludeert Autosprint. Mercede...

Ondertussen in de F1 | Stroll mist rempunt in de pits, rijdt monteur omver

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Gewijzigd Formule 1-tijdschema Grand Prix van Emilia Romagna

De Formule 1 heeft een wijziging aangebracht aan het tijdschema van aankomend weekend naar aanleiding van het overlijden van...

Update | Red Bull zonder differentieelprobleem in Imola? 'Dan doen ze het ongetwijfeld goed'

Max Verstappen verloor door problemen met zijn differentieel drie tienden van een seconde per ronde aan het begin van de GP v...

F1 in het kort | Ferrari brengt nieuwe upgrades mee naar Imola

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Mol ziet kansen voor Verstappen in Imola bij wisselvallig weer

Volgens Olav Mol zou regen in Imola in het voordeel van Max Verstappen kunnen zijn. Wanneer het circuit zeiknat is, heeft de...

Schumacher zet geld op Verstappen: 'Hij was vorig jaar al ongelooflijk snel op Imola'

Ralf Schumacher verwacht dat Max Verstappen ook dit jaar sterk zal zijn op Imola. De stercoureur van Red Bull Racing leek de...

Lees meer

Net binnen

Ondertussen in de F1 | Stroll mist rempunt in de pits, rijdt monteur omver

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Schumacher zet geld op Verstappen: 'Hij was vorig jaar al ongelooflijk snel op Imola'

Ralf Schumacher verwacht dat Max Verstappen ook dit jaar sterk zal zijn op Imola. De stercoureur van Red Bull Racing leek de...

Autosprint: 'Als Verstappen wint in Imola wordt het totale oorlog'

Vanaf de GP van Emilia-Romagna begint de titelstrijd tussen Red Bull en Mercedes weer op nul, concludeert Autosprint. Mercede...

Hoe Red Bull met de RB16B-ophanging zeer listig de reglementsbevriezing ontweek

Technische analisten Mark Hughes en Giorgio Piola zijn van mening dat Red Bull Racing afgelopen winter heel erg listig om de...

Een boycot, lege brandstoftanks en spectaculaire duels in Imola

Het Autodromo Enzo e Dino Ferrari, gelegen in de Italiaanse stad Imola, heeft in de geschiedenis van de Formule 1 voor tal aa...

Lees meer