Klaagzang Mercedes en Aston Martin gaat er bij de concurrenten niet in Formule 1
Formule 1

Klaagzang Mercedes en Aston Martin gaat er bij de concurrenten niet in

Klaagzang Mercedes en Aston Martin gaat er bij de concurrenten niet in

Mercedes en Aston Martin hebben de afgelopen periode de krantenkoppen gevuld met verbeten opmerkingen over de reglementswijzigingen. De aanpassingen aan de vloer zouden het concept dat door de twee teams aangehouden wordt, rijden met een lage rake, sterk benadeeld hebben. Red Bull Racing, aan de andere kant van het rake-spectrum, wilde er niets van weten, maar ook tussenliggende partijen weigeren nu mee te gaan in de beargumentering van Toto Wolff en Otmar Szafnauer.

'Het is de sport gelukt', liet een cynische Mercedes-teambaas weten toen Red Bull zijn team verschalkte in de kwalificatie voorafgaand aan de Grand Prix van Bahrein. De onvrede bij de top van de regerend wereldkampioenen was zichtbaar. Om het Pirelli-rubber in 2021 in bescherming te nemen moest er downforce ingeleverd worden door de teams. De Formule 1 besloot wijzigingen door te voeren aan de vloer die vermoedelijk een groter effect hebben op de teams die met lage rake rijden. Red Bull-adviseur Helmut Marko ging fel in op de woorden van zijn landgenoot.

Na de diepe zucht die Wolff slaakte, liet ook Aston Martin-teambaas Szafnauer van zich horen. Zijn team besloot in 2020 voor een vergelijkbaar concept te gaan als Mercedes, een concept dat nu dus niet lekker meer blijkt te werken. Over de aanpassingen aan de vloer was volgens de Roemeen niet eens gestemd. 'Als die stemming wel gedaan zou zijn, waren de vloerreglementen er nooit doorheen gekomen', hield hij vol. De zorgen van Pirelli omtrent wat de downforce-toename na nog een winter ontwikkelen op de banden zou hebben, waren volgens Szafnauer niet per se voldoende reden om zo'n ingrijpende maatregel door te voeren.

McLaren en Alpine in de verdediging

De verhalen van Wolff en Szafnauer gaan er bij Red Bull niet in, maar ook bij McLaren en Alpine niet. McLarens technisch directeur James Key ten overstaan van Auto, Motor und Sport: 'Al zou de rijhoogte een invloed hebben op de prestaties, dan is deze invloed heel klein. We begonnen allemaal aan de ontwikkeling van de 2021-bolide met een achterstand van een volle seconde ten opzichte van vorig jaar. Het gaat erom hoe je je vanaf dat moment hebt ontwikkeld', beargumenteert de Brit. Om het op een filosofie te gooien is volgens de McLaren-topman te makkelijk.

Marcin Budkowski, technisch directeur van Alpine, tevens tegenover het Duitse medium: 'We spelen met complexe luchtstromen en interacties met andere componenten. Deze theorie voldoet niet om het hele verschil te verklaren. Het gaat erom deze interacties onder controle te krijgen. Dat is niet makkelijk, de luchtstroom begint namelijk bij de neus en loopt helemaal naar achteren', meldt de Pool. Dat de rijhoogte een effect heeft, sluit hij niet uit, maar er moet volgens de Alpine-man gekeken worden naar het grotere plaatje.

Aston Martin kan niet op steun rekenen

Dat McLaren en Alpine in de discussie de kant van de Oostenrijkers kiezen en niet die van de high-rakers, is niet heel vreemd. Vorig jaar verscheen Aston Martin (toen nog Racing Point, red.) aan de seizoenstart met een bolide die bijzonder veel op de 2019-versie van Mercedes leek. Daarmee wisten ze het 2020-seizoen uiteindelijk af te sluiten als op drie na sterkste team. De directe concurrenten, waar Alpine (toen Renault, red.) en McLaren er twee van waren, uitten met regelmaat hun onvrede over de 'oneerlijke' manier waarop de Britse renstal aan haar snelheid was gekomen - simpelweg door te kopiëren. Die rekening staat bij de twee teams ongetwijfeld nog open.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws