max verstappen red bull racing gp spanje 2025 vrijdag 2 Opinie
Opinie

Schmidt trekt vervelende conclusie voor Red Bull, schat Verstappen ook niet als tweede snelste in

max verstappen red bull racing gp spanje 2025 vrijdag 2

De eerste sessies onder de nieuwe technische regels zitten er inmiddels op, en Auto, Motor und Sport-journalist Michael Schmidt denkt niet dat het iets heeft veranderd betreffende de krachtsverhoudingen. De Duitser begrijpt dat Red Bull Racing hoop had dat het wel ingrijpende veranderingen zou betekenen, maar denkt niet dat McLaren afgeremd wordt. Schmidt denkt wel dat Verstappen en Norris lastig te zijn vergelijken.

Hoewel Verstappen nog niet helemaal tevreden was na de tweede vrije training, gaf de Nederlander wel aan dat het een redelijke vrijdag was. Voorafgaand aan de sessies in Barcelona erkende Red Bull-teambaas Christian Horner voor het eerst dat de regelwijziging met de flexi-wings ook niets kon veranderen. Schmidt heeft de twee vrije trainingen onder de loep genomen. Ja, Red Bull zat er goed bij in de long runs, maar hij verwacht dat McLaren alsnog de touwtjes in handen heeft.

'De strengere regels voor de voorvleugels hebben de Formule 1-wereld niet op zijn kop gezet', luidt de conclusie die Schmidt trekt in zijn analyse. 'Strengere regels voor de voorvleugels hebben de krachtsverhoudingen tussen de teams niet veranderd. We hoeven het kampioenschap dus niet opnieuw te evalueren', vervolgt hij. 'McLaren blijft aan kop, zowel over één ronde als in de long runs. Verstappen zit er kort achter.'

Schmidt denkt dat dat komt omdat 'Barcelona een circuit is voor de Red Bull', terwijl Alex Brundle bij F1TV juist het compleet tegenovergestelde verkondigde. De derde, bochtige, technische sector kan inderdaad een pijnpunt vormen voor de RB21, maar de snelle, vloeiende bochten komen de karakteristieken van de bolide juist tegemoet. Hoe dan ook ziet Schmidt de regelwijziging niet als een wondermiddel. 'De hoop dat de stijvere voorvleugels de balans van de McLarens zouden verstoren, bleek ongegrond.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Schmidt trekt vervelende conclusie voor Red Bull, schat Verstappen ook niet als tweede snelste in
Verstappen hoopt vooral een goede auto te hebben op zondag.

Red Bull derde in de rang?

Ondanks de hitte lijkt Mercedes het wel goed te doen op Barcelona. 'Maar alleen over één ronde', vreest Schmidt. 'Tijdens de long runs werden de banden wel te heet. Ferrari leverde een dergelijke prestatie. De achterstand op de top bedroeg een halve seconde, iets minder dan voorheen. In het middenveld maakte Aston Martin ook indruk over één ronde, en Alpine in de long runs', analyseert Schmidt. 'Ook Sauber heeft een stap gezet met hun nieuwe aero-pakket.'

Om ter zake te komen stelt hij opnieuw de vraag: heeft de nieuwe voorvleugelregel het veld door elkaar geschud? 'Helemaal niet', schrijft Schmidt stellig. 'Over één ronde is de volgorde: McLaren, Mercedes, Red Bull, Ferrari, Aston Martin, Alpine, Racing Bulls, Sauber, Williams en Haas. Eigenlijk zoals gewoonlijk', concludeert de Duitse journalist. 'Aston Martin oogt iets beter dan voorheen, Williams juist iets slechter. Dat komt door de circuitkenmerken.'

Verstappen en Norris lastig te vergelijken

De tweede vraag die Schmidt stelt luidt: wie heeft de snelste auto in de long runs? 'Het vergelijken van de long runs hangt sterk af van het tijdstip in de tweede training en de afgelegde afstand', vervolgt Schmidt. 'George Russell reed de langste stint op softs, Piastri deed dat op mediums. Verstappen en Norris zijn lastig te vergelijken. Beiden reden een long run op zowel softs als mediums, maar op verschillende tijdstippen. Verstappen begon op mediums en ging daarna op softs, Norris deed het andersom.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Schmidt trekt vervelende conclusie voor Red Bull, schat Verstappen ook niet als tweede snelste in
Norris en Verstappen waren in de long runs lastig met elkaar te vergelijken.

Verstappen was daardoor sneller op softs en Norris op de mediums. 'Het verschil was zo'n drie tienden tot vier tienden per ronde, erg close dus. De tweede stint profiteert uiteraard van een lichtere auto', wijst Schmidt aan. 'De Ferrari-coureurs reden beiden een stint op mediums en daarna op softs. Hamilton stond bovenaan bij de soft-runs, al deed hij slechts drie snelle ronden. Piastri zette de snelste dagtijd neer, maar zakte terug in de long run.'

Aston Martin als verrassing

Sinds het upgradepakket van Aston Martin lijkt het beter te gaan met Fernando Alonso en Lance Stroll. De thuisheld pakte een zevende tijd, ondanks dat Aston Martin voor Barcelona weinig hoop had. 'De lange bochten waren traditioneel funest voor hun auto's, maar dit keer klopte de afstelling vanaf de eerste ronde. Aston Martin koos, net als McLaren en Sauber, voor iets minder downforce dan de rest. Alonso was met 334 kilometer per uur de snelste op het rechte stuk.'

Niemand wil te snel conclusies trekken, maar Adrian Newey is sinds kort veel nauwer betrokken bij het hele proces. In Monaco was hij voor het eerst trackside. 'Volgens de ingenieurs van Aston Martin had de concurrentie meer moeite met de balans. Zelf had men zich al aangepast, waardoor men minder verloor. Hoofdingenieur Mike Krack waarschuwde alsnog voor te veel optimisme. De eerste veertien auto's zitten binnen één seconde, en dat op een veeleisend circuit als Barcelona.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws