Gasly dacht begin 2022 dat het nog goed zou komen: 'Ik was aanvankelijk niet bezorgd' Formule 1
Formule 1

Gasly dacht begin 2022 dat het nog goed zou komen: 'Ik was aanvankelijk niet bezorgd'

Gasly dacht begin 2022 dat het nog goed zou komen: 'Ik was aanvankelijk niet bezorgd'

Pierre Gasly bespreekt zijn 2022-seizoen bij het team van AlphaTauri. Waar de Fransman een jaar eerder negende werd met 110 punten, kwam hij het afgelopen seizoen niet verder dan de veertiende positie met 23 punten. Tijdens slechts zes weekenden kon de coureur punten scoren en daarmee was het een teleurstellend jaar.

Gasly had voorafgaand aan 2022 betere verwachtingen. 'Ik keek erg uit naar deze grote regelwijziging. We hebben een uitstekend 2021 gehad en onze verwachtingen en ambities waren dan ook hoog', begint de coureur in gesprek met Auto Motor und Sport. 'De veranderingen moesten het veld dichter bij elkaar brengen. Helaas was het een heel moeilijk jaar voor ons. Waarschijnlijk het moeilijkste ooit, of vergelijkbaar met 2018, toen ik bij het team kwam en de prestaties er op dat moment niet waren.'

De Formule 1-teams kregen in 2022 te maken met veel nieuwe uitdagingen. 'Het was niet alleen moeilijk om een nieuw concept te begrijpen, maar ook om met het budgetplafond om te gaan', zo vervolgt Gasly. 'Dit had ernstige gevolgen voor de manier waarop we konden werken en ontwikkelen.' Het duurde een paar races voordat Gasly doorhad dat de nieuwe wagen moeilijker te besturen was dan verwacht. 'Ik denk dat ik ongeveer vijf races nodig had om een beter beeld te krijgen van de prestaties.'

Gasly: 'We kwam tekort op gebied van efficiëntie en aerodynamica'

Eerst dacht Gasly nog dat het goed kon komen. 'Gezien de regels wist ik dat het een ontwikkelingsrace zou worden. Daarom was ik aanvankelijk niet zo bezorgd, maar had ik hoop en was ik optimistisch dat we onze ontwikkelingscurve konden verbeteren', legt de 26-jarige uit. 'Als we McLaren als voorbeeld nemen, in Bahrein waren ze verschrikkelijk traag. Ze hadden problemen met de remmen en beide coureurs zaten ver buiten de top tien. Toch wisten ze de boel om te draaien. Dat is wat ik voor ons had gehoopt.'

Echter had AlphaTauri daarentegen te veel problemen met de auto. 'Dat heeft de ontwikkeling vertraagd. We zijn er niet in geslaagd om de gewenste performance naar het circuit te brengen', verklaart Gasly, die ook uitlegt dat dat niet het enige was. 'We hadden tekortkomingen op het gebied van efficiëntie en aerodynamica. We reden met te veel luchtweerstand voor de neerwaartse druk die door het voertuig werd gegenereerd.'

'Er was frustratie doordat we niet op het niveau van 2021 zaten'

Het seizoen was vanwege de teleurstelling heel anders dan in 2021. 'Ik stond gewoon voor een heel andere uitdaging. Met een minder competitieve auto moest ik de kansen benutten die er waren', vervolgt de coureur. 'De stemming bij de ingenieurs was wat anders dan als je elk weekend vecht voor Q3, voor de top zes plaatsen, soms op het podium, en een paar keer in de top vijf. In 2022 moesten de jongens veel teleurstellingen doorstaan. Dat voel je als coureur.'

Gasly gaf dankzij de problemen geregeld feedback over de boordradio. 'Ik denk niet dat ik er kritiek op had. Ik ben gefrustreerd, maar ik weet ook dat iedereen in de fabriek hetzelfde is. Het is meer een poging om te wijzen op het potentieel', legt hij uit. Hij snapt wel dat er soms frustratie blijkt uit zijn communicatie. 'Ons doel is om alles perfect te maken. Als je in een ingewikkelde situatie zit, is het laatste wat je nodig hebt iets als remmen die voor problemen zorgen. Uiteindelijk was het meer de frustratie dat we niet op hetzelfde niveau presteerden als in 2021', eindigt de coureur die komend seizoen voor Alpine zal uitkomen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws