Hamiltons' bandenmanagement werpt vruchten af: 'Dit doet hij beter dan alle coureurs'

Hamiltons' bandenmanagement werpt vruchten af: 'Dit doet hij beter dan alle coureurs'

Volgens Andrew Shovlin, ingenieur bij Mercedes, ontwikkelt zijn coureur Lewis Hamilton zich tot een bandenfluisteraar. De coureur is daar inmiddels dermate goed in bedreven, dat hij volgens de Mercedes-techneut misschien de beste van het veld is wat bandenmanagement betreft. Het gaat daarbij vooral om positionering.

'Op de eerste plaats is Hamilton altijd goed geweest in inhalen', opent Shovlin zijn interview met Formel1.de. 'Hij weet feilloos hoe hij de bolide moet positioneren voor een inhaalactie. Hij probeert het niet ronde na ronde opnieuw te doen, maar pakt gewoon de kans wanneer deze zich voordoet', legt de ingenieur uit. Toch komt er vaak meer kijken bij een inhaalactie.

Achter een andere coureur moet een Formule 1-bolide namelijk veel meer leunen op de mechanische grip. Dat is de natuurlijke grip die komt van de banden en de afstelling van de suspensie. Toch weet Hamilton volgens Shovlin het voor elkaar te krijgen dat hij zijn banden niet oververhit, iets dat veel coureurs veelal wel krijgen als ze te lang en te dicht achter iemand aan rijden.

Hamiltons' banden oververhitten niet

'Lewis heeft dezelfde banden als alle andere coureurs, maar op de een of andere manier oververhitten zijn banden nooit. De andere coureurs glijden echter meer en oververhitten vervolgens de banden. Ik denk dat Hamilton daarom gewoon beter is dan de andere coureurs. Het is duidelijk te zien dat hij hier geen last van heeft', gaat de ingenieur verder.

Hamilton heeft hier ook flink profijt van in de races. Zo werd in Portimao en in Barcelona goed duidelijk dat hij zijn bandenmanagement onder controle heeft. De Brit uit Stevenage was ook in de slotfase van de race nog steeds in de mogelijkheid om zeer snelle tijden neer te zetten op oudere banden. In Spanje versloeg Mercedes dan ook Red Bull Racing puur op bandenslijtage. Het leverde een strategisch voorbeeld op.

Volgens Hamilton zelf is de oorzaak van het voordeel duidelijk, zo verkondigde hij na de Grand Prix in Portugal: 'Uiteindelijk moet je de banden gewoon goed kennen. Ik denk dat ik de balans in die zin net even iets beter heb gevonden ten opzichte van de andere coureurs.'



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Ondertussen in de F1 | Verstappen dit weekend in actie met Team Redline aan de 24uur van Spa

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Nieuwe reglementen dwarsbomen Mercedes: 'Hadden we kunnen voorkomen'

Toto Wolff ziet zijn team dit jaar ongebruikelijke fouten maken. Mercedes heeft een aantal keer wat steken laten vallen dit s...

Schumacher: 'Verstappen is geen angsthaas, die neemt in de toekomst geen gas terug'

Ralf Schumacher is van mening dat Max Verstappen niet anders gaat rijden na de crash in Silverstone. De voormalig Formule 1-c...

Horner onthult: 'Stoel Verstappen brak bij impact na crash'

Christian Horner heeft een kleine week na het ongeluk van Max Verstappen in de Grand Prix van Groot-Brittannië een boekje ope...

Verstappen over nieuwe regels: 'Niet erg om 3 seconden langzamer te gaan'

Max Verstappen denkt dat de nieuwe regels voor 2022 helemaal niet zo streng zijn als ze lijken. De coureur gelooft dat er in...

Waarom inhaalacties in Copse wél kunnen, maar die van Hamilton op Verstappen flopte

De poging tot een inhaalactie van Lewis Hamilton op Max Verstappen in Copse, en het vervolgens veroorzaken van een ongeval, h...

Russell naar Mercedes niet zeker: 'Zolang Hamilton daar zit, blijft hij bij Williams'

Het heeft er alle schijn van dat George Russell na drie jaar in dienst van Williams in 2022 de overstap zal maken naar het fa...

F1 in het kort | Steiner: 'Schumacher heeft nog niet getekend, maar er zijn afspraken gemaakt'

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Albon: 'Ik leer veel van Verstappen en Perez over de auto'

Alexander Albon geeft aan veel te leren van zijn seizoen als reservecoureur bij Red Bull Racing. Niet alleen de 2021-bolide h...

F1 Kijktip | Rappe Alonso valt in het niet bij deze spectaculaire F1-starts

Door de jaren heen wordt er een hoop beeldmateriaal verzameld van coureurs, teams, teambazen en het hele circus eromheen. In...

Lees meer

Net binnen

Sainz: 'De McLaren is het moeilijkst om in te halen'

Carlos Sainz heeft een ietwat frustrerend weekend achter de rug in zijn Ferrari. Hij moest uiteindelijk genoegen nemen met de...

Ondertussen in de F1 | Verstappen dit weekend in actie met Team Redline aan de 24uur van Spa

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

F1 in het kort | Steiner: 'Schumacher heeft nog niet getekend, maar er zijn afspraken gemaakt'

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Roy Nissany: 'Formule 1 behalen is moeilijk, maar ik doe er alles voor!'

Tijdens de eerste vrije training op Circuit Paul Ricard mocht Formule 2-coureur Roy Nissany plaatsnemen in de Williams van Ge...

Horner baalt nog steeds van crash Verstappen: 'Hamilton was de agressor'

Christian Horner ziet dat Lewis Hamilton zijn gelijke heeft gevonden in Max Verstappen. In een interview met The Race laat de...

Lees meer